ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nykterhetsrörelse och folkbildning i Vemdalen  (läst 1836 gånger)

2004-11-20, 15:32
läst 1836 gånger

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hejsan
Min mormor Elsa Carlsson (f. Löfgren, 1906-04-18) var med i nykterhetslogen i Vemdalen i början på 1920-talet, har flera foton på utflykter med henne och andra medlemmar ute på fjället runt 1922. Hon var dessutom med i en folkhögskolekurs 1925 i Floda (namnet på kursgården?), Vemdalen. Är det någon som har upplysningar och information om nykterhetsrörelsen och fölkhögskolans historia i Vemdalen? Har även kort på det hus där undervisningen bedrevs. Var ligger denna kursgård i Vemdalen? Är Floda namnet på kursgården? Finns det någon därute som känner till något om detta och finns det någon ur den äldre generationen som har deltagit i något liknande i Vemdalen?  
 
En annan fråga: på ett av korten står det noterat på baksidan; inför Rektor Sandlers avresa, 1925. Det fanns en Rickard Sandler (f. 1884) som var statsminister och utbildad lärare runt 1925 i Sverige. Har kollat det, men det skulle också kunna vara hans far; Johan Sandler (f. 1858) som också var folkskollärare. Johan Sandler hade även en son som hette Karl Erik August Sandler (f. 1889) som också undervisade. Så frågan är, vilken Sandler var rektor på Folkhögskolan i Vemdalen? Någon som vet nåt om detta? Tacksam för alla svar,
 
mvh Susanne Holmin

2004-11-20, 16:26
Svar #1

Ingrid Wikberg

Hej Susanne, Det här finns på en sida på nätet, troligen är det den Sandler du undrar om.  
Kanske är Folkhögskolan du avser Hola ( ej Floda) och Hola folkhögskola ligger i Nyland, Västernorrlands län. Så det är en bit till Vemdalen. Jag har aldrig hört att det skulle ha funnits en Folkhögskola i Vemdalen. Den enda jag känner till i Närheten är Bäckedals, nära Sveg.  
 
Text från nätet:
 
RICKARD SANDLER  
 
Rickard Sandler föddes i Torsåker i Ångermanland 1884. Efter mogenhetsexamen 1901 flyttade han från Härnösand för att studera vidare. Han blev fil kand i Uppsala 1905,  var lärare vid Hola Folkhögskola, men fortsatte studera och var färdig filosofie licensiat i Göteborg 1911. Tretton år senare blev han rektor vid Brunnsviks Folkhögskola. Sandler var också med om att bilda ABF, Arbetarnas Bildningsförbund, där han var ordförande 1919-1938. Han satt i Hjalmar Brantings tre regeringar åren 1920-1925.  När Branting lämnade regeringen p g a sjukdom 1925 valdes Sandler till statsminister. 1926 blev han chef för Statistiska Centralbyrån. 1932 utsågs han till utrikesminister i Per Albin Hanssons ministär. 1941-1950 var han landshövding i Gävleborgs län, och 1947-1950 var han delegat vid FN:s generalförsamling.

2004-11-20, 20:25
Svar #2

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Det är helt riktigt att det hölls folkhögskolekurser på Floda i Vemdalen. Jag kände en numera avliden man, som gick där.
Flodakollonien startades i början av 1900-talet av pastor Erik Hammar, för behandling av alkoholister. Verksamheten upphörde 1922. Fastigheten användes senare bl.a. som ålderdomshem.
I boken Vemdalen - kulturbygd bland fjällen av John Fjellner, finns fyra sidor om Flodakollonien. Enl. den beskrivningen blev Flodakollonien mycket uppmärksammad i samtiden.
Jag tror inte att folkhögskolekurserna hade något samband med alkoholistanstalten.
 
Beträffande Din fråga i allmänhet, bör Du vända Dig till Föreningsarkivet i Jämtlands län
 
www.faj.se
 
Betr. Flodakollonin är det möjligt att även Minnesbanken vid Jämtlands läns museum har material.
 
www.jamtli.com/minnesbank/minnes_frameset.htm
Christer Kalin

2004-11-20, 21:34
Svar #3

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Erik Modin skriver i sin bok Härjedalens ortnamn och bygdesägner 3.e uppl., s. 203, att Floda koloni grundades 1909 av Sällskapet för kristlig social nykterhetsverksamhet, som en anstalt för villkorligt frigivna fångars och lösdrivares upprättelse. Notisen är helt kort och inget nämns om senare folkhögskolekurser. Med tanke på att den forne eleven jag kände, under sitt liv var verksam inom kooperationen, så skulle jag föreslå att Du söker efter folkhögskolekurser förlagda till Vemdalen i arbetarrörelsens regi, möjligen inom ABF. I så fall bör Föreningsarkivet veta besked.
Christer Kalin

2004-11-27, 12:33
Svar #4

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Tack så mycket för alla tips! Det är min mormor som har berättat detta för mig medan hon levde och som har gjort noteringarna på korten. Har hittat ett foto på nätet över Flodakollonien i Vemdalen som överensstämmer med utseendet på huset som syns på mormors gamla foton. På de flesta av korten så syns det att det pågår någon typ av folkbildning där. Är dock inte helt säker på om nykterhet-och godtemplarlogen höll till där också med sina möten, men det kanske den gjorde med tanke på Flodakolloniens tidigare historia.  
Ska kolla med Jämtlands föreningsarkiv för att ta reda på om Floda finns med där i någon form av ABF eller godtemplarverksamhet för den aktuella tiden.
Är dock fortfarande intresserad att ta reda på vilken Sandler som var rektor, hör av er om ni vet något. Kan väl nämna att på kortet finns en äldre distingerad herre med käpp tillsammans med många andra personer, och det skulle ev kunna vara Johan Sandler, dvs pappan till Rickard Sandler.  Det verkar stämma mer åldersmässigt ( runt 1925 var han ju ca 67 år), och då skulle man kunna utesluta Rickard med tanke på åldern. Det kan ju också vara så att Johan Sandler var på besök och inte alls rektor på Floda!
 
Återigen tack! Ska försöka återkomma om jag hittar nåt intressant på Jämtlands föreningsarkiv (hoppas så klart:-))  
/Mvh Susanne

2004-11-27, 12:35
Svar #5

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Tack så mycket för alla tips! Det är min mormor som har berättat detta för mig medan hon levde och som har gjort noteringarna på korten. Har hittat ett foto på nätet över Flodakollonien i Vemdalen som överensstämmer med utseendet på huset som syns på mormors gamla foton. På de flesta av korten så syns det att det pågår någon typ av folkbildning där. Är dock inte helt säker på om nykterhet-och godtemplarlogen höll till där också med sina möten, men det kanske den gjorde med tanke på Flodakolloniens tidigare historia.  
Ska kolla med Jämtlands föreningsarkiv för att ta reda på om Floda finns med där i någon form av ABF eller godtemplarverksamhet för den aktuella tiden.
Är dock fortfarande intresserad att ta reda på vilken Sandler som var rektor, hör av er om ni vet något. Kan väl nämna att på kortet som det står noterat inför rektor Sandlers avresa finns en äldre distingerad herre med käpp tillsammans med många andra personer, och det skulle ev kunna vara Johan Sandler, dvs pappan till Rickard Sandler.  Det verkar stämma mer åldersmässigt ( runt 1925 var han ju ca 67 år), och då skulle man kunna utesluta Rickard med tanke på åldern. Det kan ju också vara så att Johan Sandler var på besök och inte alls rektor på Floda!
 
Återigen tack! Ska försöka återkomma om jag hittar nåt intressant på Jämtlands föreningsarkiv (hoppas så klart:-))  
/Mvh Susanne

2004-11-27, 17:00
Svar #6

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Floda arbetskoloni beskrivs i boken Härjedalingen 1984, utgiven av Svenska vyer 1983, sid 16ff.
Om bildningarbetet i Jämtlands län kan Du läsa i Jämtlands och Härjedalens historia, femte delen 1880-1990, red. Mats Rol?n, utg. av Jämtlands läns museum 1990. Det fanns en Härjedalens och södra Jämtlands folkhögskulekursförening. Den är väl den troligaste organisatören av folkhögskoleutbildning i Vemdalen.
Christer Kalin

2005-01-16, 09:26
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Om Flodakolonins bakgrund och praktik kan man också läsa i Att bota en drinkare [sid. 215-253], en historieavhandling av Anna Prestjan, framlagd vid Örebro universitet i december 2004.

2005-01-20, 11:38
Svar #8

Utloggad Susanne Holmin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2010-01-02, 11:51
    • Visa profil
Hej Karl Göran!
 Låter mkt intressant, den avhandlingen ska jag ta och låna! Tack alla som har kommit med tips om Floda koloni.
 
/Mvh Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna