ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Härjevad, Bouppteckning  (läst 3114 gånger)

2012-05-23, 18:21
läst 3114 gånger

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Så här tolkar jag början på Britta Helenas bouppteckning (använder nutida stavning):
 
Åhr 1769 d. 29 juni företogs bouppteckning efter Inspectoren Herr Isac Sahlholms avlidna kära maka fru Britta Helena Höök, vilken med döden avgick d. 2 april innevarande är.
Sedan arvtagarna om termin(?) till detta förrättandet fått behörig och tidig kunskap infann sig allenast dottern Ulrica Vonkot(?).
Å Christian Voncots(?) barns vägnar infann sig ingen.
 
Det verkar som om hon hade både en dotter och en son, sonen är kanske död eftersom hans barn har blivit kallade. Eller snarare någon företrädare för dessa.
 
Du får ta detta med en sor nypa salt, för jag är inte jättebra på att läsa sånt här, men fortsättningen kommer så småningom.
Det där efternamnet blir jag inte klok på!

2012-05-23, 19:12
Svar #1

Jeanette Eklund

Tack Marie. Jag blir såååå frustrerad nu för jag känner igen att hon var gift tidigare. NÅGONSTANS hittade jag det på nätet men då var jag inte säker på att det var rätt person så jag skrev inte ned länken, har för mig att mannen hette Tomas Voncourt eller något liknande. Försöker söka på det igen men nu får jag inte upp det. Frustrerande.

2012-05-24, 10:12
Svar #2

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
..... utan ? förfall tillkänna(?) igenom skrivelse daterat Göteborg d. 24 Juni, som ankom samma dag som bouppteckn. företogs och uppgavs av Inspectoren Sahlholm, kvarlåtenskapen ? som följer........
 
På slutet under Gäld och Skuld står det bl.a.:
Christian Vonkofs Barns tillfallande del av ? enl. arvsskiftet C(?) 48-27
 
Det finns en del andra namn också, men jag vet inte hur intressanta dom kan vara.....
Ska försöka kolla lite mer på det där testamentet också, det kanske var så att det bara var hon som skulle få sitta i orubbat bo, inte vice versa. Det är inte bara handstilar som kan vara svåra att tolka, även ordvändningar och formuleringar kan ju ställa till problem! Men jag tycker ju som sagt att detta är hemskt roligt!
Nu ska jag jobba intensivt några dagar, så få se vad jag hinner med.
Men jag återkommer!

2012-05-24, 12:13
Svar #3

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Efter att Isaac har skrivit under, så står det så här:
 
Här emot ? ingenting till att påminna
Helena Christina Härnberg (eller Wärnberg)
Johan Georg Lungren
Ulrica Wonkof
 
Släktingar?

2012-05-28, 08:03
Svar #4

Jeanette Eklund

Tack Marie för jobbet med läsningen som du lägger ned.
Personerna som skriver under känner jag inte igen som släktingar på Isaacs sida men det är möjligt att det är släktingar på hennes sida. Ulrica Wonkof är nog iallfall dottern från hennes tidigare äktenskap.
 
Kanske får vi aldrig veta det exakta släktskapet mellan Isaac/jacob och Abraham i Härjevad, men på ett eller annat sätt känner jag mig övertygad att släktskapet finns. Frustrerande att inte få veta hur bara.

2012-05-28, 11:31
Svar #5

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Jag är också nyfiken......
Kanske finns det nån annan här på Anbytarforum som har tips på hur man kan gå till väga, det finns ju många som är väldigt duktiga!
Men jag kan fortsätta att lägga ut lite fler ättlingar, kommer så småningom.......
Ska försöka tyda testamentet också, men det kommer att ta lite tid!
 
Hälsn. Marie

2012-05-28, 13:24
Svar #6

Lotta Nordin

Hej Jeanette och Marie.
i testamentet/äktenskapsförordet mellan Isac Sahlholm och Brita Helena Höök framgår att det är hon som äger fastigheten Bryngenäs. Hon bör alltså ha ärvt fastigheten efter sin förra man.  
 
Hennes barn Ulrica och Christian heter inte Wonkof, utan Wonhoff/Wohnhoff, och en bouppteckning finns efter deras far häradsbokhållaren Johan Wohnhoff, död 1764, Kullings häradsrätt FIIa:4 sidan 657.  
Där framgår bl. a. att Bryngenäs inköptes i hans andra äktenskap med Brita Helena, och att dottern Ulrica är gift med handelsmannen Petter Rudberg.
 
Av någon märklig anledning kallas Brita Helena för Ros i hfl Alingsås lf AI:1 bild 90, sid 5 och AI:2 bild 36, sidan 30 (AD), men hon kallas Hök/Höök i både sin egen bou och i testamentet.
 
Mvh//
Lotta

2012-05-28, 13:35
Svar #7

Jeanette Eklund

Stort tack Lotta!  
/Jeanette

2012-05-28, 20:52
Svar #8

Lotta Nordin

Hej igen,
jag tror nog att Isak, Jacob och Abraham är bröder, men jag saknar några år för Isak för att vara helt säker.  
 
I Anna/Annika Nilsdotter Hasselgrens (Jacobs hustru) bou, Valla häradsrätt FII:5 sidan 519, står ju att Jacobs bror frälseinspektören Isac Sahlholm har lånat ut pengar till honom. Så långt är allt gott och väl.  
Anna dör förresten inte 1750 som det står i herdaminnet, utan 1770 17/1 i Åstebolet, Ransberg. (Ransberg C:3 sidan 633 AD).
Var dör Jacob?
 
I Ransberg AI:2 (1768-1782) sidan 28 Åstebolet står att rector scholae Jacob Salholm är född 1707 i Härjevad. Så då stämmer nog herdaminnet där iallafall, åtminstone när det gäller var han är född. Härjevad och Saleby hör till samma pastorat, och finns i samma mantalslängder och i den första hfl.
 
Jag tittade i mantalslängderna för Saleby/Härjevad och 1710 och framåt finns bara en Torsten där, och det är Torsten Jacobsson i Skattegården eller Lars Larsgården, Härjevad. Det verkar som om man har fuskat lite när det gäller att ta upp sönerna, åtminstone fram till och med 1730-talet. Jacob finns inte med alls.
1734-1739 finns Torstens son Isac med på gården.
1740-1742 finns drängen Isac (Torstensson) på Prästbolet.
Från 1743 står Torstens änka på samma gård, och 1746 Torstens änka och sonen Abraham.
 
I utflyttningslängden Saleby AI:1 bild 24, sidan 37 (AD), står att drängen Isac Torstensson flyttar från Prästgården till Wånga.
I mantalslängden Norra Vånga 1743 finns en dräng Isac i Vånga Storegården (Gästgivargård), men han finns inte där 1744.
 
Och här har jag luckan. Jag hittar inte honom (om det nu är samma) förrän i mantalslängden 1763 i Bergstena. Där finns han som inspektor på Kolbäcks säteri, och där står att han är inflyttad från Haneström (säteri), Fuxerna socken, och där saknas både in- och utflyttningslängder och hfl för den aktuella tiden.
 
Isac Sahlholm gifter sig i Alingsås landsförsamling 1765-09-30 med Britta Helena Höök. (C:2 sidan 365)
 
Så det gäller alltså att få ihop Isac Torstensson och Isac Sahlholm mellan 1744 och 1762...
 
Mvh//
Lotta

2012-05-28, 21:06
Svar #9

Jeanette Eklund

Tack för ditt engagemang Lotta. Nu till din fråga om när Jacob dör;
 
Han dör i 22 maj 1792 Källa; Ransbergs kyrkoarkiv, födelse och dopböcker C:3 (1739-1797) sid 674 (SVAR bildid 353)
Vid hans död står det att hans far heter Torsten Salin och hans mor heter Stina Rase.
Jag har även ett utdrag från nationsinskrivningen vid Uppsala Universitet där Jacob studerade till präst och där står det också noterat att fadern heter Torsten Sahlin och modern Stina Rase
Det är det som också är det kluriga om Torsten Salin och Torsten Jacobsson är samma person?

2012-05-28, 23:24
Svar #10

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
I Husförhörslängderna står det att Torsten Jacobssons hustru (och änka) hette Karin......
Var han gift två gånger?
 
Finns en gård i Saleby som heter Rasegården, om jag inte minns fel.......
 
(Meddelandet ändrat av MarieJ 2012-05-29 00:19)

2012-05-29, 05:07
Svar #11

Jeanette Eklund

Om Jacob är Abrahams bror så har de olika mödrar. Åldersskillnaden dem emellan (nästan 20  år) pekar också på att det förmodligen är olika mödrar. En annan forskare jag har kontakt med har en notering om att Torsten Sahlin och Stina Rase inte var gifta, men han kommer inte ihåg var han sett det någonstans oc är i sin sommarstuga utan släktforskarpappren med sig.
 
Intressant detta du skriver att det finns en gård i Saleby som heter Rasegården. De andra forskarna jag har kontakt med (de två på Dis Marie) har skrivit Stina som Rafe eller Kafe, själv tycker jag det ser ut som Rase. (?) (se Jacobs död som jag skrev länk till ovan) Vid inskrivningen vid Uppsala Universitet står modern som Rase.
 
Det finns en vidare teori om anor till Jacob, men den står och faller lite med om Torsten Jacobsson är Jacobs far eller ej. Jag ska iväg och jobba men återkommer på eftermiddagen om denna teori för någon faktiskt vet hur jag ska kunna få ett svar på om det är så eller ej.
 
Lotta; Jag noterade också att herdeminnet har fel dödsår på Annika Nilsdotter Hasselgren, som jag förstått det är herdeminnena skrivna av Präster vad de minns om andra präster, så några felaktigheter antar jag att man får räkna med.
 
Återkommer på eftermiddagen med min teori för att se om någon kan bekräfta den  /Jeanette

2012-05-29, 15:37
Svar #12

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Nu ska jag trassla till det ännu mer:
 
HÄRJEVAD  AI:1 Hfl. 1856-63
sid. 121 Skatteg.
AS Bild 32
Här hittade jag Kirstin Thorstensdr. f.1717, g. m. Johan Larsson + två barn.
På Skatteg. bor också Abraham Torstensson med sin familj.
 
Jag följde Kirstin fram till hennes död 1789 7/4 (HÄRJEVAD  C:2 Döda 1755-1836 Ad Bild 127). Hennes föräldrar heter Torsten Jacobsson o. Margr. Jacobsdr.  
Hennes man dör i mars samma år.
 
Det är tio år mellan Kirstin och Abraham, och ytterligare tio mellan Jacob och Kirstin. Visst kan Torsten ha varit gift tre gånger, men för mig känns det mer och mer som om T. Jacobsson och T. Sahlin inte är samma person! Men jag kan ju ha fel!

2012-05-29, 16:11
Svar #13

Jeanette Eklund

*skrattar* ja du Marie, tänk om de hade vetat vilket huvudbry de skulle ge oss framme på 2000-talet angående deras eventuella släktskap.
Kanske var de inte släkt ens, men vad sjutton gjorde Isaac (som vi med säkerhet vet är bror till Jacob) med på bouppteckningen annars?
Som Lotta skriver så skulle vi behöva få ihop om det är samma Isaac som är bror till Abraham och som sedan börjar kalla sig Sahlholm. är det så finns det tre olika mödrar till dem. Isaac Sahlholm är född 1715 så om han är Isaac Torstensson från början, är han förmodligen ett helsyskon till Kirstin född 1717 som du följde.
 
 
 
Och om Jacob och Isaac Sahlholm INTE är bröder med dessa personer är min teori denna om deras fortsatta anor;

Jacob Torstensson Sahlholms far heter alltså Torsten Sahlin och är bonde. I avskriften från Skara Stifts Herdaminne del II sidan 23 står att läsa;
 
Thorsten Salinius, var son af kyrkoh. Laur. Keckstadius i Wäring. Han var först fadrens medhjelpare på dess ålderdom men ”ville icke befatta sig dermed mer än ett år”, blef sedan hofpred. Hos riksamiralen greve Gabr. Oxenstjärna, hvilken herre befodrade honom till Hjälstads pastorat 1654.
Af fru Anna Stake på Säby anklagades han 1664 för åtskilliga grofa förseelser, ”hvaruti han under dryckenskap oförtänkt råkat” och blef på en tid suspenderad, till dess saken dem emellan blifvit bilagd. Han kallas eljest ”en kunnig och nitälskande man”.
Död d. 9 juni 1667.
Han var 2:ne gånger gift. Sednare hustrun Anna Carlsdotter blef omgift m. efterträdaren.
Barn:
Gabriel, pastor här.
Sven, kommin. i Ullervad
Thorsten
Ellika, g.m. kyrkoh. Wadelius i Grefbäck.
Skrifter: likpred. Öfver grefvinnan marg. Oxenstjärna 1653. Dito öfver Anna Banér. Sthlm 1656.
 
Det är alltså hans son Thorsten som ska vara Thorsten Salin. Om Prästen Thorsten Salinius far finns att läsa;
 
Avskrift från Skara Stifts Herdaminne del II sidan 139
Laur. Beronis Keckstadius, förmodligen född i Keckstad o Ullervad, blef stud. i Ups. 1615, var först ”coadjutant” hos sin svärfader hr Thorsten i Erna vid Gamla Uppsala och fick efter dennes död kallelse till patoratet, men resta heldre med sin hustru till födelsebygden och bodde på sin skattegård i Keckstad till dess han blef kyrkoh. I Wäring 1631. ”Här dämpade han all oreda och gjorde god ordning i församlingen, han hade äfven rädsla och aktning med sig både hos ungt och gammalt folk”. Han lät uppbygga mestadels alla gårdshusen på prestgården, besynnerligen källarstugan på sin bekostnad. Då han af ålder och arbete begynte tröttna, tog han först sin son Thorsten och sedan sin måg Andr. Svenonius till kapellan. Han var kyrkoherde i Florenius i 40 år och dog 81 år gammal 1670. Hans barn kallade sig Salin.
Thorsten, pastor i Hjälstad.
Sara f. 1627 d. 1708. G.m. efterträdaren Andr. Florenius.
Margareta, d. 1660. G.m. efterträdaren Elias Väringius.
Gunborg var gift och levde 1695.
Ellika levde ogift 1696.
 
 
Jag har alltså inga bevis för detta men tror att det är möjligt. Någon som har en reflektion kring detta. Eller något sätt att kolla upp hur det förhåller sig? /Jeanette

2012-05-29, 17:51
Svar #14

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Jag får inte alls ihop detta - Torsten Jacobssons far måste väl ha hetat Jacob i förnamn? Är det något jag har missat?  
 
(Meddelandet ändrat av MarieJ 2012-05-29 17:52)

2012-05-29, 18:07
Svar #15

Jeanette Eklund

Marie; Detta är min (som jag fått av en annan forskare) teori om det INTE är så att Torsten Jacobsson är hans far och Abraham Torstensson hans bror.
 
Är de hans far och bror faller denna prästteori, därför känns det viktigt att utreda om personerna på skattegården är far och bror till Jacob och Isasc, eller om det är så att prästgrenen är den rätta.
 
Det är en kvinnan jag talade med i telefonen som påstod att Abraham Torstensson var Jacobs bror, grundat på att Isaac var med på hans bouppteckning. Jag hade då redan fått den andra teorin av den andra forskaren och därför vill jag utreda vem som har rätt och hur det verkligen är. Det var det som drog igång allt detta.
Hänger du med?  
 
/Jeanette som fortfarande inte vet vilken teori hon ska tro mest på och VILL VETA hur det förhåller sig ;)

2012-05-29, 18:26
Svar #16

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil

2012-05-29, 20:47
Svar #17

Lotta Nordin

Hej,
nu saknas bara tiden mellan 1744 och 1754. Jag har lyckats spåra Isak Sahlholm en bit till bakåt i tiden.
I mtl Bergstena 1763 står att han kom från Haneström i Fuxerna, och där fanns han.
1762 är han inspektor hos baronessan Silverskiöld i Haneström.
1756-1761 inspektor hos baron Ollonberg i Haneström.
1756 står att han kom från Bronäs i Skaraborgs län, och det ligger i Norra Härene.
I mtl 1755 Bronäs, Norra Härene är han inspektor hos överste Fock, men 1754 finns han inte där.
 
När det gäller om Jacob, Isac och Abraham är bröder så tror jag nog att dom är det, även om dom kanske är halvbröder.
I Ransberg AI:2 står att Jacob är född i Härjevad och i herdaminnet står att han är bondeson från Saleby. Och hans far heter Torsten och det finns bara en Torsten där enligt mtl den aktuella tiden.
 
I Saleby C:1 finns en hel del uppgifter även från Härjevad, trots att det inte nämns i AD. Tyvärr saknas det en del födelsenotiser verkar det som.
På sidan 225 finns en notering att Torstens hustru i Höja Skattegården, Margreta, begravs 1720-05-26, 35 år gammal. Höja ska nog vara Härjevad.
Sidan 232, 1726-03-27 begravs Torsten Jacobssons barn ifrån Härjevad, 2 år gammal. Inget namn nämns.  
Sidan 233, 1726-07-17 begravs ett barn Torsten Jacobssons i Härjevad.
 
Torsten Jacobsson är son till Jacob Torstensson i Skattegården, Härjevad. Jacob dör 1704-03-28 och begravs 8 april, 47 år gammal. (Saleby C:1 sidan 207)
1699-10-22 begravs Jacobs hustru i Härjevad (C:1 sidan 204), och hon är troligen inte Torstens mor.  
1698-12-04 begravs Jacobs hustru i Härjevad med ett dödfött barn. Hustrun är då 43 år gammal. (C:1 sidan 202), och hon är möjligen Torstens mor.  
 
Jacob gifter tydligen om sig en gång till, för i mtl 1705 finns Jacobs änka med en son i Skattegården.
1706 finns drängen Torsten där och 1707 finns Torsten med hustru. Han bör alltså ha gift sig mellan 1706-02-21 och 1707-02-23, det är då mantalslängderna är undertecknade.

2012-05-29, 21:11
Svar #18

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Höja kan nog också vara Höjen (Högen), ett ställe i Härjevad som finns under Saleby AI:1 Hfl. 1735-52 sid. 12 - samma sida där Torsten Jacobsson finns i Skatteg.

2012-05-29, 21:28
Svar #19

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Tack Lotta, du la till en generation till i min släktforskning! Jacob Torstensson är ju min brors ff ff ff ff f. Helt otroligt!
 
Mycket vänliga hälsningar  
Marie

2012-05-29, 22:02
Svar #20

Lotta Nordin

Vassego'!  
Eftersom det är en skattegård så tror jag att du kan hitta mer släkt bakåt i tiden, via t. ex. mantalslängder och domböcker. Det är möjligt att Jacob själv kan vara född där eller så kanske han har gift sig till gården.
 
Mvh//
Lotta

2012-05-30, 04:58
Svar #21

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:49
    • Visa profil
TACK så mycket Lotta!  
Detta hade jag inte klarat själv. I min gren återstår att försöka hitta om Isaac Torstensson och Isaac Sahlholm är samma person. Även om det inte skulle vara det Marie, så vill jag gärna höra om du hittar en fortsättning på grenen, jag är ju nyfiken även på dem nu ;)
 
(Och nu ser jag att mitt namn är ändrat här på forumet också )

2012-05-30, 12:36
Svar #22

Lotta Nordin

Nu tror jag att jag har fått ihop det så att det är säkert att Jacob, Isac och Abraham är bröder.  
 
Jacob Sahlholm och Annika Nilsdotter gifter sig i Ransberg 1754-04-19 (Ransberg C:2 sid 67).
1754-07-03 föds tvillingarna Torsten och Nils i Lilla Skattegården, Härjevad, söner till herr Jacob Sahlholm och Annika Nilsdotter (Härjevad C:1 sid 319).
Faddrar är hustru Margreta Siggesdotter, h. Ingri Jonsdotter, Abraham Torstensson, Jan Andersson, Anders Larsson och Bolla Månsdotter.
Margreta Siggesdotter är född 1707 och bor på Skattegården, och Ingri Jonsdotter är Abrahams hustru.
Tvillingarna dör 1754-07-04 på samma plats, 1 dag gamla.
 
På sidan 321, 1754-11-08 föds Greta, dotter till Jan/Johan Larsson och Kerstin Torstensdotter i Övre Skattegården, Härjevad.
Faddrar: h. Margreta Siggesdotter, Jonas Andersson, Nils Svensson, Stina Månsdotter och Brita Eriksdotter.
 
Nils Svensson är troligen Stina Torstensdotters man. Dom gifter sig 1750-06-? i Härjevad (C:1 sid. 305), och kommer då från Lilla Skattegården. Hon uppges vara 21 år och hennes föräldrar Torsten Jac(obsson) och Karin Hans(dotter).
Stina bör då alltså vara född ca 1729 i Torstens tredje(?) gifte.
 
Namnet Salin finns i Härjevad, och är troligen ett ryttarnamn.  
I Härjevad AI:1 sidan 51 finns en Måns Salin, född 1682. Eventuellt kan han vara densamma som kallas ryttare Måns Jacobsson i kyrkoräkenskaperna 1720-1722, Härjevad KI:1 sidan 150. Kan det vara en bror till Torsten Jacobsson?  
 
I mantalslängderna 1696 och 1697 finns på Skattegården, Härjevad en ryttare Jacob. Kan det vara så att Jacob Torstensson kallade sig Salin som ryttare och det är därifrån Jacob Sahlholm tagit namnet när han blev inskriven i Uppsala? Det lät väl lite finare med Salin än enbart Torstensson...

2012-05-30, 18:59
Svar #23

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:49
    • Visa profil
Jag bugar och bockar Lotta, du är verkligen superduktig på detta  
 
Först för att sammanfatta broderskapet; Du tycker alltså att man med säkerhet kan säga att Jacob Torstensson är far även till Jacob Torstensson Sahlholm och Isaac Sahlholm med tanke på att 1; Det finns ingen annan Torsten ungefär för den tid då Jacob föds där. 2; Abraham och hans fru är med på Jacobs barns dop 3; Isaac är med vid Abrahams bouppteckning.
 
Vad det gäller namnet Torsten Sahlin så står det att Jacobs far heter så både vid inskrivningen vid Uppsala Universitet och vid Jacobs död. (se källa ovan) Din teori är alltså att namnet Salin eventuellt kan komma från Jacobs farfar, ryttaren Jacob på skattegården.
 
Det förekommer ju även två olika Månsdöttrar som då eventuellt kan vara kusiner till dem om Ryttaren Måns Jacobsson och Torsten Jacobsson är bröder. Det borde en bouppteckning efter Jacob Torstensson död 1704 kunna visa om det finns någon. Och om det inte finns en bouppteckning kan man då hitta sådana arvsskiften i domböckerna? (jag är ny på detta så mycket frågor blir det ;))
 
Spännande detta!  Och återigen STORT tack Lotta för ditt engagemang

2012-05-31, 11:19
Svar #24

Lotta Nordin

Jo, det är alla omständigheterna tillsammans som gör att jag kopplar ihop dom.  
 
Torsten finns i hfl med sönerna Isac och Abraham. Jacob har förmodligen redan flyttat eftersom hfl börjar 1735.
I Jacob Sahlholms frus bou nämns att Isac Sahlholm är hans bror. Det står även i Isacs bou att brodern Jacob Sahlholm har en skuld till honom.
Jacob och Annika är mantalskrivna i Ransberg 1754 och dom gifter sig där samma år, men ändå är dom i Härjevad när barnen föds och döps, och dessutom i Skattegården, med faddrar som pekar på att det är släktingar/syskon. Annika är född i Ransberg så det är inte hennes släktingar dom besöker.  
 
Om Måns Jacobsson och/eller Måns Salin är en bror till Torsten är mycket osäkert. Det behövs mer forskande för att kunna fastställa det.
 
Och ja, det kan förekomma arvsskifte efter Jacob i domböckerna, men säkert är det inte. Torsten tog över gården efter Jacobs död, och om det fanns fler syskon kan det hända att han fick lösa ut dom och då bör det finnas något.

2012-06-01, 12:44
Svar #25

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:49
    • Visa profil
Jamen det såklart, tvillingarna föds på Skattegården och inte i Ransberg där de gifte sig, det hade inte gått in riktigt i min hjärna ;) Jamen då kan man ju känna sig ännu säkrare, även fast jag är så nördig så jag hade velat ha att det verkligen står bror eller att det hade gått att koppla ihop Isaacs flyttningar.
Nåja jag känner mig ändå så pass övertygad att jag överger den där prästteorin och går vidare på detta.
När det står skattegården och lilla Skattegården är det då samma ställe?

2012-06-02, 08:33
Svar #26

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Tycker också detta är väldigt roligt, jag kommer med lite fler ättlingar så småningom! Nu ska jag jobba mycket ett tag framöver, men om några veckor har jag semester, och då.........
 
Sommarhälsningar Marie

2012-06-02, 09:06
Svar #27

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:49
    • Visa profil
Det tycker jag också Marie!  Om du /din bror är intresserade av parallella grenar som utgår från Jacob Torstensson Sahlholm så har jag en hel del. (bla. en världskänd skådespelare är en Sahlholmsättling ;)) Jag har även kontakt med en i Usa som är Sahlholmsättling och han har mailat foton från Vilda västern som hans anor bosatte sig i och blev gruvarbetare. /jeanette

2012-06-02, 10:05
Svar #28

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Det här blir bara bättre och bättre, vi hörs!

2012-06-05, 19:01
Svar #29

Utloggad Jeanette Sahlholm (fd Eklund)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 09:49
    • Visa profil
Marie; har mailen kommit fram? Ditt mail hade av någon anledning hamnat i skräppost så det tog ett par dagar innan jag såg att du mailat mig  /Jeanette

2020-04-05, 13:27
Svar #30

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 595
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:02
    • Visa profil
Gabriel Sahlin


2012-05-29


skrev Jeanette Eklund att barn Gabriel pastor här Hjälstad?

Fick han en son Carl född beräknat 1709 död 1773 i Myrberg, Locketorp Pastor i Väring.
enligt Inflyttningen  Väring C:1 sid 733 verkar han varit 3,5 åri hjelsta?,3 år i Ransberg, och 1 år i Lidköping.
gifter sig 1742 i Locketorp (Väring C:1 sid 711) med änkan Brita Christina Myrin.
Han får två söner  Gabriel och Erik.


Vänligen Kenneth




2020-04-07, 12:10
Svar #31

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 595
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:02
    • Visa profil
Carl Sahlin
född 1699-04-27 Hjälstad
död  1773-02-23 Myrberg, Locketorp
gift  1772-11-24 Myrberg, Locketorp
kenneth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna