ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-01-22  (läst 2822 gånger)

2004-07-23, 23:20
läst 2822 gånger

Viola Andersson

Hej.
Jag undrar om någon känner till Göran Skylberg gift 1767 med Anna Jonsdotter. Hade de hade en son Jonas skylberg född 1769-1840 gift 1794 med Margareta Karlsdotter från Svedje, Brunflo?
 
Jag vet att det fanns en länsman Göran Schylberg, i Berg, kanske är det samma person.
 
Tacksam för alla Svar.
viola

2004-07-24, 10:52
Svar #1

Ingrid Wikberg

Koll med mormonernas Familysearch visar följande:
 
ANNA JONSDR
Gift med: GIORAN SKYLLBERG
Den: 22 APR 1767 Berg, Jamtland
 
Sonen:
JONAS JORANSSON
Född: 08 Okt 1769 i Berg, Jamtland
Föräldrar:GJORAN SKYLLBERG och ANNA JONSDR
 
Källa: filmnr: 0134534 (Family History Library i Salt Lake City, Utah, USA. Kyrkoböcker, 1695-1895  Svenska kyrkan. Berg socken (Jämtland)
 
Mormonernas microfilmer ska även finnas på Riksarkivet.
 
 
Skyllberg är väl ett taget namn, så Göran hade kanske ett vanligt fadersnamn tidigare, t ex Jonasson, som då går igen i sonens namn.
Man gifte sig väl ofta kring 20-årsåldern på den tiden, så Göran och Anna bör vara födda före eller omkring 1747...det kan ju vara ett tidsmått att gå efter.
mvh
Ingrid

2004-07-24, 11:13
Svar #2

Ingrid Wikberg

Svar på Maria Johanssons fråga den 5 apr 2003:
 
I CD Folkräkningen 1890 så ser ett hushåll ut så här: Tyvärr står enbart ett förnamn på flickan Hedvig f.1887 - men hon kan kanske vara den du frågade om; i alla fall den enda som fanns i Berg född 1887, och som du ser heter modern Anna och mormor heter också Hedvig.
 
Danielsdr, Hedvig 1811 Ensam
----------
Simonsdr, Anna 1857 Mor
Petersdr, Anna 1884 Barn
Petersdr, Hedvig 1887 Barn
Petersson, Carl 1890 Barn
-------------------
 
Mormor:
Danielsdr, Hedvig
Inh.
f. 1811 i Norge
Änka, ensam i familjen
Bjurberget.
Södra Finnskoga (Värmlands län, Värmland)
Födelseort i källan: Norge
--------------------------
 
Modern till Anna, Hedvig & Carl:
 
Simonsdr, Anna
Lösdriferska
f. 1857 i Södra Finnskoga (Värmlands län, Värmland)
d.
Ogift kvinna, mor i familjen
Bjurberget.
Södra Finnskoga (Värmlands län, Värmland)
Födelseort i källan: S. F.
----------------------
 
Dottern Hedvig:
 
Petersdr, Hedvig
f. 1887 i Berg (Jämtlands län, Jämtland)
Flicka, barn i familjen
Bjurberget.
Södra Finnskoga (Värmlands län, Värmland)
Födelseort i källan: Berg, Jemtl
 
Du kanske redan hittat svar på din fråga men jag svara ändå ifall du ej fått svar på annat sätt.

2004-07-24, 13:09
Svar #3

Mari Johansson

Ingrid, tack för att du har tittat efter och delar med dig utav vad du har hittat.
Gåtan på hedvig är någorlunda löst, hon är är född 1887-05-25 i Berg, men genom att modern Anna Maria Simonsdotter är skriven i Södra Finnskoga så har attesten gått dit.
Hedvig dog 1904-05-05 Ströms församling.
Fadern till Hedvig var Tomas Peter Martell jakobsson f.1840 Gammelgarn, Gotland.
Anna Maria Simonsdotter och Tomas Peter Martell Jakobsson är min moders farföräldrar.
Jag vet inte exakt var i Berg denna Hedvig är född.
Det som är svårt med denna familj är att de verkar aldrig vara skriven någonstans när de far runt så jag har tyvärr inte kunnat luska ut vad varken Thomas peter eller Anna Maria har arbetat med.
De har fått fler barn i både jämtland och Västernorrland.
Det är  
*Anna Jacobina f.1884-12-14 Hedensby, Brunflo, Jämtland
*Gustaf Adolf f.1886-05-13 Revsund, Jämtland, död 186-08-04 Revsund , Jämtland
*Thomas Petter f.1898-02-10 Säbrå, Västernorrland
*Lars Oskar Vilhelm f.1901-04-26 Skön, Västernorrland
 
Samt 3 barn i Ljusdal åren 1890,1892 och min morfar 1894.
 
Så stöter du på namnen Anna Maria Simonsdotter eller Tomas Petter Martell Jakobsson så är jag väldig tacksam att få veta detta, för att försöka lista ut vad de har pysslat med efter sin väg runt i väster norrland och jämtland.
Hälsningar
Mari

2004-07-24, 14:35
Svar #4

Ingrid Wikberg

Viola!
Hittade även följande om sonens giftermål:
 
MARGETA CARLSDR
JONAS GORANSSON SCHYLLBERG
Vigda den 28 SEP 1794  i  Revsund, Jamtland
 
Källa: Familysearch

2004-07-24, 14:52
Svar #5

Ingrid Wikberg

Camilla Dahlberg!
Enligt familysearch:
 
INGEBORG OLSSON
Född 01 MAR 1815    
Döpt: 04 MAR 1815 i  Berg, Jamtland  
Föräldrar:  OL FERM och HELENA ISRAELSDR
 
 
HELENA ISRAELSDR och OL FERM
Vigda: 11 JUN 1815 i  Berg, Jamtland
 
Så då är din Ingeborg född i Bergs församling, Jämtland ( Ej Berge)
 
Ferm låter som ett s.k. soldatnamn.

2004-07-24, 15:09
Svar #6

Ingrid Wikberg

PS.Camilla!
Den enda i ålder passande Helena Israelsdotter som finns i Familysearch och som är född i Jämtland är denna kvinna:
 
HELENA ISRAELSDR
Född: 1776 i Ormsjö,Dorotea,Jamtland
Föräldrar: Ivar Johansson och Anna Matsdotter
 
Men det är ju absolut inte säkert att detta är den Helena du söker. Bäst att att gå till kyrkböckerna.
 
Någon Ol,Olof,Olaus Ferm hittade jag inte.  
 
Det finns en man som har dubbelefternamnet Andersson Ferm och han är f. 1767 i Häggenås. Heter Erik i förnamn.
 
Så din Ol.Ferm heter nog något helt annat i efternamn i födelseboken.

2004-07-25, 11:58
Svar #7

Viola Andersson

Hej Ingrid
Tack snälla du för ditt svar.
Jonas Schylberg dog i SKylnäs, Refsund 1840, så det är möjligt att fadern Göran härstammar därifrån också (soldatnamn kanske), såg också att det fanns en GÖran i Brunflo, kanske en bror till Jonas.  
Jonas dotter Anna dog i Gärde, Hackås 1861 och är en av min mormors släktingar. Jag har fler släktingar på morfars sida i V. Skucku, Rörön 3 och Östberg.  
Har du något bra lästips om gårdarna i Berg? Det finns visst en Ling som har skrivit en del men jag vet inte titeln, jag bor i Säter (W) och har planer på att åka upp om ca 2 veckor och rota lite i mina rötter och om jag hinner leta på Östberg, de andra byarna har jag besökt förut.
Viola

2004-07-25, 12:59
Svar #8

Ingrid Wikberg

Hej Viola, prosten Matts Ling skrev en bok om gårdar & släkter i Berg  som bör gå att låna via Bibliotek. Men det finns en hel del fel där påstår de som lusläst boken.  Så man bör kontrollera med kyrkböckerna och så hade Matts Ling tydligen lite 'dåligt om fötterna' när det gäller uppgifter om släkter ner till 1300-talet..
 
Sedan finns det ju en annan äldre bok -som är en del i en serie, ganska så tjock, som redovisar gårdar och ägare med familjer i Jämtland.  
Den boken kom också ut tidigt på 1900-talet.  
Det är inte alla gårdar i en by som är med -tydligen enbart de som skrev sig för en bok i förväg och betalade. Denna bokserie finns tydligen med alla landskap i Sverige.  
 
Bergs kommun turistinform kan förhoppningsvis ge mera tips och råd: Berg Z  
 
Så finns det dessa sidor om Östberg och Näcktenbygden:
 Östberg
Och
Näcktenbygden
 
Hoppas du hittar det du letar efter och lite till  
mvh, IngridW

2004-07-28, 15:18
Svar #9

Viola Andersson

Tack Ingrid, du är en pärla
Hittade några fruar i Östberg, Rosenkvist har jag i 3 led och på både mormor och morfars sida. Ska titta lite mer på Böle, jag hade några släktingar där ocksa såg jag.
Mvh
Viola

2004-07-28, 18:35
Svar #10

Ingrid Wikberg (Inkan)

Viola, så kul att det blev till lite hjälp; och du kan alltid ta kontakt med killen som har Östbergs-sidan: det tycker han är trevligt.Han är ju också född och uppväxt där och verkar ha en hel del kunskap! Du kan hälsa från mig- jag var skolkamrat med en syster till honom och vi har haft lite mailkontakt.
Ingrid

2004-08-16, 20:44
Svar #11

Utloggad Margaretha Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 16:20
    • Visa profil
Finns det någon som har tillgång till boken Släkter och gårdar i Bergs socken och som kan hjälpa mig med föräldrarna (och gärna anor bakåt) till Erik Sundvisson Floberg, född 1704 i Dalåsen, Berg. Jag har försökt låna boken på fjärrlån, men det går tyvärr inte. Tack på förhand!
MVH
Margaretha Berggren

2004-08-17, 14:29
Svar #12

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Hej Margareta.
Här kommer uppgiften ur den nya CD-skivan
Ministerialregister Jämtlands län.
Fanns till salu på Släktforskardagarna i Östersund.
Finns att köpa hos SVAR.
1704-12-26
Fader: Sundvijs Elg dragon
Moder: Märet Svensdotter
Ort: Vigge
Arkiv: Bergs kyrkoarkiv.
Lycka till  
Björn Groth Lit

2004-08-23, 20:29
Svar #13

Utloggad Margaretha Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 16:20
    • Visa profil
Björn!
Tack så mycket för uppgifterna.  
MVH  
Margaretha

2004-10-10, 13:12
Svar #14

Ingrid Wikberg (Inkan)

John Storck från Vigge.  
I en gammal tidskrift Bergvind, organ för Hembygsrörelsen i Berg,  kan man läsa en intressant artikel om en Bergs-ättling som blev officer i USA! Han hette John Storck, född 14 sept 1864.  
Fadern hette Jöns Eriksson Storck, var bondson från Vigge och hade emigrerat år 1871 till Nord-Amerika och arbetade där i ett 20-tal år. Mest som skogsarbetare.  
Sonen John reste över i augusti 1881 för att träffa sin pappa som vistades i Michigan, och han jobbade med honom i skogen under en period, men reste sedan till Chicago. Han var då 18 år, arbetslös, men nyfiken och öppen för äventyr. John tog värvning i arm?n - det gav honom möjlighter till både utbildning och försörjning. Redan i byskolan, som var bristfällig, hade han visat sig studiemotiverad och mycket vetgirig; Nu fick han möjlighet att ta igen allt han missat med råge och det gav framgång mycket snabbt och redan efter sex månader blev han korpral och efter ytterligare sex befordrades han till sergeant.  
År 1895 blev han amerikansk medborgare och samma år gifte han sig med en amerikanska av skotsk-holländsk ursprung. John Storck fortsatte att göra karriär inom arm?n, deltog i spanska kriget 1898 i Filipinerna och återvände till USA i början 1901. Han utnämndes år 1917 till överstelöjtnant och deltog i Frankrike under 16 månader. När 1:a världskriget var slut så återvände John Storck  under hösten 1918 och begärde efter återkomsten avsked och erhöll pension och var då dekorerad med fyra medaljer. Men han ingick i reserven och var skyldig att varje månad avge rapport till arm?n om sin vistelseort.
John Storck bosatte sig i San Antonio, Texas. Han fick flera barn; en son blev vid 26 års ålder, professor i filosofi & psykologi vid Columbiauniversitetet och en dotter gifte sig med en artillerikapten Ira Benjamin Hill.
 
John Storck besökte sin gamla hemby Vigge år 1923 och i samband med det besöket gjordes intervjun som blev underlag för artikeln.  
Tydligen hade John Storck en syster också emigrerat -men han hade ingen aning om vart hon bodde.  
Våra förfäder var dåliga på att hålla kontakt - även de som var syskon. Det har jag märkt av under min emigrantforskning....
Min nyfikenhet väcktes lite extra när det nämndes i artikeln att han var en släkting till kyrkvärden Olof Mårtensson från Vigge- som i sin tur var min morfars farfar! Jag hittade ju igen min morfars okända familj för bara ett år sedan.  
 

John Storck
 
mvh
IngridW

2004-12-10, 21:03
Svar #15

Utloggad Lasse Nystedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 12:06
    • Visa profil
    • www.lnkab.nu
Nils Paulin Kyrkoherde i Berg 1775-1798
Enl. Bygd?n skall Nils vara född Eltnäs Berg 1722 med f. Pål Jönsson och m. Ingeborg Nilsdotter, syskon enl Berg AI:1 Jöns Pålsson f.1715, och Margareta Pålsdotter f.1725.
 Vad jag undrar över är om de tre syskonen är födda i Berg då de ej finns med i födelseboken Berg C:1 för den aktuella tiden, om ett barn saknas i födelseboken så är det ju inget märkligt men att alla 3 inte verkar vara födda i Berg får mig att undra var de var födda, någon som vet?
Ovannämda Margareta Pålsdotter f.1725 d.1797-08-26 Lillhallen Berg var gift med dragon Erik Bergqvist f.1726 d.1801-03-12 Lillhallen Berg, någon som vet vilka föräldrarna var till denna Erik Bergqvist?
 
MVH
Lasse Nystedt

2004-12-11, 01:09
Svar #16

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Erik Huss var kyrkoherde i Berg 1714-1727. Dessvärre tycks han inte ha skrivit en enda notis i kyrkböckerna. Födelsenotiserna från 1714 år inskrivna av Jöns Drake, som vid den tiden var komminister och bosatt i Klövsjö. Först 1729 blev han kyrkoherde i Berg. Uppenbart är att Drake vid sitt tillträde som kyrkoherde fick omhänder ett stort antal lösa attester efterlämnade av Huss. Att i efterhand införa dessa i rätt ordning var nog ett synnerligen besvärligt arbete som han inte helt gick iland med. Därutöver saknas också många födda som borde ha funnits med.
T.ex. är två barn som införts som födda 1726 pånytt införda 1729, men detta misstag har Drake insett och skriver: Detta är wordet misskrifvit (Berg C:1 s. 274). Det finns även exempel på syskon som införts endast med ett halvårs ålderskillnad. Oftast anses kyrkböcker vara sankrosankta som källor, men här har vi ett exempel där så inte är fallet. Uppgifterna här bör alltså i flera fall prövas mot andra källor.
Beträffande Pål Jönssons barn finns inget av dem införda i födelseboken, vilket också hävdas ovan. De torde dock alla vara födda i Berg eftersom Pål efterträdde sin far Jöns Pålsson på hemmanet Eltnäset. Däremot förefaller det inte riktigt att Ingeborg Nilsdotter skulle vara mor till alla barnen. Vid Bergs höstting 1744 tilltalas nämligen Ingeborg av sin styvson Jöns Pålsson.

2004-12-11, 18:32
Svar #17

Utloggad Lasse Nystedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 12:06
    • Visa profil
    • www.lnkab.nu
Karl Göran
Tack för de intressanta uppgifterna.
MVH
Lasse Nystedt

2004-12-12, 12:57
Svar #18

Ingrid Wikberg

Om Paulin och Bergs nya kyrka 1797;  
Hej Lasse, Jag hittade följande som jag saxat ur en artikel i hembygdsskriften Bergvind från år 1914. Jag vet att jag läst en annan artikel om Paulin och hans väg till prästutbildningen någon annanstans -men tyvärr har jag ännu ej hittat den tidskriften. Jag fortsätter att leta.
   
Till bevarande av kyrkobyggnadens minne har dåvarande pastorsadjunkten, sedemera kyrkohherden härstädes Ol.Åström i visitationsboken antecknat, att den nya kyrkan invigdes den 9 juli 1797 av församlingens kyrkoherde, prosten, magister Nils Paulin, då Gustav IV Adolf var Sveriges konung, baron Carl Bunge hövding över Västernorrlands län, vartill Jämtland då hörde, och Erik Hesselgren stiftes biskop, vidare att kyrkovärdarne Joh.Karlsson och Mårten Eriksson, båda i Bergsbyn, hade såsom materialskrivare utan arvode ombesörjt kyrkans byggnad och därigenom gjort sig väl förtjänta av Bergs församlings aktning och åminnelse i närvarande och tillkommande tider, vari socknens ståndspersoner deltogo, samt att särskilt major Stefan Karlsson Klingspor å Galhammar låtit på sin bekostnad med äkta guld förgylla de 4 knopparna ovanför urtavlorna på tornet och två av pelarna under läktaren i kyrkan.
 
Om prosten Paulin berättas, att han under uppmurningen av kyrkan lät på egen bekostnad brygga så mycket dricka, att hela kar utsattes, vari kyrkoarbetarne fingo släcka sin törst.

2004-12-12, 19:11
Svar #19

Ingrid Wikberg

Änkan Paulin, Märta Catharina Åström gifte om sig med just Stefan Karlsson Klingspor (1801) fick jag just veta under sökning på namnet Klingspor. (jag blev nyfiken på Galhammarsmannen)

2004-12-12, 20:53
Svar #20

Utloggad Lasse Nystedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 12:06
    • Visa profil
    • www.lnkab.nu
Hej Ingrid, I Härnösands Stifts Herdaminne, avsnittet om Bergs pastorat står det en del om Nils Paulins skolgång.
Kan tilläggas att under Nils Paulins tid som prost i Berg så ombesörjde han även att nya kyrkor byggdes i annexförsamlingarna Rätan och Klövsjö.

2004-12-12, 21:17
Svar #21

Ingrid Wikberg

Hans gärning lever verkligen kvar -kan man säga. Jag samlar på alla sorters uppgifter om Berg s:n och alla småbyar runtomkring. Eftersom jag har mina rötter däruppe så blev jag nyfiken och jag tror att Paulins familj i Eltnäset finns med i släktträdet -på någon kvist långt ut...( jag har inte alla trådar klara för mig ännu)  
Det är också intressant att läsa om att en bondpojke fick möjlighet att studera vidare och bli prost i sin egen hemby.  
Är du en Paulin- ättling?

2004-12-12, 23:08
Svar #22

Utloggad Lasse Nystedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 12:06
    • Visa profil
    • www.lnkab.nu
Nils Paulins syster Margareta Paulsdotter f.1725 Eltnäset Berg d.1797 Lillhallen Berg är min farmors farmors farmor och pastorskan Märta Chatarina Åström är syster till min farfars farfars mormor Magdalena Åström f.1744 Håsjö d.1821 Utanede Fors.
Nils Paulin och Märta Chatarina Åström verkar vara barnlösa, Bygd?n tar då inte upp några barn i det som han skriver om Paulin i Herdaminne?

2004-12-13, 06:45
Svar #23

Ingrid Wikberg

pastor Paulin m hustru hade tydligen inga barn; det finns då inga på Ministerial-CD:n! Men han hade ju syskon så det finns nog ättlingar idag.  
Jag ska vid tillfälle göra en ordenligt genomgång av hans familj i Eltnäset och se hur familjen spred sina anor.

2004-12-13, 08:25
Svar #24

Ingrid Wikberg

Ursäkta slarvskrivet: nog ; Det FINNS alltså ättlingar till familjen på Eltnäset idag. Varav du Lasse är en. Jag menade att det finns kanske många och även kvar i Bergs församling.  
morgontrött....Ingrid

2004-12-14, 15:19
Svar #25

Utloggad Rune Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2014-03-23, 10:21
    • Visa profil
Hej Ingrid Wikberg !
 
Jag såg i ett av dina tidigare inlägg att Du hade
rottrådar till riksdagsmannen Anders Mårtensson !!
Jag har också ( ganska långa rottrådar) till honom genom hans dotter Anna Andersdotter f 1822 i Bergsviken 4.
Det vore trevligt om vi kunde utbyta lite data om
Anders och hans släktingar.
 
Om du har lust så kontakta mig via min e-mailadress.
 
Mvh Rune

2004-12-15, 08:23
Svar #26

Ingrid Wikberg

Hej Rune Palm, det går bra att ställa frågor här.
Så får vi se om jag har svar på frågor eller kanske någon annan. Det är just det som är fördelen med Anbytarforum att man kan få hjälp från många olika håll.(indirekt kanske man även då hjälper andra)
mvh
IngridW

2005-01-22, 20:33
Svar #27

Celina Blomqvist (Celina)

Hej!
 
Jag undrar om någon känner till något om
båtsmannen Sven Hansson Stjernas anor
eller kan hjälpa mig leta genom att kolla
kanske t.ex. i cd-skivan Ministerialregister
- Jämtlands län (vet ju inte hur långt i  
tiden den sträcker sig iofs)?
Enligt gstromberg.nu föddes han 1784-04-24  
i Bergs socken.
 
Tack på förhand
 
mvh
Celina Blomqvist

2005-01-22, 20:53
Svar #28

Ingrid Wikberg

Hej Celina!  
På CD:n finns enbart en Sven född 1784 i Berg och med en far som heter Hans. Men månad & dag stämmer ej, kanske kan det vara felskrivet ( feltolkat...  man kan ha läst 9 som 4 och han kan vara född 23:e och döpt 24:e... detta är fria spekulationer ) eller också finns din Sven ej med på CD-skivan:
 
SVEN
född 1784-09-23
Far: Hans Fagerberg, dragon
Mor: Brita Swänsdotter
Åsarna, Berg  
 
Bergs Kyrkoarkiv (ÖLA/11041)

2005-01-22, 22:52
Svar #29

Celina Blomqvist (Celina)

Hej Ingrid!
 
Jag tackar så mycket, det ger mig iaf något
att gå vidare med. Men det verkar ju som om det
nästan borde vara han, det är nog ganska lätt
att läsa fel på en 9 och en 4 och dopdatumteorin
verkar logisk också, men som sagt, jag ska  
kolla det närmare. Tack återigen för hjälpen!  
 
mvh
Celina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna