ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sävedals HR FII:9 1789 - bild 102 i AD - bou  (läst 291 gånger)

2012-08-20, 17:49
läst 291 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Jon Mattsson i Landvetter verkar ha TVÅ söner som heter Nils Jonsson och en som heter Magnus Mattsson.
Förutom döttrarna Anna och Maria Jonsdotter.
Lite märkligt!?
 
Jag gör ett försök att tolka bouppteckningen:
 
Åhr 1789 den 25te september instälte sig efter wederbörandes anmodan undertecknade uti sterbhuset efter avlidne nämndemannnen Jon Mattsson i Salmered att förrätta behörig bouppteckning öfver kvarlåtenskapen som här uppgifvits af enkan Karin Nilsdotter och kommer sedan skuld och utgifter äro afdragna att delas emellan mernemde(?) enka och myndige sönerna borgaren i Borås stad Nils Jonsson den äldre, Nils Jonsson i Bårhult den yngre och öfverstyrmannen vid(?) Armens flotta herr Magnus Mattsson tillika med döttrarna Anna gift med nämndemannen Andreas Larsson i Salmered och Maria gift med Bengt Nilsson i Hyltan. Af föregående arftagare är nu närvarande Nils Jonsson från Borås och Nils Jonsson från Bårhult samt gifta dotern Anna tillika med sin man förbesagde(?) Andreas Larsson och Maria Jonsdotter från Hyltan som tillika angifver det hennes man Bengt Nilsson genom(?) vidtagit(?) arbetsfolck(?) är hindrad att i dag denna förrättning bevista; och som öfverstyrmannen herr Magnus Mattsson är uti Kronans tjenst commenderad på Örlogs(?)flottan, altså antogs såsom god man att vid detta tillfälle för honom vara närvarande dannemannen ....  
 
Ja sen kan jag inte tolka resten då jag inte skrivit ut nästkommande sida.
 
Jag har inte varit riktigt bokstavstrogen - har svårt att skilja mellan v och w t ex - har inte heller skrivit stor bokstav vid flera tillfällen.
 
Efter mycket huvudbry har jag nog till slut lyckats tolka det mesta och fått en någorlunda klar bild av vad det står,  
men vore ändå tacksam för hjälp med att räta ut frågetecknen.
 
Mvh
Marianne
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2012-08-21 14:08)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna