ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nordmark Födda 1928  (läst 716 gånger)

2012-11-19, 13:38
läst 716 gånger

Utloggad Anna Hallberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2015-11-15, 11:49
    • Visa profil
Hej
Behöver hjälp med att läsa vad de står om Rolf Gustav Henrys föräldrar. Rolf föddes 5 maj 1928 i Nordmark. Hans mor hette Märta Sofia Bergkvist född 19e april 1906 i Nordmark. Men vad står de om fadern ? Jag har inte fått några uppgifter om Rolfs far men att modern hette Märta Sofia Bergkvist det vet jag. Behöver även hjälp med vad de står efter modern Märta Sofia Bergkvist namn.
 
Har jag hittat rätt Rolf ? Födelsedatumet och moderns namn stämmer ju med mina uppgifter jag fått. Varför är det ett O i fältet under där de står när han är född ?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 

2012-11-19, 14:16
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fadern heter Gustaf Reinhold Persson, f 1904 4/11, bosatt i Manhem, Filipstad, ägar son, enligt skriftligt erkännande.
Modern Märta Sofia Bergkvist är arbetardotter i Dalkarlssjön.  
 
Vad ringen/o:et betyder vet jag inte, men det står vid de flesta u.ä. barnen.

2012-11-20, 15:39
Svar #2

Utloggad Anna Hallberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2015-11-15, 11:49
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för ditt svar. Vad menas med ägar son, enligt skriftligt erkännande ? Menas det att han senare erkände sonen eller var de så man gjorde med alla barn som var oäkta ? Att fadern erkände barnet som sitt ?

2012-11-20, 17:46
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej Anna, utan att slå upp denne Gustaf Reinhold, så skulle jag tro att ägarson betyder att han bor hemma och att hans far äger en liten fastighet i Filipstad.  
 
Att han erkände barnet som sitt var ju storartat, det var inte så vanligt att de oäkta fäderna gjorde det, utan ofta är den raden tom i födelseboken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna