ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vättle häradsrätt FII:6 sid 371  (läst 554 gånger)

2011-07-18, 20:51
läst 554 gånger

Utloggad Carina Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 12:56
    • Visa profil
Hej
Jag skulle vilja ha hjälp med ett ord i nedan bouppteckning. Jag kan utläsa att Pehr inte har några släktingar som kan ta förmyndarskap över barnen. Men sedan står det att änkan blev påmint om sin laga skyldighet.... sen kommer ordet jag inte kan tyda. Vad blev hon påmint om? Att hon var skyldig att ta hand om barnen eller att vara ärlig i bouppteckningen? (En annan fråga är om förmyndarskapet endast gällde denna bouppteckning eller om det var så på denna tiden att modern ej blev förmyndare över barnen om fadern dog?)

2011-07-19, 08:12
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Änkan, som upgaf Ägendomen, blef påmint om sin Laga skyldighet härutinnan, hwarefter upteckningen företogs.
Bengt Johansson

2011-07-19, 10:19
Svar #2

Utloggad Carina Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 12:56
    • Visa profil
Tack Bengt! Får jag lov att fråga dig om du kanske också an hjälpa mig med ordet som är i meningen som kan åtaga sig.... förmyndarskap. (Jag är lite fundersam runt frågan om det är förmyndarskapet i allmänhet för barnen eller bara i frågan om bouppteckningstillfället)
//Carina

2011-07-19, 11:52
Svar #3

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
... som kan åtaga sig deras förmynderskap.
Bengt Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna