ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 1736 Jonas Andersson  (läst 376 gånger)

2007-06-13, 11:28
läst 376 gånger

sandra lindell

Hej!
Har nyligen kommit till 1700-talets födelseböcker och upptäckt att de skrev lite annorlunda... någon som kan hjälpa mig tyda texten?
 
Jag tycker mig se Anders (fadern) och Märta/Marta (modern) men vad står där mer? boende? orten?
 
GID: 697.11.87700
 
tack, sandra,22år

2007-06-13, 18:08
Svar #1

Yvonne Nilvé

Hejsan Sandra.
Tog en titt och tyder det så här:
Född 14/11 och döpt 17/11 f: Rytt: Anders i Fagerli(fagerlid) m: Merta g.m. h: Berta i Äskelid m Lars i Fagerlid Oluf i ? ?vången Jakob ibidem(samma ställe)
 
Jag passade på att titta i DIS Soldatregistret och hittade två Anders som kan tänkas.  
 
1. Aktnummer: VG-05-0118-1695
Andersson, Anders  [Andersson]  
 
  Född:  1660  
   
  Regemente:  Västgöta regemente  
  Kompani:  KÅKIND  
  Socken:  Norra Fågelås  
  Rote:  Skattegården, Isleryd
 
2.  Aktnummer: VG-05-0119-
Månsson, Anders  
 
   
  Regemente:  Västgöta regemente  
  Kompani:  KÅKIND  
  Socken:  Norra Fågelås  
  Rote:  Lilla Stackeryd
 
MVH  Yvonne

2007-06-13, 18:10
Svar #2

Yvonne Nilvé

Hej igen.
 
Sorry, tittade aldrig så långt som till nästa inlägg där jag ser att du redan hade faderns och moderns efternamn.
 
MVH  Yvonne

2007-06-14, 10:38
Svar #3

sandra lindell

Hejsan, ja jag hade efternamnen, men kunde ej tyda orterna, Tack så jättemkt, fick den hjälp jag behövde!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna