ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlanda AIIa:1 (1899-1912) sid 50  (läst 1406 gånger)

2011-08-30, 09:35
läst 1406 gånger

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Jag behöver hjälp med följande uppslag i kyrkboken i Karlanda AIIa:1 (1899-1912) sid 50.
 
Familjen Persson i Hagen från rad 13 och nedåt.
 
Rad 17. Vart flyttade Karolina? Jag kan inte se vad det står. Hon flyttade också tillbaka för hon är skriven längre ner. Konstigt.
 
Rad 21. Vad betyder att Idas födelseår är överstruket? Men inget annat? Och vad står det längst till höger i utflyttningskolumnen?
 
Ett par syskon åker till Amerika men sedan är Hedvig skriven igen på sidan längre ner så hon måste ha flytta tillbaka, eller hur? Jag skulle vilja veta vad som står på hennes rad 22. Inflyttad-från-kategorin och kommentarsfältet på samma rad.
 
På rad 23. Står det en myndling skriven. Men vad jag vet så ska det inte funnits något mer barn i familjen. Han flyttade också till Amerika. Han ju skriven på samma gård - men vad betyder myndling? Jag har sökt i böcker och på nätet men det är väldigt kortfattad information. Är det ett omyndigt barn från en annan familj som blivit adopterad eller vad?
 
Hälsningar
Fredrik

2011-08-30, 10:58
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Fredrik,
 
Karolina flyttade 1909 till Järnskog och återkom 1910.
 
Ida har fått utflyttningsattest till Amerika 1900, men ångrade sig och stannade kvar. Prästen hade redan fört in henne som emigrerad, och fick nu skriva in henne igen ovanför familjen. Hon hade vad det verkar ändå vistats i Amerika ca 1 månad.
 
Hedvig hade också återlämnat attesten till Amerika, och kunde inte uppvisa attest för äktenskapsledighet under tiden 6/5-05 till 9/11-09 under hvilken tid hon ingenstädes varit skrifven (vistats i Amerika). Hon flyttar till Arvika landsförsamling 29/11-10.
 
En myndling är en omyndig person ställd under förmyndare. Han var alltså fosterbarn i familjen, adoption fanns inte ännu.
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2011-08-31, 12:17
Svar #2

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
 
Hur vet vi att dom fått utflyttnignsattest? Är det bara för dom är skrivna som utflyttade till Amerika?
 
Om dom bara gjorde en resa på en månad - skulle det då inte stå att de var utflyttade?
 
Vad är - och varför ville man ha ett attest för äktenskapsledighet?

2011-08-31, 14:17
Svar #3

Kenneth Larsson

Man var tvungen att skaffa en attest när man flyttade till en annan församling eller ett annat land, där prästen intygade att man inte var gift och där det framgick vilken frejd (=rykte) man hade. Detta för att t.e.x. kontrollera om man hade rätt att delta vid nattvarden. Motsvarande finns också idag, när man inför vigseln får ett hinderslöshetsintyg (hette det i alla fall förr) från Skattemyndigheten.
 
Om man inte lämnade attest, visste inte prästen om att man hade flyttat. Många slarvade med detta, och försvann till t.ex. Amerika. De hamnade då i obefintlighetsboken.
 
MVH Kenneth L.

2011-09-11, 07:49
Svar #4

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Hej igen,
 
Men varför behövde man en äktenskapsledighet när man emigrerade? Vad betydde den?
 
Och är det troligt att en person vistades i Amerika en månad och sedan kom tillbaka? Tog inte båtresan en vecka liksom?  
Jag tänker att hon kanske ångrade sig men lämnade tillbaka avin en månad senare.
 
Bara att ta sig från Karlanda till Göteborg - och hamnen - måste ju tagit tid tänker jag.

2011-09-11, 08:20
Svar #5

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Och vad står det exakt här? Övre raden.
 

2011-09-11, 12:09
Svar #6

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil

2011-09-11, 14:00
Svar #7

Kenneth Larsson

Som sagt, man behövde en attest för äktenskapsledighet, för att intyga att man inte redan var gift - hur skulle man annars bevisa att man var ogift och fritt kunna gifta sig?
 
Idag är kravet stort på exakta uppgifter, så var det inte förr - man måste som släktforskare lära sig detta. Flyttningsdatum var aldrig exakta, och man flyttade ibland utan attest och ställde då till med orimliga in- och utflyttningsdatum. Mest exakta datum får man faktiskt i personliga brev, som skickades till eller från Amerika.
 
MVH Kenneth L.

2011-09-11, 15:09
Svar #8

Utloggad Fredrik Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2020-10-11, 07:24
    • Visa profil
Okej den här gången fattade jag bättre! Tack för hjälpen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna