ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Huggenäs KI:2 (1786-1811) Bild 106 / sid 214  (läst 1041 gånger)

2011-11-15, 12:35
läst 1041 gånger

Utloggad Patrik Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 11:01
    • Visa profil
Jag hittade ett stycke där det står en del om Nyberg (Vilken jag hoppas är Anders (Julius) Nyberg, som jag postat om tidigare, men jag kan inte läsa mer än några enstaka ord
Jag vore mycket tacksam om någon kunde översätta detta stycke som börjar på nedre delen av sidan 213 och slutar på 216. Bifogar första bilden där jag översatt det jag kan.
 
 
 
Mvh
Patrik

2011-11-15, 18:14
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
1810 den 14de Jan: war med Huggenäs Stomhemm (stomhemman) Allmän Sammankomst då följande beslöts: Enlig Bref och Anmälan från Baronen Högwählborne herr Ad: (Adolf?) Uggla på Bredene at Betjenten Nyberg natten emellan den ...  
Mats

2011-11-16, 00:07
Svar #2

Utloggad Patrik Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 11:01
    • Visa profil
Tack! Jag postar fortsättningen också ifall du har lust att översätta den
 
 
 
Mvh
Patrik

2011-11-16, 12:34
Svar #3

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
29 och 30 sistl. Decembr war befunnen ligga död ute på marken, utan at någon hade sig något bekant om hans dödsorsak, underrättades Herr Kyrkoherden härom, med förfrågan: Om bemälte Nyberg utan föregången anställd ransakning kunde kristl. få begrafwas: Kyrkoherden ansåg sin skyldighet wara, att härom underrätta Domaren i orten, samt af honom ärhålla underrättelse, hvad i slikt fall borde förehållas. Domhafvandens svar lyder som följer: Välärevördige och Höglärde Herr Magister och Kyrkoherde! Till svar uppå Herr Kyrkoherdens tillkännagifvande och förfrågan, om Betjenten Nyberg som funnits ligga död ute på marken på Säteriet Bredene den 30de Sistl. December lagl. kan få begrafvas utan föregången ransakning vid domstolen om hans dödssätt, får jag härigenom lämna vid handen, at som 13 Cap: 3 § Missgärnings Balken tillåter...

2011-11-16, 12:52
Svar #4

Utloggad Patrik Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 11:01
    • Visa profil
Oj. Tack Carl-Johan. Jag lägger upp fortsättningen också, hoppas att du orkar hjälpa mig med den också. Det är 4 sidor totalt, detta blir den 3:e
 

2011-11-16, 15:06
Svar #5

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
ärlig begrafning då ingen känner den aflidnes Dödsorsak, och i öfrigt bjuder, att den som fört ett Ogudaktigt lefverne, här läggas afsides å kyrkogård; så när i detta fallet ingen anledning förekommit, hvarken att Nyberg sjelf afhänt sig lifvet, eller at någon på ett annat sätt uppsåtl. påskyndat hans bårtgång ur tiden, anser i följe hugnas nu jag för öfverflödigt anställa öfver förewarande händelse annan ransakning än hvilken Herr Kyrkoherden själf kunna finna nödvändig än hans vita ante acta inom Församl. för att lagl. likmätigt bestämma hans begrafningsplats: Med högaktning Cra Cra
Tweta den 12 Jan. 1810: Nils Örtendahl.
I anledning af ofvan anförde svar, ansåg Kyrkoherden nödvändigt sammankalla församl. för att lagl. kunna bestämma Nybergs Begrafning, sedan följande frågor af den samma blef

2011-11-16, 22:43
Svar #6

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Fortsättning:
[blif]vit ordentel. besvarade.
1mo. Frågades: Om någon innom Församl. hade sig något bekant om hans dödssätt eller ordsaken därtill, äfven om någon misstanke kunde drabba någon, att till hans död vara vållande, hvartill svarades Nej.
2do. Om Nyberg under sitt vistande inom Soknen, hade fört en oärlig vandel och ogudaktigt lefverne, hvartill svarades, att han under sin lefnad uti samhället intet warit känd för annat än gudsfruktan och ärlighet.
Enär så väl af föregående, som af Församlingens tillkännagifvande angående den aflidne, beslöts att then benämnde Nyberg skulle i kyrkogården kristel. begrafvas.
Sålunda vara undersökt och beslutat betyga in Fidem Protocolli
Sven Dan: Ekelund
Com: i By et Ny

2011-11-17, 00:43
Svar #7

Utloggad Patrik Myrman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 11:01
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för översättningen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna