ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlskoga Dombok 1683  (läst 881 gånger)

2010-04-17, 15:01
läst 881 gånger

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon hjälpa mig! Vad står det här i domboken från 1683, Karlskoga, sid 146 (enl. AD Online).
Jag tror mig kunna tyda namnen, tex på mina anor Elof Aronsson i Knapped och Agnes Pålsdotter, men mellan namnen står ord jag inte får ihop. Eftersom det är domstolsspråk antar jag att en tolkning också behövs.
 
Mvh
Eva Widenfalk  
 

2010-04-17, 16:10
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Såsom Nils Gunnarsson Berggården ? bekommer sin Sonehustru nu Elof Swenssons i Knaplids Crone hustru Agnis Pährsdotter hafwa bekiendt sin Sal Man Jöns Nilsson wara Nämbdeman Nils Swensson i Strömedh 10 daler kopparmynt skyldig, Alltså tillhålles nu Elof Svensson som samma 10 daler kopparmynt att betala ? plchtar för sig otidighet och sidowördning nu inför Rätten 3 mar dess ensak
 
Med reservation för de lokala namnen
 
 
Björn-Åke Petersson
 
(Meddelandet ändrat av Kallinge 2010-04-17 16:11)

2010-04-17, 18:09
Svar #2

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Stor tack, Björn-Åke! Så roligt att få ett så snabbt svar!
 
De lokala namnen tror jag mig ha hyfsad koll på, tex att Elof i Knaped heter Aronsson och Agnes lär heta Påls/Påvels-dotter, även om jag också tycker det står Pährsdotter. Och det fanns en Bre(e)gården i Karlskoga.
 
Få se nu om jag kan förstå texten också:
 
En Nils Gunnarsson i Bregården har via sin (f.d.) sonhustru Agnes fått veta (bekommer?) att hans avlidne son Jöns Nilsson är skyldig nämndemannen Nils Svensson 10 daler kopparmynt. Nu ska Agnes nuvarande man, Elof Aronsson, tydligen betala dessa 10 daler ...
 
Men vad menas med otidighet och sidovördnad - det låter spännande. Eller så är det bara facktermer för att han inte betalat igen dem tidigare?
 
Jag har i alla fall förstått vad det hela rör sig om, och så har jag fått se en beskrivning av (källa till) släktskapet mellan en del av personerna detta år 1683. Fantastiskt!
Tack igen!
 
Eva Widenfalk

2010-04-18, 01:05
Svar #3

Björn-Åke Petersson

Det här med sidovördnad inför tinget innebär att han nog sagt några mindre väl valda ord inför tinget dvs han hade svurit och det fick man inte.
 
Björn-Åke

2010-04-18, 08:08
Svar #4

Utloggad Stig-Ove Wisberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-04-06, 07:45
    • Visa profil
    • wisberg.se
Vid det första frågetecknet tror jag att det står bekenner och vid det andra desslikest.
 
/Stig-Ove

2010-04-18, 11:10
Svar #5

Utloggad Eva Widenfalk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 19:32
    • Visa profil
Ja, nu blev ju text och innebörd glasklart! Det här var roligt!
Så min ana Elof svor och bar sig åt. Vilken bonus att få lite personlighet på det gamla folket!
Tack grabbar!
 
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna