ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karskoga vigda 1737 GID 2458.101.73300  (läst 339 gånger)

2006-11-05, 19:37
läst 339 gånger

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil

1737 vigselbok Karlskoga?
d 10 Sept begierte Nils Olofsson i Jälleråsen och begierte lysning för sin Son och för dr Jan  
Nilsson och pigan Bengta Olsdotter i bäck item för Per Olsson i bäck och sin dr Maria Nilsdr i  
Jälleråsen s_ _ _ t och  af hemman ifrån Beck  _ _ lle och  _ _ _   _ _ t  obs. obs. aff: charta  
sigilla afgifter betalt _ _ _  16 _ _  S _ _ _ för hwarandra wigdes d 16 octob i morgongåfwa 40 lod  
S  
 
Läshjälp önskas - I vigselbok Karlskoga 1732-37 finns en notering som jag inte kan tyda helt. Per Olsson och Maria Nilsdotter är mina anor. Som jag läser ser det ut som om Per och Bengta är syskon(det har jag bekräftat tidigare) men också att Jan och Maria är syskon dvs att Nils Olofsson i Gälleråsen är far till dem båda. Maria har gäckat mig länge så är Nils far till henne kommer jag vidare en generation till. Vigselboken är kladdig och svårläst (verkar vara en kladd).Jag tror jag lyckats tyda en hel del men är inte säker och lite saknas.  
Nils får ingen dotter Maria 1713  som Maria anges född i senare husförhör - men en dotter Catharina. Ska leta vidare om han får en Maria något annat år. Husförhören är ju inte att lita på det vet jag.
 
Finns det nu någon vänlig läskunnig person som kan hjälpa mig blir jag mycket glad.
 
KarinM

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna