ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nedre Ullerud HFL AI: 14 s. 195, GID 509.20.82200  (läst 546 gånger)

2004-11-04, 21:07
läst 546 gånger

Utloggad Lena Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-08-06, 14:55
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som möjligen kan tolka vart Anders Nilsson med hustru Ingeborg Svensdotter flyttar.
 
Med vänlig hälsning
Lena Lindqvist

2004-11-05, 07:59
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Det bör vara grannförsamlingen Övre Ullerud (51 Öf Ull)
MVH Kenneth L. Mangskog

2004-11-05, 09:14
Svar #2

Björn Stockman

I HF 1733 Nedre Ullerud Övre Hammare finns en familj som jag har svårt att tyda. (Jag har glömt bort att anteckna sidan men det ska vara långt ner på vänster sida).
Där finns en familj vilka troligen är sönerna Olof och Jonas som kallar sig för Asplund då de finns i Visnum.
Familjen består av vad jag kan läsa:
Jan Jansson ? h, ??, s Olof Jansson, s Jonas Jansson.  
Tacksam om någon har möjlighet att se vad som står ang. flytt osv. Troligen har någon flyttat till Ransäter.  
Tacksam för all hjälp.  
Mvh Björn

2004-11-07, 10:12
Svar #3

Björn Stålhed

Hej Björn.
 Jag tror du är inne på helt fel spår då det gäller Asplund.En Jonas föds 30/11 1721 i Rö, Övre Ullerud av Johan Jonsson o hu Annika.1724 fick dom Nils. Enl hfl 1733-1740 i Visnum hade Mästern Jon Andersson drängen Jonas Jansson.
En Jonas föds i Lungsund 1721, föräldrar Johan Gertsson och hu Katarina Eriksdotter. Jag tror att Jonas Asplund är född i Visnum eller någon av grannförsamlingarna. Den första som tog namnet Asplund var Jonas, och hans föräldrar var inte smeder. Jonas och Olofs fruar var inte smedsdöttrar.
Till anbytarvärden: Detta kanske skulle stå under Smedssläkter Asplund.
Björn Stålhed

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna