ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Umeå Lands Husförhör 1811-1820 Hjertzell GID 2021.39.29800  (läst 1798 gånger)

2007-03-20, 16:19
läst 1798 gånger

Henrietta Norman

Hej!
Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med att tyda kommentaren om Hjertzell i Husförhöret.
 
Tack på förhand
Henrietta

2007-03-20, 21:17
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej!
För horsbrott af Hjertzell är äktenskapet  upplöst .........1812? - Hjertzell får ej träda i nytt gifte utan Konungens nåd.
 
Vad punterna står för kommer jag f.n. inte på, kanske någon slags skrivelse 1812.
Texten är inte bokstavstroget översatt.
 
(Hjertzell dränkte? sig ju i älven som framgår av nästa HFL.)
 
Med hälsning
Bengt-Göran

2007-03-21, 07:12
Svar #2

Henrietta Norman

Hej Bengt-Göran!
Tack för hjälpen.
Jag har också sett att både Hjertzell och pigan Eva Maria Hellman drunknade i älven 19 aug 1822, men tog de livet av sig?
Det verkar hur som helst vara en tragisk historia, stackars barn.
 
MVH Henrietta

2007-03-22, 18:39
Svar #3

Utloggad Eva Kristoffersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-11-15, 18:34
    • Visa profil
Hej Henrietta och Bengt-Göran!
Johan Henrik Hjertzell var min morfars mormors far. Drunkningen var tragisk, men det var inga självmord. Johan Henrik och Eva Maria drunknade under en kreaturstransport. De hade tre barn tillsammans. Min mf mm Henrika var åtta år när de drunknade. Texten i hfl hänvisar till utslaget i domkapitlet 1819.   / Hälsn Eva K

2007-03-23, 12:14
Svar #4

Henrietta Norman

Hej Eva!
Tack så mycket för informationen. Jag är också släkt med Henrika. Hon var min farmors farfars mor.
Så vi är släkt du och jag!
Jag håller på att försöka kartlägga denna del av släkten. Det verkar finnas endel information här på Anbytarforum om Johan Henrik.
 
Hälsningar Henrietta

2011-11-04, 23:15
Svar #5

Utloggad Malin Dahlqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-03-16, 06:53
    • Visa profil
    • www.holmsundssmurfarna.se
hej eva och henrietta!
jag blev så glad när jag hittade era inlägg här rörande hjertzell. jag är också släkt med denne man. Henrika var min morfars mormor.
är lite fundersam dock för enligt det jag hittat så hette johan henriks andra hustru (henrikas mor) charlotta pehrsdotter (f. 20 januari 1790 i hjuken, degerfors sn, västerbotten) och de hade 3 barn: wilhelm f. 1813, henrika (el. hinrika) f. 3 januari 1814 och eva maria f. 1816. hör gärna av er!
 
hälsningar Smurfan (Malin)
 
(Meddelandet ändrat av smurfan 2011-11-05 11:03)

2011-11-13, 17:07
Svar #6

Utloggad Eva Kristoffersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2011-11-15, 18:34
    • Visa profil
Hej Malin!
 
Johan Henrik Hjertzell var gift med Charlotta Persdotter, ja, men det var med pigan Eva Maja Hellman han fick de tre barnen. Det syns bl a i födelseböckerna. Husförhörslängden kan vara lite lurig, då den alltid utgår från vilket förhållande alla har till husfadern (d v s den person som står högst upp på sidan). Så Charlotta var onekligen Johan Henriks hustru, och barnen var hans barn.

2011-11-14, 08:18
Svar #7

Utloggad Malin Dahlqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-03-16, 06:53
    • Visa profil
    • www.holmsundssmurfarna.se
Hej Eva!
 
Jo så är det nock. Jag såg det efter jag skrev inlägget. Du råkar inte veta mer om Johan Henrik Hjertzell? Detta är vad jag vet:
han var lantmätare elev från Torneå, som var innehavare av nybygget Zellholmen (eller Sellholmen) den 17/9 1796 under Hjuken senare under Gladaberg. Men 1814 sålde han hemmanet och flyttade med sin andra fru Charlotta Persdotter och barnen (som jag trodde var deras men alltså han fick tillsammans med Eva Maria Hellman) Willhelm och Hinrika till Öhn, Umeå. 1822 drunknade han under en kreaturtransport på Umeälven.  Han verkar ha varit en bråkstake: -1809 åtalad efter slagsmål på öppen kyrkväg, -1820 åtalad efter att ha tillfogat en soldat blodvite, -han blev även åtalad för att inte ha betalat avgifter för sin dotter Anna Maja (från första äktenskapet) + utebliven redovisning av dotterns arv.
 
Tusen tack för ditt svar! Hälsningar Malin

2012-03-15, 11:54
Svar #8

Utloggad Carina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2018-01-18, 15:55
    • Visa profil
Hej!
Jag kommer också från släkten Hjertzell, men från hans dotter Anna Maria född 1806. Men jag hade en helt annan fru till honom, en Maja Brita Svensdotter f. 1783. Har han haft flera fruar eller har jag läst fel,är det kanske Charlotta som är mor till Anna Maria? Skulle vara intressant att veta hur det ligger till.
Hälsningar Carina

2012-03-16, 06:53
Svar #9

Utloggad Malin Dahlqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2012-03-16, 06:53
    • Visa profil
    • www.holmsundssmurfarna.se
Hej Carina!
Maja Brita Svensdotter var Hjertzells 1:a fru. De gifte sig 14 juni 1802 och hon dog 8 juli 1806 av modersplågor. De fick 3 barn ihop: Johan Gustaf, Wilhelm och Anna Maria.
Med andra frun Charlotta fick han inga barn. Så Anna Marias mor är Maja Brita Svensdotter.
 
Roligt hitta en släkting till, för vi är ju båda ättlingar till denne Johan Henrik Hjertzell. :-)
 
Hälsningar Malin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna