ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vänersnäs 1785 Bouppt - madam Kiellmans klädsel  (läst 621 gånger)

2010-01-31, 13:40
läst 621 gånger

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Min anmoder Christina Elisabeth Kiellman avled på Hallby år 1785 (bouppteckning Åse Häradsrätt FIIa:6 sid 793, via Arkiv Digital). Tjusig måste hon ha varit i sin korta axelkappa, eller carbusen av sidentyg, eller när hon tog fram solfjädrarna, eller för den delen i någon av sina sex röda tröjor. Men allt klarar jag inte att tyda, och nu hoppas jag att någon med bättre läskunnighet kan hjälpa till.  Hon hade något av damast - men vad var det för ett plagg? .  
Materialet i nästa plagg är camlot, men vad är det ?  
 Vad var den vita tröjan gjord av?  
Hon hade en röd och en vit mössa av  - vad kan det vara för material?  
Bland mössorna finns också en vit av , och en grön av .  
Tack på förhand, Britt

2010-02-04, 09:58
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Plagget av damast tror jag är en Colt (kolt) - vilket kan vara antingen ett småbarnsplagg, eller ett klädesplagg för man eller kvinna; halvlångt eller långt bussarongliknande överplagg, ofta med vidd nertill och sammanhållet av bälte
 
Den röda och vita mössan är av bordalu - franskt linne eller sidentyg använt till huva, salopp, skärp, tröja, sängtäcke m.m.
 
Kursiverade förklaringar kommer från Släktforskarens uppslagsbok av Barbro Lunsjö. Jag har bläddrat igenom uppslagsorden på F, R, B och G efter ord som kan passa in på de övriga, tyvärr utan resultat. Hoppas att du kan få hjälp av någon annan som är bättre på att läsa!
 
(Meddelandet ändrat av acb 2010-02-04 11:05)

2010-02-08, 09:20
Svar #2

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Kolt stämmer säkert. Nu har jag läst bouppteckning även efter hennes halvsyster, som dog några år tidigare, och där finns flera och tydligare skrivna koltar, en damastkolt och flera blommiga cattunskoltar. Jag funderar på om camlotplagget ovan kan vara en päls; man kan tänka sig en pälsfodrad kappa av kamlott, kanske? Näst sista mössan, den vita, har jag funderat på om det kan stå stickat?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna