ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sunne, födda 1720, GID 527.46.75300  (läst 981 gånger)

2005-10-18, 16:58
läst 981 gånger

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Ett oäkta barn föds 1720 i Sunne, men jag har problem att tolka moderns födelseort. Orsaken till min undran är att jag tänkt lägga in detta under Tillfällighetsfynd och vill ha en korrekt ortangivelse. Genline GID 527.46.75300, Sunne C:2 p 51 no 31:  


 
Förenämde Qwinfolck Annika Ersdotter, säger sig wara född i  
___land, Hed sochn och Enebrotorp under Strands herregård. Efter
at hon på andra sijdan om Stockholm af en obekant manspersons
ställe blifwit wåldtagen på landswägen, har intet pass at fram-
wijsa hwadan hon är rätt kommen ifrån.
 
Det är början av ortbeskrivningen som är problemet, först tyckte jag att det stod Lifsland (Livland?), vad hette socknarna där?
Det finns en socken i Västmanland som heter Hed, men jag hittar varken Enebrotorp eller Strands herrgård där.
 
Mvh, Kjell

2005-10-18, 17:53
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Däremot finns Enebotorp i Hed. Man kan ju lika gärna läsa det som Enebootorp. Vad ordet som slutar på ...land (?) syftar på verkar mer oklart.

2005-10-18, 19:41
Svar #2

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Kjell C
 
Enligt Gunnar Almqvists Sammandrag av Fryksdals härads domböcker 1701-1725 står på sid 462 nr 16 att: Annika Eriksdotter var född i Enbotorp (Hed socken,Roslagen)
Om detta är gammla ortnamn som fått nya i senare tid har jag ingen koll på.
Tyckte också att det stod Lifland.
 
I notisen står att Annika efter att ha flytt därifrån förra året vid fiendens infall gått omkring att söka sin utkomst,har kommit till Vitteby och har där sistlidne vårfrudag fött ett oäckta barn hos hustru Kerstin Segolsdotter...osv,hon kan inte dömas för lönskaläge eftersom detta skett på annan ort.
/Lennart

2005-10-19, 15:23
Svar #3

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Tack för svaren! Enbotorp, Hed socken i Roslagen låter konstigt. Det kanske är ett skriv- eller läsfel (av Gunnar Almqvist) och ska vara Bergslagen, vilket skulle passa mycket bättre.  
På häradsekonomiska kartan finns ett Enebo 3 km sydväst om Uttersberg i Hed, Västmanland och strax väster därom ligger Enbotorp. Något Strand eller någon herrgård hittar jag inte i detta område. Händelsen sker förstås över 150 år före kartan ritades, så mycket har säkert förändrats.
Jag lägger in detta tillfällighetsfynd under Västmanland och hoppas det är riktigt.
 
/Kjell

2005-10-20, 19:49
Svar #4

Utloggad Lennart Hjerpe-Norgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 840
  • Senast inloggad: 2013-04-29, 08:09
    • Visa profil
Kjell C
 
Hittar inte ditt tillfällighetsfynd!
 
Det finns en Strand Herrgård på Alnö utanför Sundsvall där staden brändes och plundrades omk 1720 av Ryssarna ,men det är långt från Roslagen.Vidare finns ett Enebo i Stockholmstrakten där en förskola nu ligger,exakt var det ligger vet jag inte.
Vilka krig var det Annika flydde ifrån 1720?Var verkligen främmande trupper ända in i Västmanlands inland?Ja,det är frågan som borde kollas.
/Lennart

2005-10-20, 23:36
Svar #5

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Tillfällighetsfyndet ligger under Västmanland, Hed, Enbotorp.
/Kjell

2010-02-21, 11:47
Svar #6

Sten Magnusson

En annan komplettering av ovanstående källangivelse.
 
SE/VA/13512 Sunne C:2 (1707-1721)  Bild 31 / sid 51
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna