ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bygdeå AI:7a (1808-1818) Sid 85  (läst 483 gånger)

2010-10-16, 16:44
läst 483 gånger

Utloggad Jan Stenqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2016-12-27, 15:45
    • Visa profil
Hej! Ledsen för alla frågor, men förhoppningsvis så blir jag lite smartare för varje svar jag får.  
 
 
 
Vad betyder förkortningarna/krumelurerna i kolumnerna Läser och förstår, Naturgåvor och
Seder? De verkar inte stämma överens med förteckningen i början av boken.
 
Vad betyder det som är skrivet i förhörskolumerna? Om n är närvarande, är då abs frånvarande?
Jag antar att de krumelurer som liknar n (kanske står nv?) också betyder närvarande.
 
Vad har Andreas, Maja Stina, Anna Kajsa och Sara gjort som står skrivet på deras rader? Står det
tjänare? Betyder det att de har arbetat på annan plats? För Andreas står också något som är
överstruket (ej NB?) och något som börjar på hemm.
 
Det finns även ett par noteringar om vaccination som jag inte kan tyda.
 
Tacksam för hjälp!
 
Mvh
Jan

2012-05-11, 19:41
Svar #1

Utloggad Petra A Endersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 21:21
    • Visa profil
Som jag lärt mig så betyder ABS absolutio, abs - Syndaförlåtelse.  
I det här fallet skulle jag mer gissa på abs. alltså absens, d.v.s. frånvarande.
 
 
MVH Petra

2012-05-11, 23:15
Svar #2

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
pr=præsens (närvarande) och abs=absens (frånvarande)
Med tjenar menas med nuv språkbruk att de har anställning troligen på annan gård.
Efter Andreas står tj NB  dvs observera att han har anställning!
Nederst: Vaccinerad af barnmorska Dahlqvist 1817  
Längre upp står att Brita Greta är: Vaccinerad af Björnståhl  (kan vara klockaren som ibland var förordnad son vaccinatör)  
Hema är = hemma (ett streck över bokstav betyder att den är dubbelställd - sparar bläck som var dyrt)  
Hälsar Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna