ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånings häradsrätt FII:5 1751-1755 sid 129  (läst 415 gånger)

2011-03-22, 13:25
läst 415 gånger

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Söker efter ett dödsdatum till en Kerstin Börjesdotter från Fårtorp, Öttum. Hittar henne ej i dödboken, men det verkar finnas en bouppteckning efter henne.
Kan någon hjälpa mig läsa vad det står?
 
Anno 1751 d 3 october
Blef på begäran? inventerat
och ??????? all den lösa
egendom som fanns i ????
???? aflidne ?????? hustru
Kierstin Börgesdotter i Får
torp och befans? som följer.
 

 
Med vänlig hälsning
Fredrik

2011-03-22, 16:42
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Fredrik!
 
Notisen lyder:
 
Anno 1751 d 3 october
Blef på begiärar[!] Inventerat
och wärderat all den lösa
Egendom som fans i bodet
efter afledna anckian[!] hustru
Kierstin börges dotter i Får=
torp och befans som följer.
 
Tyvärr står ju inte hennes dödsdatum i bouppteckningen, och det kan ibland hända att personer saknas i död- och begravningsboken. Har man tur (som i detta fall) kan man dock få en antydan genom det datum bouppteckningen förrättades (då bör dödsfallet ha skett inom ett år före bouppteckningen, så Kerstin dog troligen under loppet av år 1751). Jag har själv ett antal såna anor - i vissa fall hittar man deras dödsdatum i bouppteckningen, i andra fall har man otur och hittar varken dödsnotis eller bouppteckning. I somliga fall finner man alltså en bouppteckning utan dödsdatum, och uppenbarligen ingen dödsnotis, som tyvärr verkar vara fallet här.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-03-22, 22:11
Svar #2

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Tack för hjälpen Markus!
 
Det verkar som att jag får nöja mig med ett ungefärligt dödsdatum för Kerstin. Det är ju möjligt att hon dog i någon grannsocken, men det har jag inte hunnit kontrollera än.
 
Tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna