ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Pärson och sen?  (läst 910 gånger)

2004-11-13, 22:17
läst 910 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
I Skepplanda C:1 sid 85 och 86, Begravningar 1693,
förekommer minst 3 gånger ett ord jag inte kan tyda.
 
I första bilden i översta raden efter Anders Pärson och i nedersta raden efter Ola. I andra bilden, sidan därpå, efter Swän Anderß: b ? d  
 

 

 
Känner någon till det?
 
Trevlig söndag!

2004-11-14, 01:27
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Det är alltid vanskligt att läsa kluriga ord när man inte har hela sammanhanget klart för sig, men jag gissar att det kan stå bnd, vilket skulle vara en förkortning för benämnd. Det skulle alltså stå Sven Andersson benämnd, ett utryck som skulle ha samma betydelse som våra dagars vid namn Sven Andersson. Men för att säga något mer definitivt skulle jag vilja se hela raderna i texten.

2004-11-14, 10:21
Svar #2

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej Håkan! Hoppas du fått litet sömn också i natt!
Har fotograferat ånyo de tre rad och en fjärde, få sidor vidare, till.
 
Att det borde vara en förkortning och att det egentligen inte kan läsas annorlunda än bnd är jag med om, men benämd?
 
Förresten: Vad betyder klurig i det här sammanhanget? Knifflig kanske?
 

 

 

 

2004-11-14, 12:19
Svar #3

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Har just nu, ca 10 sidor senare, hittad en notering som kunde bekräfta din benämnd-teori: ... Anderses dotter ibid Börta kallat Aet. osv
 

 
Kanske innehåller uttrycket en viss distansering till namnet, så som om han ville säga: Hon kallas (resp. benämns) Börta men jag är inte säker att hon verkligen heter så.

2004-11-14, 12:50
Svar #4

Boris Örnhäll

Det är ingen tvekan om att det står Börta, det är ett vanligt namn i området.

2004-11-14, 13:38
Svar #5

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Ja tack, Boris! Men det rör sig inte om Börta utan om kallat därefter, - om det heter kallat överhuvudtaget. När det står där som bild på monitorn efter en timme tycker jag nästan att det heter Lillet. Men vad är det då?
 
Walter

2004-11-14, 14:10
Svar #6

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Här kommer ett bnd till! (Sid 99) Raderna hör ihop.
 

 
Mera?

2004-11-14, 14:58
Svar #7

Boris Örnhäll

Walter!
 
Jag svarade på din kommentar...  
Hon kallas (resp. benämns) Börta men jag är inte säker att hon verkligen heter så.
 
Börta är en variant av namnet Britta. Personer med namnet Börta kallas ibland omväxlande Britta.
Och jag får det till att det står Kallat efter Börta.
 
När det gäller förkortningen bnd så håller jag med Håkan, jag tolkar det som en förkortning av benämnd.
 
Mvh
Boris

2004-11-14, 14:58
Svar #8

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Nu är det ingen tvekan längre. Det står bnd som är en förkortning av benämnd.
 
Den första notisen utläses alltså: den 28 begrovs en dräng i Färdsle Anders Persson benämnd anno ?tas 2..., som på nusvenska blir den 28 begravdes en dräng i Färdsle vid namn Anders Persson som dog vid 2... års ålder.

2004-11-14, 15:26
Svar #9

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Jag förstår hur du menar det, Boris, men satsen du kommenterade hade jag ju lagt prästen/skrivaren i munnen, för att förstå varför han bland 100 eller fler noteringarar vid omkring 5 tillfogar det där benämnd eller kallat (vilket jag under tiden har hittat en gång till.)
Självklart att det även kan vara ett lynne bara, ett uttryck av skaparens frihet så att säga.
 
Tack Håkan och Boris åter en gång för hjälpen!
 
Walter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna