ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlskoga Vigselbok 1749 bilder finns  (läst 557 gånger)

2006-11-19, 15:30
läst 557 gånger

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil
Läshjälp önskas
Den 1 januari 1749 gifter Jacob Jansson och Catharina Olofsdotter sig i Karlskoga. Det finns två notiser en 1 nov 1748 och en 1 jan 1749 där bruden heter Catharina Olofsdotter och anges vara piga i Råtorp i Bjurtjärns socken.
I den första notisen läser jag att brudgummen heter Jacob Jansson dräng i L Strömtorp.
I den andra läser jag Jacob Larsson från Strömed
Kan någon som läser bättre än vad jag gör tyda dessa texter. Jag tror att Jacob heter Jansson och är från Lilla Strömtorp. Det stämmer med vad jag hittar senare om paret. Catharina har jag helt kört fast på bakåt i tiden.
Hälsningar
KarinM
 
Vigselbok Karlskoga 1739-54
GID 2458.102.81800 och 81900

2006-11-19, 22:03
Svar #1

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil

2006-11-20, 02:46
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Notisen från 1 november 1748 är lysningen. På sista raden framgår att vigseln äger rum 1749 d. 1 Januari. (De bestämmer tydligen då att vigseln skall ske på Nyårsdagen). Ordet före 1749 är antagligen en variant av vigda på latin: copulati. Det rör sig således om SAMMA personer i båda notiserna:
 
Jacob Jansson från L. Strömsnäs eller Strömsnäs och pigan Catharina Olofsdotter från Rätan i Bjurtjärns (Biurkärns) socken. Men i vigselnoteringen skrivs Jacob faktiskt med efternamnet Larsson (vilket ju kan vara fel, om han senare skrivs som Jansson).  
 
Lycka till!
 
Mvh
Leif

2006-11-20, 20:08
Svar #3

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil
Leif tack för hjälpen! Jag anande att det var samma personer att två herrar med så lika namn skulle hittat varsin piga från samma ort verkar mer än troligt. Men de var de enda med både lysning och vigselnotis vad jag kunde se. Bra att få utrett att det står Strömsnäs jag klarade inte det. Men vad jag kunnat utröna är det samma plats som lilla Strömtorp men bra att det blivit utrett - Tack. När det gäller Katarina tror jag nog ändå det står Råtorp tycker det är ett r och ett p på slutet + att det inte finns ngn Rätan vad jag kan se i ortförteckningen. Men som sagt ett stort tack. För Jacob stämmer det nu helt klart bakåt i tiden. Katarina är en svårare nöt att knäcka.
Hälsningar
KarinM

2006-11-21, 09:10
Svar #4

Jan Lilliesköld

Hej !
 
Kan verkligen Lilla Strömtorp vara samma ställe som Strömsnäs ?
För Strömsnäs verkar ju mest ha varit en herrgård ?
Kanske Jacob bara var en dräng på Strömsnäs vid vigseln ?
 
Ordet i den övre bilden är väl lite kluddig av någon anledning, men i den undre står det väl ganska tydligt Strömsnäs.
Likaså Råtorp tycker jag nog att det står i båda bilderna.
Namnet Jansson i den övre bilden hade jag nog lätt tagit för Larsson, men man kan se i notisen närmast under denna ett klart och tydligt L i detta Larsson. Även om denna notis är skriven med tunnare pennare, så tycker jag nog att ser ut som samma skrivare iallafall.
 
(Både Strömsnäs och Strömtorp hör väl till Degerfors numera?)

2006-11-21, 19:53
Svar #5

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Uppfattade inte pigans bostadsort i övre bilden.  Kan därmed hålla med om att det står Råtorp och inget annat (även om 'p'-et i nedre bilden inte är alldeles glasklar).
 
Och nog står det Strömsnäs i båda bilderna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna