ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sävar C:1 1832 Sid 197  (läst 647 gånger)

2010-09-26, 15:12
läst 647 gånger

Utloggad Jan Stenqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2016-12-27, 15:45
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har precis börjat med släkforskning och försöker nu ta reda på mer om mina anor. Det verkar som om det kan bli en ganska beroendeframkallande syssla. Jag har kommit en bit på väg, men det dyker upp nya frågetecken ganska ofta, inte minst vad gäller att tyda texten. Jag tror att jag tyder det mesta av följande text rätt, men det finns ett par oklarheter.
 


 
 
Carl Johan föddes alltså i Forstorp 1832-08-04.
 
Föräldrar (Torpare?) Seman och hustru Anna Cajsa Andersdotter. Faddrar Jon Christiansson och hustru i Säfvar By. Dräng Anders (Bråttom?) och piga Lena Stina Seman (kan inte tyda det sista).
 
Skulle någon kunna hjälpa till att fylla i de saker som jag är osäker på? Jag undrar också vad talet 34 i den högra kolumnen betyder. Jag trodde först att det var åldern på modern, men vad jag har sett så föddes hon 1794, vilket betyder att hon var 38 år när Carl Johan föddes. Kan också passa på att fråga om bocken under ortsnamnet betyder någonting.
 
Tack!

2010-09-26, 16:42
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Du har rätt betr. torpare, drängen Bråttom och Ibid. är en förkortning för latinets ibidem som betyder samma ställe = Sävar by.
Mamman är född 1793-11-15 (enligt DB Kråken) så 34 år är felaktigt som ålder på henne. Bocken under ortsnamnet är säkerligen bara prästens kråka när han kollat/skrivit in i husförhörslängden.

2010-09-26, 17:28
Svar #2

Utloggad Jan Stenqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2016-12-27, 15:45
    • Visa profil
Tack Bo! Det verkar som jag fick det mesta rätt, men det är ju trevligt att få det bekräftat.
 
Jag antar att en hel del fel har smugit sig in i kyrkböckerna vad gäller ålder, årtal och datum. Men det är nästan lite trist att höra att det finns databaser där allt arbete redan är gjort. Att forska och hitta saker själv är ju det roliga med det hela.

2010-09-26, 17:33
Svar #3

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Se i stället en databas som ett hjälpmedel att komma fram i din forskning!  
Att sen gå in i kyrkboken blir grädden på moset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna