ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlstad infl. + prästnamn  (läst 1535 gånger)

2002-09-08, 17:53
läst 1535 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Genom värdefull hjälp från Lotta Nordin har jag fått tillgång till följande bild från Inflyttningslängden, Nr 92, AI:4, sid 89, Karlstads sf.  
Vad heter prästen som skrivet attesten för Jonas Nystierna och hustru?
Tänk om ni kan komma på det så att vi kan följa Jonas och hitta församlingen där hans barn är födda.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-08, 18:10
Svar #1

Lotta Nordin (Lotta)

Får väl lägga till här också att det var 1754 som Nystierna kom inflyttande till Karlstads stadsförsamling.
 
Mvh//
Lotta

2002-09-08, 22:30
Svar #2

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
En gissning: skulle namnet möjligen kunna vara Joh. Lexeliy? Det finns en Johannes Jonae Lexelius; Kyrkoherde i Öregrund 1734. D. trol. i Öregrund 8.3.1765. Dessutom en Johannes Lexelius, född 1703, död 1769 i Nås församling i Dalarna. Mvh Martin

2002-09-08, 23:56
Svar #3

Christer Påhlsson

Lexelij - Håller med Martin Casterud ovan, men vill bara tillfoga att alternativet att skriva ij som y ofta inte är särskilt lyckat eftersom y döljer vad det ofta är fråga om, nämligen en latinsk genitivform av (maskulina) ord & namn på -us: alltså, Lexelius / Lexelii (i dessa sammanhang ofta skrivet ij) (-us motsvaras i fem. av -a, med genitivform ae, ofta skrivet a'). /Mvh

2002-09-09, 14:22
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Martin och Christer,
Tack för hjälpen. Det är den bokstav som ni anger som x som bekymrar mig särskilt. Kan någon som har Genline se om Inflyttningslängden, AI:4, omkring sid 89, Karlstads sf, innehåller fler uppgifter om denne präst, och om man kan dra ytterligare slutsatser om vem han är.  
Det bör väl vara en präst i Värmland, eller?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-09, 15:06
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Om namnet anger den präst som skrivit utflyttningsattesten bör det väl kunna vara var som helst i landet.. (Men Nås i Dalarna ligger väl 'närmast' till)
Förutom de Lexelius som nämns ovan fanns det 'prästerliga' Lexelius i Jakob och Johannes fs. i Stockholm, samt i Gävle (där för övrigt namnet Lexelius kommer av Lexe gård..) Se vidare på http://www.genealogia.fi/genos/32/32_61.htm som handlar om släkten Lexell/Lexelius, även Lexelii förekommer där.
Jag har också sett [SBL] att en khde Gottmarck i Älvdalen hade en fru som hette Lexelius.
-Men bäst vore väl att konsultera herdaminnena för att få fram 'alla' Lexelius.. -nog verkar det vara ett rätt spritt prästnamn.

2002-09-09, 15:50
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Jag har gått igenom alla (inte så många) sidorna i den flyttlängden och inte hittat ett enda namn som ser likadant ut.  
Däremot är jag ganska säker på att slutet på namnet ovan är ius.  
Jag lägger in en bild med exempel på namn som slutar på samma sätt (dom två nedre). Dessutom börjar jag undra om namnet börjar med L, övriga L på sidorna ser mer ut som det som finns med på den här bilden i namnet Levin.  

 
Mvh//
Lotta

2002-09-09, 16:45
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

Klokt påpekande det där med 'L:et'.. -Carelius är ju också en prästsläkt..! (Vi kan nog glömma allt om Lexelius m.a.o :-)

2002-09-09, 16:53
Svar #8

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Instämmer med Lotta. Underskriften är ju alltid i nominativform. En liknande kortform av ändelsen -us förekommer ofta på 1500-talet.
 
Mvh
 
Heikki

2002-09-09, 21:28
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej !
Om man tittar i boken Släktforska steg för steg av Per Clementsson och Kjell Andersson sid 138-139 så kan ett i början av 1700-talet litet e se ut som ett x. För att nu skapa ännu mer huvudbry. Vad dom visar i sina exempel så ser inte ett litet x i början av 1700-talet alls ut som ett nutida x. Men som sagt detta är bara exempel på gamla skrivstilar.  
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-09-09, 21:49
Svar #10

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Nu har jag studerat x i den aktuella flyttningslängden och ett par tidigare. Samma skrivare hela tiden, och x skriver han på tre(!) sätt. Antingen som ett spegelvänt g med ett streck över nederdelen, eller ett mycket klart och tydligt x som vi skriver det idag fast lite lutande, och tredje alternativet är....ja, hur beskriver man det? Det ser ut som två c varav det ena är spegelvänt (med ryggarna mot varandra), och så är det ett streck tvärs igenom båda. Blev det begripligt?  
 
Finns det ingen som har en databas med 1700-talspräster i Sverige, så att det blir lättare att hitta rätt? ;-)
 
Mvh//
Lotta

2002-09-09, 22:07
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Kan påpeka att det första exemplet av ditt x överenstämmer ungefär med hur den ser ut i boken.
Men jag tror som du att man får försöka att från andra änden och söka präster, vilket dock verkar tröstlöst. Eller om du Olle inte redan gjort det kan du ju ställa en förfrågan under släkter angående Nystierna och hoppas på napp den vägen. Lycka till Olle med ditt dilemma.
 
Mvh Sari

2002-09-09, 22:47
Svar #12

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Lotta!
Måste poängtera att ditt exempel Levin visar ju på att prästen skrev med ett nuvarande e, om han nu inte har en massa olika varianter på det också. Vilket man får hoppas att han inte har. Nu har jag funderat och tittat på fler exempel på gamla skrivstilar och jag får bara inte ihop det. Kanske var det första förslaget närmast till att vara rätt ändå. För låt säga att 1:a bokstaven är öglan och 2:a strecket. Och det som ser ut som ett x är ett e vad blir då 3:e bokstaven. Ett c? Klockan är sen.... jag ger upp.
 
Mvh Sari

2002-09-10, 07:37
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej och tack för engagemanget!
Från annat håll har jag nu fått tydningen Joh. Leveli(us). Vad säger ni om det?
Tror att jag dessutom har två problem:
1) Att få hjälp med att tyda texten
2) Att förstå om prästen automatiskt skrev in den attesterande prästens namn i längden; alltså även på präser han själv rimligen inte kände till, eller om det handlar om en nästan intern Värmlandshistoria.
Tar gärna emot synpunkter även på det andra problemet.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-10, 12:36
Svar #14

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Olle!
 
Prästen är väldigt konsekvent med att skriva den attesterande prästens namn. Eftersom han inte bryr sig om att skriva varifrån folk kommer så är det inte lätt att veta om det är värmlandspräster eller andra. Vissa prästnamn förkommer väldigt ofta och de är förmodligen från Värmland. Med tanke på hur folk flyttade ifrån Karlstad, till Stockholm, Lidköping, Göteborg, Örebro, Jönköping med flera orter runt om i Sverige, så måste rimligen antalet som kom ifrån platser utanför Värmland också ha varit vanligt.  
 
Mellan 1748-55 har prästen på bara några få ställen skrivit varifrån personerna kommer. Några från orter i Värmland med attesterande prästs namn och ett par andra. Jag har hittat en från Stockholm och en från Halmstad utan angivande av attesterande präst, det kan ju eventuellt bero på att han inte kunde tyda namnet.  
 
Mvh//
Lotta

2002-09-11, 08:53
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Så nära och ändå så långt ifrån ... ; Att faktiskt ha inflyttningsattesten men inte kunna dra några säkra slutsatser om vad den betyder - var familjen kommer ifrån.
Tack Lotta för Din redogörelse ovan om hur prästen behandlat de attesterande prästernas namn. Där tycker jag att man kan dra slutsatsen att familjen Nystierna kan komma varifrån som helst.
Med tanke på att jag fann kopplingen till Nystierna i Norge(!) 1979, är det ändå långt kommet att familjen nu hittats i Karlstad.
Jakten går vidare - på prästen Joh. Levelius, Lexelius eller kanske bara ?-e?elius.
Eftersom barnen i familjen i flera fall verkar födda på annan plats än Karlstad, får jag hoppas någon stöter på en notis. Intresserade av familjen kan läsa här.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-11, 10:58
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Det är inte heller helt uteslutet att de kommer från Norge. Jag har tidigare sett en internetsida som förtecknar prästerna i Norge, men kan nu inte återfinna den.

2002-09-11, 11:38
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders,
Hur tänker Du när Du anför att de skulle kunna komma från Norge? Är det namnen på paret, på prästen, eller yrket (skärslipare) som leder Din tanke dit, eller är det något annat?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2002-09-11, 11:50
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Olle, jag har inget handfast. Det är bara en tanke eftersom det verkar så svårt att hitta familjen, även jag har försökt på alla sätt.  Om din teori att en av sönerna flyttar till Norge är riktig så har vi en anknytning där. Kontakten mellan Värmland och Norge var ju stor. Vad gäller yrket skärslipare så är jag också intresserad av dess sociala ställning. Det är rätt sällan man ser skärslipare i kyrkböckerna, tycker jag.
 
Vad gäller prästens namn (som den här diskussionen egentligen ska handla om) så är nog Levelius huvudalternativet, men det skulle t o m kunna vara en vokal inledningsvis, typ Arelius eller Ovelius. Svårt.

2002-09-11, 12:26
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders,
Tack för svaret och att Du söker!
På en punkt kan jag kanske bidra. Hade kontakt med Bosse Lindwall ang skärslipare och resande. Han svarar: När det gäller yrket tror jag inte jag sett någon resande som varit skärslipare under 1700-talet, det är betydligt senare, början av 1900-talet ungefär.
Det var nämligen en id? jag fick, och det var därför jag ställde frågor och kom med material under Yrken S: Skärslipare. Har aldrig stött på dem i forskningen tidigare - inte ens hemma i Gränna sn ;o)
 
Bra att Du anger en osäkerhet ang prästnamnet. Själv skall jag låta bli att glo mer på det på några dagar. Ibland ser ögat något nytt om jag låter det vila.
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-18, 11:39
Svar #20

Kenneth Lexelius

Täby 04-02-18
Hej Olle Elm ( olle )
Jag hetter Kenneth LEXELIUS,och bor i Täby utanför Stockholm.Själv håller jag på att forska i mina förfäder.Då jag nu sitter och väntar på diskmaskin levrantöre,knappade jag bara av en hädelse in namnet Lexelius på datorn,och döm om min förvåning vad då framträder,till saken.
Vi ( Lexelius ) härstammar från Skottlan (Setwadland) namnet då var Honnon.Hans H.h.född 1596  )han var Råd och handelsman.Död i Gävle 1651
det förekommer även  en Honnon som blev student
1698.Det kan vara Olaus Joane som skrevs in som
studen i Uppsala,som sedemera blev präst.
Nu finns det tydligen en del uppfattningar om var
namnet Lexelius härstammar ifrån.
Henrich Honnon f.1752.D.1860 ? tog sig namnet
LEXELIUS hvarest han bodde på fädernest gård LEXE
Till yrket var han fiskare i gefle.H.L far även han med namnet Hans Honnon f.1628.d.1706,var Borgare i Gefle.
Henrich Lexelius  ( Hoonon) barn blev sen:
Mästersven,Hammarsmed,på Tolvforsbruk nästgårds
med LEXE.
Två stycken blev Sjökaptener,Coooppverdiecapiten .
Därav en var min Farfars Pappa.
Dåd detta med dom  Nya  Lexelius  som dykt upp
så skall jag självklart forska.Mycket intresant.
Som avslutning:Det finnes förmodligen någon präst
i vår släkt ( så som jag predikar )men det är bara frågan om vad som äger sin riktighet.
Vore tacksam om Du hörde av dig till mig.
Nu kommer diskmaskin.lev
Med vänlig hälsning,Kenneth Lexelius.
PS Detta gäller ju ALLA som har funderingar om
Fam.LEXELIUS DS

2006-06-20, 20:20
Svar #21

Johanna O Gustavsson

Ovelius är ett namn som min mormors far kom på. Därför är det endast vår släkt som heter så. Skulle det möjligen kunna stå Ovelius?
 
MVH Johanna

2017-08-22, 18:25
Svar #22

Utloggad Barbro Kaiser

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:04
    • Visa profil
Jag hittade i dag i min forskning en födelseuppgift, där en Hans Lexelius är fadder. Står något före hans namn, som jag dock inte kan tyda. Pappan till det barn, Mats, som föddes 1708, var kyrkvärd i Almo.


Leksand C:3, födelse- och dopbok, bild 84/sid 78, No 3 Mats.  Hälsningar / Barbro Kaiser

2017-08-22, 18:41
Svar #23

Utloggad Ulf Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 381
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:51
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna