ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Glava F:1 Död 1754-1800  (läst 560 gånger)

2010-09-07, 12:34
läst 560 gånger

Utloggad Anna Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2012-10-02, 22:03
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jag har problem att läsa några utdrag ur denna dödsbok.  
 
Bild 1: Olof Jöransson. Står det att han dog av vattensot?
Bild 2: Per Ersson, Jag har problem med att läsa vad prästen har skrivit här.  
Bild 3: Anders Mattsson, Vad står det i stycket om den häftiga febern.
 
Jag tackar så mycket för all hjälp!
Med vänliga hälsningar
Anna Karlsson

2010-09-07, 22:08
Svar #1

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej!  
Har försökt tyda de 3 bilderna och fått fram följande:
1. ... början af detta år plågad af wattusot, hvaraf han dog den 28 juni och be(grofs)
2. ...warit blind i 7 år, lidit eldsvåda 1759 på alla sina Lösören; fast han war blind högg han dock ved, slog gräs, dikade, rothögg, band nät och m.... gaf gärna de fattiga, blef sjukl. på sistone af Gikt. Communicerades den 11 sept.
3. ... hielp på ålderdomen. En hetsig feber hade utbögt och gjort en buckel på hans anletes panna, hvar af han understundom kom i en wurm och yrsel, förmodel. efter hiernan var skadad. han kunde väl läsa och något skrifva hvarigenom han inhämtat vacker kunskap af andel.(andliga)och verldsl.(världsliga)böcker. Han dog af magsiuka den 18 och begrafvdes d.
Hälsningar, Birgitta N.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna