ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Generalmösterrullorna 1777 Västgöta regemente  (läst 419 gånger)

2011-10-13, 16:35
läst 419 gånger

Anita Edmark

I Generalmönsterrullorna för 1777 Västgöra kavalleriregemente sid 331;
 
som nr 104 tillträder ryttaren Carl Brunn i Lars Andersgården Brunhem.
Till höger om gårdens namn står ett första ord som jag inte kan läsa..
(därefter en hel del datum)  
Kan någon utläsa vad det står?
 
 
Ytterligare till höger står en lång not, som jag inte kan läsa.
 
... vacant ...... antagen d 25 maj 1776....
 
 
Och ytterligare till höger står  ... appr. (=godkänd?)  
Därunder .... vacant.
 
 
Så allra längst till höger står en lång not, som jag alls inte kan läsa!
 
Tacksam för all läshjälp jag kan få!
 
Anita Edmark

2011-10-16, 00:20
Svar #1

Utloggad Anders Eklund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-05-08, 16:40
    • Visa profil
Anita,
anteckningarna i generalmönsterrullorna för kavalleriregementena rör dels ryttaren och dels hästen. (Ofta antecknas mer om hästen än om karlen). Jag gissar att ditt intresse för ryttaren är större än intresset för hästen och där står det:Karlen rymd d 5. april 1776. i stället antagit d. 25. Maii 1776 Carl Brunn Wg (Västgöte)5 fot 7 1/2 tum
21 är hans ålder vid generalmönstringen, 1 är antalet tjänsteår vid mönstringen. Gf betyder att han vid mönstringen var gift.
Han approberades (godkändes) vid mönstringen. Resten av anteckningarna rör den häst som rusthållaren satt in, den är krubbitare.
Generalmönstringen görs på Axevalla hed den 12 juni 1777. (sid 293 i samma volym)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna