ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlstads Stadsförsamling AI:1, GID 498.68.43600  (läst 713 gånger)

2007-05-08, 15:36
läst 713 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Strömborgs enkia är min släkting Elisabeth Pemer. Jag ser att det står son Erland och s. Anders (maken Strömborg hette också Anders), men jag går bet på nästa rad. Står det dtr till vänster eller något annat? Och vad står det egentligen för namn?
 

2007-05-08, 15:56
Svar #1

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej,
Gissar att det i kanten står för dr (dräng) och sedan läser jag namnet till Håkan.
mvh/Christina

2007-05-08, 16:00
Svar #2

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Ja! Det är ju närmast självklart... nu när du öppnade ögonen på mig...  
 
Tack!!

2008-11-13, 12:18
Svar #3

Utloggad Mattias Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-08-12, 22:06
    • Visa profil
Beträffande Strömborgs enkia kan man nog förutsätta att det handlar om Elisabeth Pemer. Hon nämns nämligen senare i mantalslängden för Karlstads stad 1744 som mor till kämnären och vice notarien Erland Winge, den son som förekommer här.  Fadern är dock Anders Winge vilket är belagt i dopanteckning från Stora Kil fs, (födde 1708-1720, sid 1). Huruvida den här nämnde sonen Anders även han är son till Anders Winge återstår dock att klarlägga. Men någon handlare Anders Strömborg i Karlstad har vi (min far och jag) trots grundliga efterforskningar inte kunnat belägga överhuvudtaget. Elisabeth Pemer dyker upp i mantalslängden för Karlstads stad under eget namn 1718.

2008-11-13, 13:46
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Åh, intressant!! Ser fram emot att leta fram dopnotisen i Kil. Härligt att åtminstone Erland Winge och hans tre döttrar, och sonen Anders kan beläggas höra samman med Elisabeth.
 
Frågan är ju då om Elisabeth bott och varit gift med denne Anders Strömborg någon helt annanstans. Eller om namnet är en missuppfattning, är det trots allt den Sven Strömborg som finns med i 1721-27 års hfl som är inblandad...?
 
I slutet av månaden ska jag investera i Genline-abonnemang igen... nu finns det mycket intressant att kolla, upp, må jag säga...

2008-11-13, 19:26
Svar #5

Utloggad Mattias Hansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2022-08-12, 22:06
    • Visa profil
Anders, har försökt nå dig på den epostadress du angett i profilen här på a-forum, men den förefaller inte fungera. Hur når man dig via epost?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna