ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsort Berg C:2 1695-1745 sid 549  (läst 614 gånger)

2011-04-07, 23:46
läst 614 gånger

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Har sökt länge efter ett dödsdatum till Anders Bengtsson som bodde vid Skogsbolet i Timmersdala utan resultat.
Det jag vet är att hans sista dotter Catharina föds i Skogsbolet 1737. 1745 gifter modern om sig med en Gustav Andersson.
Anders Bengtsson bör således ha dött ca 1737-1745.  
 
Jag har sökt efter honom under dessa år, liksom före och efter, men jag hittar bara två kandidater i dödboken. Mitt problem är att jag inte kan läsa dödsorten på dessa, den ser ut att vara densamma. Kan det stå Timmersdala? Det står Timmersdala på mannen ovan och jag tycker inte att det ser likadant ut. Hoppas på hjälp av er duktiga forskare!
 
(Den andra Anders Bengtsson finns på Berg C:2 1695-1745 sid 550)
 
 

 
Tack på förhand
Fredrik

2011-04-08, 11:10
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Jag tyder denne Anders Bengtssons dödsort till Tiurwalshult, alltså Tjurvallshult i Lerdala socken (återfinns bl.a. i Lerdala AI:1, vari ingår Timmersdala socken - alla dessa församlingar ingick i Berg pastorat, har jag förstått det som). Även den andre Anders Bengtsson (på s 550) bor tyvärr i Tiurwaldshult.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-04-08, 17:00
Svar #2

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Hej Markus och tack för hjälpen!
 
Då är jag tillbaka på noll igen..
 
Om man ej kan få fram ett dödsdatum med hjälp av dödbok eller bouppteckning, är det kört då?
 
MVH
Fredrik

2011-04-10, 14:50
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej igen Fredrik!
 
Har du undersökt mantalslängderna, bor hans änka kvar i Skogsbolet när hon gifter sig? Genom att undersöka mantalslängderna kan man åtminstone få en ledtråd till vilket år han bör ha dött. Man kan till att börja med konstatera att han måste ha dött ett år innan änkan gifte om sig, eftersom hennes änketid måste vara i ett år innan hon fick gifta sig på nytt. Du skulle ju även kunna undersöka alla dop som skedde i socknen från sista gången han är nämnd tills första gången hans hustru kallas änka, kanske hon är nämnd som fadder vid något tillfälle mellan 1737-1745. Även om Anders' dödsnotis kanske har försvunnit finns det alltså en del knep som gör så att man åtminstone kan ringa in den tid då han bör ha avlidit.  
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna