ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-19  (läst 2704 gånger)

2005-11-25, 19:41
läst 2704 gånger

Utloggad Torgny Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2700
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 17:52
    • Visa profil
Hej!
Finns denna båtsman med:
Personakt
Ola Hansson / Wik
 
Ref:  
Yrke: Båtsman
Ålder:  
 
  Noteringar
Född 1782-10-11 Hörby, Mjällby s:n 1)  
Döpt 1782-10-13 Mjällby s:n 1)  
Död  
 
  Ref Född Död
Far: Hans Bengtsson    
Mor: Kersta Jonsdotter  1742 1)  
 
 
Familj med Botil Olsdotter
 
  Noteringar
Vigsel  
 
Make/maka Ref Född Död
Botil Olsdotter  1773-05-15 Gammalstorp, Gammalstorp s:n 2)  
Barn    
Elna Olsdotter  1805-05-29 Båtmanstorpet Nr 34, Gammalstorp s:n 3)  
 
 
Noteringar
Var bosatta på båtmanstorpet 34 enl hfl 1813-1820.
 
Källor
 
1) Mjällby födda 1771-1801 sid 62, GID1768.10.61200
 
2) Gammalstorp födda 1732-1781 sid 310, GID1754.27.108700
 
3) Gammalstorp födda 1782-1814 sid 65, GID1754.55.6500
 
Om han finns med är jag om svar.
Mvh/ Torgny

2005-12-02, 21:27
Svar #1

Utloggad Annelie Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2022-07-03, 09:32
    • Visa profil
Hej. Söker uppgifter om Hindrik Jönsson Skytt, Mjällby sn. Han vigdes 1763 med Hanna Olsdotter. Ev. kan han vara född i Ysane.

2005-12-04, 07:44
Svar #2

Utloggad Magnus Heige

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-06-17, 18:16
    • Visa profil
Dull eller Drull? Jag söker uppgift om Båtsman John Nilsson, Öljehult. Dottern Elin Johnsdotter vigdes 1876 12 26 med Carl August Svensson, Öljehuset. Enl fbf 1890 fick de barnen Alma Emelia f 1880, Oscar Fritiof f 1883, Selma f 1885, Ernst Rudolf f 1888 o Ida Nancy f 1890. Enl Sdb3 var Ernst f 18880817 i Öljehult. Han dog 19690224. Han var vigdes 2:a gången 19200426 med Vendla f 18990822 Rydaholm. Hon dog 19960426 i Gislaved. Tacksam om någon har mer uppifter om denna släkt. / Masse

2005-12-04, 13:24
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Söker uppgifter om följande båtsmäns tjänstgöring och eventuella uppgifter om födelseort, samt föräldrar:
 
1) MAGNUS, MÅNS BORGSTRÖM. Född måndag 1/11 1790 i Bergunda?, G? [Folke Johansson]. Död ihjälslagen 1825 i Tången, Mörrum, K [Folke Johansson]. Båtsman. (Barn 5)
Gift före 1818, ca 181. i Mörrum?, K med MARNA BENGTSDOTTER. [Folke Johansson]. Se 11.
Barn
 JOHANNA MÅNSDOTTER. Se 5.
 BENGTA MÅNSDOTTER. Född söndag 6/2 1820 i Hästaryd, Mörrum, K [Folke Johansson]. Båtsmansdotter.
 ANDREAS MÅNSSON. Född 1823 i Hästaryd, Mörrum, K [Folke Johansson]. Båtsmansson.
----------------------------
 
2) JÖNS JOHANSSON-FROST. Född söndag 10/12 1809 i Asarum, K [Folke Johansson]. Död i Frostentorp, Asarum, K [Folke Johansson]. Båtsman. Afskedad båtsman. (Barn 3, Far 12, Mor 13)
Gift före 1834, ca 183. i Asarum, K med ELNA NILSDOTTER. [Folke Johansson]. Se 7.
Barn
 JOHANNES JÖNSSON. Född torsdag 2/10 1834 i Frostentorp, Asarum, K [Folke Johansson]. Båtsmansson.
 NILS JÖNSSON. Född lördag 18/11 1837 i Frostentorp, Asarum, K [Folke Johansson]. Båtsmansson.
 MAGNILD JÖNSSDOTTER. Född måndag 20/7 1840 i Frostentorp, Asarum, K [Folke Johansson]. Båtsmansdotter.
 HILDA JÖNSDOTTER. Född fredag 29/9 1843 i Frostentorp, Asarum, K [Folke Johansson]. Båtsmansdotter.
 MARIA JÖNSDOTTER. Se 3.
 SVEN EDVARD JÖNSSON. Född fredag 23/5 1851 i Frostentorp, Asarum, K [Folke Johansson]. Båtsmansson.
 OTTO JÖNSSON. Född onsdag 14/11 1855 i Frostentorp, Asarum, K [Folke Johansson]. Båtsmansson.
----------------------
 
3) Marna Bengtsdotter var född i Hästaryd, Mörrum 1789-01-12 och dotter till Båtsmannen BENGT TIMMERMAN i byn Tången, Mörrum, född i Asarum 1734--08-14 och Ellna Håkansdotter, född i Fähallen, Mörrum 1758-06-27.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-12-05, 01:53
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Inget svar!
Inget svar efter 2005-11-03, vad har hänt?
Jag tillhör dem som önskar svar vart tidigare sidor tagit vägen när jag söker på Googles, nu får jag bara artt de saknas, finns ej osv. Finns det ngt svar, eller vart skall jag ställa frågan? Har Bm-svaren upphört, inget har hörts på en månad?
Jan-Christer

2005-12-26, 22:46
Svar #5

Tobias Danielsson

Hej,
 
Söker uppgifter om bm Lars Jacobsson Block född 1779-09-19 i Ysane, gm Pernilla Nilsdotter f 1776 i Ivetofta.
 
Tack,
 
Tobias

2005-12-28, 17:04
Svar #6

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej forskere!
 
Jeg er for nyligt blevet opmærksom på The Central Soldiers Register og har fundet en af mine aner dær.
 
Det drejer sig om Sven Persson Furnander, som jeg vidste følgende om:
- i Grönjölsmåla, Tving församling fra senest 1783 og til sin død 
- nævnes 1783 til 1790 som volontär 
- nævnes efterfølgende blot som torpare 
- født 1756 ifølge HFL 
- død 1821, Tving församling 
- gift første gang med Ingjär Nilsdotter 
- gift anden gang med Kjerstin Persdotter
 
I soldatregisteret fik jeg følgende oplysninger:
- Regiment: Blekinge båtsmandskompani
- Company: 1:A BÅTSMANS KOMP
- Parish: Tving K
- File: Gröngölsmåla Nr 60
- Document number: BB-Ä1-0210-
 
Som nævnt, så har jeg tidligere kun set ham nævnt som voluntær og torpare - så det undrer mig at finde ham tilknyttet et båtsmanskompani!
Var han virkeligt båtsman? Hvis ja, hvorfor blev han så ikke nævnt som det i f.eks. HFL?
Og hvis han alligevel ikke var båtsman, hvorfor står han så under båtsmanskompaniet?
 
Kan man finde andre oplysninger om ham gennem båtsmanskompaniet? Jeg vil være meget interesseret i supplerende oplysninger om ham!
 
På forhånd tak for hjælpen!
 
Godt nytår!
 
Jacob Hejmdal Gren

2005-12-28, 21:39
Svar #7

Eva Cumner

Hej Jacob!
 
Jag har heller inte sett honom omnämnd som annat än volontär och torpare. Båtsmännen i Gröngölsmåla i Tving församling hette Kopuli och Grönberg, så jag tror inte heller att Furnander är båtsman. Vi har inga upplysningar om honom från någon enda båtsmansrulla.
 
Mvh, Eva

2005-12-29, 17:19
Svar #8

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Mange tak for dit svar!
 
Har du noget bud på, hvorfor der er en henvisning til et båtsmanskompani i soldaterregisteret under Sven Furnander???
Er soldaterregisteret generelt pålideligt eller kan nogen have (fejl)konkluderet, at en voluntär nok hørte under 1:A Båtsmans Kompani og have inført det som sådan uden videre?  
- Og hvad kan henvisningen til Document number BB-Ä1-0210- henvise til, når det nu ikke ser ud til at være en båtsmansrulla?
 
Årsagen til, at jeg spørger videre er naturligvis, at jeg gerne vil vide, hvor påstanden i soldaterregisteret kommer fra - i håbet om, at det kan lede mig til flere oplysninger om Sven Furnander...
 
VH Jacob

2005-12-29, 18:57
Svar #9

Eva Cumner

Hej Jacob!
 
När man började ställa samman båtsmansregistret fick man uppgifter insända från många håll om olika båtsmän. Personen som sände in uppgifterna om Furnander trodde förmodligen felaktigt att han var båtsman i Gröngölsmåla, och båtsmännen där har just nummer BB-Ä1-0210 följt av det år då de antogs som båtsmän. Därför har man givit Furnander det numret, men som sagt så tror jag vi kan avföra honom från båtsmansregistret.
 
Någon enstaka katt bland hermelimerna har det nog slunkit med under arbetets gång, men generellt sett tycker jag att registret är pålitligt.
 
Mvh, Eva

2005-12-30, 21:10
Svar #10

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej igen Eva!
 
Mange tak for begge dine svar. Du kommer jo med gode forklaringer, og jeg tror, at jeg nu forstår det hele lidt bedre! :-)
 
Det er godt at vide, at registeret generelt set er pålideligt - det kan jo endda være, at jeg selv får brug for det en anden gang. Mit umiddelbare indtryk er i øvrigt, at det er et fantastisk stykke arbejde, der er blevet gjort omkring registreringen af båtsmændene i Blekinge. Jeg har bare været lidt uheldig i dette tilfælde. Men det skal jo ikke ødelægge helhedsindtrykket.
 
VH Jacob

2006-01-09, 21:22
Svar #11

Anna Leandersson

Hej !
 
Söker information om två båtsmän :
Per Nilsson Billskog f. 1772
och Eric Johansson Hammar f.1820
båda bodde i Asarum.
 
mvh Anna

2006-01-10, 10:25
Svar #12

Utloggad Håkan Elmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2009-07-21, 14:07
    • Visa profil
Tobias!
Lars Jacobsson Block gifter sig 29/12 1801 i Gammalstorp med Pernilla Persdotter. Där framgår föräldrarnas namn och hemvist.
Hälsningar
Håkan Elmquist

2006-01-10, 10:26
Svar #13

Utloggad Håkan Elmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2009-07-21, 14:07
    • Visa profil
Hon heter naturligtvis Nilsdotter
Håkan

2006-01-10, 13:49
Svar #14

Tobias Danielsson


2006-01-19, 22:28
Svar #15

Knut Knutsson

Mjällby.
Söker mer information om båtsmännen Jöns Wass och hans son Ola Jönsson Wassberg och dennes son Lars Olsson Bös. Jag ser att Daniel Törner och Karin Holm Björkholm under åren 1999 och 2000 skrev om dessa. En liten detalj; hustrun till Wass skulle ha dött 1818-08-07, enligt DDSS fanns en Botil som avled 1814-11-07.
Tacksam för svar hälsar Knut Knutsson.

2006-01-20, 12:37
Svar #16

Utloggad Christian Olofsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 21:58
    • Visa profil
Hej!
 
Söker mer information om nedanstående Båtsman. Den mesta information är hämtad från båtsmannaregistret och delvis kontrollerad från min sida.
 
 
VIII:137 Båtsman Olof Nilsson Böling
 
Far IX:273 Nils Larsson. Död före 1755.  
Mor IX:274 Valborg Olofsdotter. Född omkring 1720. Död före 1788.  
 
Född 1739 Rödeby, Yasjö (K).  
Döpt 1739-10-21 Rödeby (K).  
18 Efter tref.
 
 
Familj med Botel Månsdotter
 
Maka VIII:138 Botel Månsdotter. Född omkring 1737. Död efter 1804.  
 
Son VII:69 Båtsman Nils Olsson Trast. Född 1761-09-05 Rödeby, Björkegården (K). Död 1837-03-02 Kristianopel, Olsäng 46 Torp (K).  
Son Båtsman Måns Olsson Mört. Född 1763-12-06 Rödeby, Björkegården (K).  
Dotter Bengta Olsdotter. Född omkring 1765.  
Son Hans Olsson. Född 1765-10-19 Rödeby, Björkegården (K).  
Son Båtsman Olof Olsson Goliat. Född 1768-06-02 Rödeby, Björkegården (K). Död 1798-09-11 Rödeby, Östra Rödeby (K).  
Son Håkan Olsson Björk. Född 1770-12-26 Rödeby, Björkegården (K).  
Son Hans Olsson. Född 1774-04-16 Rödeby, Björkegården (K).  
Dotter Sissa Olsdotter. Född 1775-10-29 Rödeby, Björkegården (K).  
Dotter Gjertu Olsdotter. Född 1778-06-24 Rödeby, Björkegården (K).

2006-01-22, 22:04
Svar #17

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
Hej,
 
Söker information om en båtsman Per Sjöberg som avlider i Ö. Ballasjö 1808.
 
Det finns en Per Olsson Sjöberg, BB-G2-0389-1806, men han kan inte vara aktuell då det finns en dotter som är 25 år vid hans frånfälle enligt bouppteckning ST 1809 #35.
 
Någon som har kunskap om honom?
 
/stig

2006-01-23, 14:34
Svar #18

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Hej, Stig!
 
Information om Per/Peter Jaensson Törneros/Sjöberg finns i inlägg 29-30/11 2004 här ovan.

2006-01-23, 16:41
Svar #19

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
Tack Jörgen för informationen.
 
/stig

2006-01-25, 21:03
Svar #20

Utloggad Linda Simonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 09:45
    • Visa profil
    • lisopasi.com
Hej!
 
Någon som vet vem Torhamns båtsmannen Carl Johansson Snickare i Gullholma född 1767 död 1809-02-15 var son till? (Står som Kohansson i Centrala Soldatregistret).
 
mvh
 
Linda

2006-01-29, 15:36
Svar #21

Utloggad Monica Manitski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-09-01, 19:40
    • Visa profil
Hej!
 
Söker uppgifter om båtsmannen Ola Knop (Åkesson) från Edestads socken.
 
Mvh
Monica Manitski

2006-02-06, 11:26
Svar #22

Stig Tellström

Söker uppg. om Jon Jonsson Saktmodig f. 1736 d. 1791. J J. skulle ha flyttat till Blekinge 1779 från Anundsjö Y.

2006-02-16, 20:28
Svar #23

Utloggad Ann-Marie Händling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 13:59
    • Visa profil
Är Lucia Johansdotter och Lusse Jönsdotter samma person? Lucia Johansdotter gifte sig 1714-01-01 med Håkan Persson BOJA i Gökadal, Backaryd. De får en dotter Anna Håkansdotter döpt 1715-10-30-
Därefter hittar jag inte paret i Backaryd. 1719-02-08 gifter sig en Lusse Jönsdotter med Jöns Persson EKORN i Ulvsmåla. Hon är änka från Stockholm vid giftermålet. 1740 är hon fadder till Anna Håkansdotters dotter.
Är det någon som kan bringa klarhet i om Lucia och Lusse är samma person?
hälsningar Ann-Marie

2006-02-17, 10:52
Svar #24

Utloggad Arne Sörlöv

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 08:30
    • Visa profil
Lusse är samma namn som Lucia.
Johansdotter brukar inte heta Jönsdotter. (Men kan heta Jonsdotter).
Mvh Arne

2006-02-17, 19:36
Svar #25

Utloggad Ann-Marie Händling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 13:59
    • Visa profil
Hej Arne
Det står faktiskt Jonsdotter, så det är kanske samma person. Undersöker vidare.
hälsningar
Ann-Mare

2006-02-18, 17:30
Svar #26

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
BM Niklas Carlsson Beting f 18170802 i Tving
 
Jag hjälper en svenskättling i USA med att finna hennes svenska rötter. En anmoder är, såvitt jag kan förstå, dotter till Niklas.
 
Finns det mer uppgifter om honom i BM registret än vad som är tillgänglit via Central Soldatregistret?
 
Tackar på förhand för ev info.
 
/stig

2006-02-19, 12:34
Svar #27

Utloggad Linda Simonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 09:45
    • Visa profil
    • lisopasi.com
Hej!
 
Någon som vet något om Båtgsman Anders Olsson Krok i  Säby, Ramdala. Han gifter sig i Jämjö med Botill Håkansdotter 1775-07-02. Tror han slutar som båtsman för mellan 1776-1786 föder de 6 barn i Hallarum, Jämjö.
 
mvh
 
Linda

2006-02-19, 14:24
Svar #28

Utloggad Tina Mårtensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2008-09-10, 21:41
    • Visa profil
Hej Stig.
 
Niclas Carlsson Beting
 
Far: Sjökarl Carl Göhman f. 1783 - 18.9.1831
Mor: Ingrid Nilsdotter 1775 - 30.8.1828
 
Syskon:  
Anders 2.6.1803 - 30.9.1803 magfel
Ingeborg 7.9.1804 - 16.12.1804 kvävd av modern
Märta 9.2.1806 - 9.2.1806 nöddöpt
Cecilia 16.4.1807 - 1.5.1807 okänd sjukdom
Carl 19.9.1810
Niclas 2.8.1817 (anan)
 
Familjen var boende under nr 3 Gäddgöl, Tving.
 
Källa: föd.bok samt dödsbok Tving 1790-1815
Husförhör 1826 - 1830 Tving GID 1779.55.1700
 
Tina

2006-02-19, 21:57
Svar #29

Utloggad Stig Frödeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2022-07-12, 22:13
    • Visa profil
Tack Tina för dessa uppgifter.
 
Vill också passa på att efterlysa Bodil Karlsson som 1999 04 08 ställde frågor om Niklas. Den e-post adress som hennes inlägg hade är inte gilltig längre.
 
/stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna