ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Döpt två gånger?  (läst 893 gånger)

2013-05-06, 01:47
läst 893 gånger

Utloggad Eva Mohlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-10-17, 01:28
    • Visa profil
Hej! Jag har hamnat i en kyrkbok från Härja (C:2,1722-1786, opaginerad del, bild 28) som jag knappt kan läsa någonting i. Den notis jag ville tyda är från 1728 och börjar: 24 april Christnades ånyo ... Sedan är det bara några få ord jag kan gissa mig till. Om någon kan hjälpa mig att läsa vore jag tacksam. Men jag undrar också om det är någon som känner till detta - hände det att barn döptes två gånger? Varför i så fall? Kanske förklaringen finns där fast jag inte kan läsa den. Möjligen finns det en koppling till en notis på sidan innan (bild 27) från 31 december. Där kan jag inte heller läsa mer än enstaka ord. PS Frågan gick in men inte bilden. Jag lägger in detta så länge och försöker igen.
 
(Meddelandet ändrat av mohleva 2013-05-06 01:55)

2013-05-06, 02:19
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4531
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:41
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Det är unga (dvs modern), inte ånyo. u skrev man med ett streck ovanför för att skilja från ett n, se t ex Copulerades fyra rader ovanför.
 
Hälsningar
Leif

2013-05-06, 02:28
Svar #2

Utloggad Eva Mohlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-10-17, 01:28
    • Visa profil
Nytt försök med bilden till Döpt två gånger?

2013-05-06, 02:34
Svar #3

Utloggad Eva Mohlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-10-17, 01:28
    • Visa profil
Tack Leif, då har jag lärt mig det!  Då är problemet med dubbeldöpning ur världen. Jag hoppas ändå att någon kan hjälpa mig tyda resten av texten.
Hälsningar
Eva

2013-05-06, 14:08
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Visst kunde det hända att barn döptes två gånger, även om det tillhörde de extrema ovanligheterna. Jag har hittat ett exempel, det var tvillingar på 1730-talet som döptes till pojknamn. De kvinnor som skötte förlossningen hade dock inte tittat efter så noga, för kort efter dopet visade det sig nämligen att de båda tvillingarna egentligen var flickor. Prästen fick helt enkelt ta om dopet, ge barnen nya namn (Nilla och Pernilla istället för Nils och Per), och sedan var ordningen återställd.  
 
Ordet efter Christnades i dopnotisen i Härja är inget vanligt ord, utan det är faktiskt faderns förnamn - lille Jöns anges vara Unge Hanssons barn i Vikare. Hela notisen tyder jag såhär (dock hade jag lite problem med vissa av orterna):
d 24 April Christnades  
Unge Hanssons Barn i Wijkare
nampn Jöns Gud:m hustru Elisa
bet i Rijset och hustru Ingebor
i Wijkare Karlef: Lars i Klä??
och Nils i Quisla drängefadder
Jeremias i Älekiär Pigof.
Elsa på Siörorderna och Anna
i Rijset.
Gudmoder var alltså hustru Elisabet (och uppenbarligen hustru Ingebor i Vikare?), karlsfaddrar var Lars och Nils, drängfadder var Jeremias och pigofaddrar var Elsa och Anna.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-05-06, 18:05
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Det är en vanlig missuppfattning att man döps till ett namn, alltså får sitt namn vid dopet. Men det kristna dopet är ingen namngivningsceremoni utan en rit där barnet upptas i kyrkans gemenskap. Prästen säger inte: Jag döper dig till Anna utan: Jag döper dig, Anna, i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn.  
 
Det var viktigt att barnets namn (som det ju redan fått av föräldrarna) nämndes vid dopet - därför fick barn vars kön man först misstagit sig på ett nytt dop.
Hälsar vänligen
Maud

2013-05-06, 23:27
Svar #6

Utloggad Eva Mohlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-10-17, 01:28
    • Visa profil
Tack Markus! Det där blev jag imponerad av! Torpnamnen kan jag klara ut med hjälp av den torpförteckning från Härja som jag har. Eva
 
(Meddelandet ändrat av mohleva 2013-05-06 23:32)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna