ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Södra Råda blandat med Amnehärad  (läst 650 gånger)

2015-01-05, 19:03
läst 650 gånger

Utloggad Linda-Marie Gylebrant

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 16:25
    • Visa profil
Hej, nu behöver jag lite hjälp med att tyda text. Jag sitter och försöker följa min släkting Johannes Johanssons liv. Han föddes enl. dopboken i Amnehärad den 31 oktober 1830 som oäkta son till pigan Cajsa Olsdotter och Soldaten Johannes Brattman (då hemmahörande i Södra Råda, Bratteberg). Paret vigs sedan 1832 men Cajsa dyker inte upp i samma hfl (Södra Råda AI:9, s.3) som maken förrän 1836 och då noterad inflyttad 1835. Här framgår att paret fått ytterligare två barn men tösen dör 22 dagar gammal, sedan Cajsa bara 11 dagar senare och 23 dagar efter det även sonen som då är 3år och 3 månader. Ingen notering om orsak finns!  
Nu flyttar Johannes Brattman till Svea Livgarde i Stockholm men vart tar sonen Johannes vägen? Jag kan inte tyda texten.
 
 
Försökte hitta honom genom att gå baklänges men då kör jag fast 1855 där det i Amnehärad AI:11b s.463 står att han ska vara inflyttad från vad jag tyder ut vara Visnum. I Visnum hittar jag honom inte så nu är jag fast! Dessutom står det i de tidiga böckerna att han är född i Amnehärad men sedan står det Södra Råda, finns det någon speciell anledning till detta?  
Tack på förhand!

2015-01-05, 19:38
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
För sonen Johannes står Lars S.n.? vid Nunnestad 37

2015-01-14, 11:46
Svar #2

Utloggad Linda-Marie Gylebrant

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 16:25
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna