ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rudskoga C:I sid 95, vigde 1689, Anders+Elin  (läst 542 gånger)

2007-09-29, 15:37
läst 542 gånger

Kjell C.

Hej!
jag undrar ifall ngn kan tyda de svåra partierna i Rudskogas vigselbok för 1689 ( C:I, sid 95):
 
Dominica XXIV. Trin: Wigdes .... ... kyrkan effter ....... att sjön ....... Anders Olufsson i Qwarntorp och Elin Swensdotter från Roostorp som begge woro födde och upfödde i dhenne församblingen.
 

 
Är det dessutom ngn som känner till vad detta motsvarar för datum, så blir jag ännu mer imponerad!
 
Med vänlig hälsning
Kjell C.

2007-09-29, 18:23
Svar #1

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Min tolkning:
 
Datumet bör vara den 10/11
wijd Ny kyrkan, begäran, hindrade
 
Stig-Ove

2007-09-30, 04:15
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
En intressant detalj efter Ny kyrkan:
 
efter begäran, att siön hindrade...
 
Det verkar alltså som om sjön hindrade brudparet från att gifta sig i en annan, närbelägen kyrka.  
Var det en höststorm månne som hindrade dem? Skulle de annars ha gift sig i gamla kyrkan?
 
Några frågor som inställde sig för mig.
 
Mvh
/Leif

2007-09-30, 21:37
Svar #3

Kjell C.

hej!  
först måste jag ge Stig-Ove en eloge för såväl tidsbestämningen som tydningsförslaget!
 
Sedan vill jag väl instämma i Leifs funderingar: Rudskoga kyrka ligger vid den relativt stora sjön Skagerns NNV sida, medan det på andra sidan (NNO) finns Wårbo, Kvarntorp och en bit söder om dessa båda platser finns ngt som idag heter Rustorp på Lantmäteriets kartsök.
I en novemberstorm var det nog svårt att ta sig över sjön, i synnerhet som de förhärskande vindriktningarna (sydväst) gjorde att det hade hunnit bildas ganska mkt sjö/vågor, innan det kommit upp till norra delen av Skagern.
Jag vet dock alldeles för litet om socknen och platserna, eftersom det bara är några veckor sedan jag började forska kring mina Rudskogaanor.
 
När man söker på internet, så får man intrycket att det har skett en del gränsförändringar gentemot Visnum och Nysund.
Vidare är jag ju inte helt säker på att det Kvarntorp jag hittat med hjälp av Kartsök är detsamma som brudgummen kom ifrån år 1689 - vid sjöns norra ände måste det ha varit idealiskt att sätta upp väderkvarnar litet varstans!
 
Dessutom verkar det som att nuvarande Rudskoga byggdes år 1777 på platsen för en tidigare träkyrka, så mystiken tätnar!
 
Det är f.ö. ganska roligt att man tvingas till så mkt bygdeforskning för att få klarhet i sin släktforskning.
 
Mvh
Kjell C.

2007-10-01, 02:14
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Kjell!
 
Javisst är det roligt att hembygdsforskning måste till för att man ska förstå sammanhangen många gånger!
 
Mvh
Leif

2007-10-01, 20:32
Svar #5

Kjell C.

hej igen!
tyckte det var bättre att föra över dessa funderingar till själva socknen, så att alla Rudskoga-kunniga ser vad vi skriver om detta höstbröllop.
 
hälsn/Kjell C.

2007-10-01, 20:57
Svar #6

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Kjell,
 
Skriv ett mejl till anbytarvärden och be att hon flyttar diskussionen.  
 
Det är inte säkert hon uppmärksammar ditt önskemål här.
 
Hälsn.
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna