ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fryksände F:1 sid 115 GID 481.77.60600  (läst 632 gånger)

2008-08-11, 13:41
läst 632 gånger

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej!
 
I Fryksände dödbok F:1 sid 115 står om Marit Jonsdotter i Torsby, som dör 6/3 1792, 1 år och 8 veckor gammal, av - vaddå?
 
Jag tyder det till gjort beräng, det låter lite konstigt. Se bifogad bild.
 
Det står något 1 fr 16 i kanten också, men jag tror inte det nödvändigtvis har någon bäring i detta fallet, liknande anteckningar finns på många. Det verkar vara någon typ av beräkning eller statistik, kanske.
 
Tacksam för all hjälp!
 
Hälsningar,
Gunilla
 
 

2008-08-11, 21:17
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Gunilla, det står nog hjertsprång, alltså någon sorts hjärtattack.

2008-08-11, 22:17
Svar #2

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Tack, min ängel!
 
Hälsningar,
Gunilla

2008-08-12, 11:07
Svar #3

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1246
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:02
    • Visa profil
Hej Gunilla,
 
Du tror inte att du skulle kunna be de ansvariga för forumet att lägga allt som har med ditt projekt att göra i en mapp istället för i många olika?
 
Typ: Anbytarforum » Läshjälp » Värmland » Fryksände » PROJEKTNAMN eller dylikt...
 
Jag tror att det skulle vara skönt för både dig och andra intresserade läsare att bara behöva gå igenom en mapp istället för många, många olika...
 
Mvh,
Marcus
 
(Meddelandet ändrat av Mabo den 12 augusti, 2008)

2008-08-12, 19:05
Svar #4

Utloggad Gunilla Brolund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 13:13
    • Visa profil
Hej Marcus,
 
Tycker du det vore en god idé? Blir det inte bara ett lager till att arbeta sig igenom, så att säga? Jag har heller inget projektnamn, har inte tänkt på det på det viset.
 
Jag har för övrigt skrivit in Fryksändes dödbok fram till 1800, det är bara lite finslipning kvar. Däribland 9 svårläsliga dödsorsaker, 1 efternamn samt 2 konstiga ord som jag inte vet betydelsen på.
 
Med tanke på att det är över 6.000 poster, så tycker jag ändå inte det är så mycket.
 
Sedan är det ett antal saker som inte går att läsa eftersom de hamnat utanför bilden, så där får man nog gå till originalet, men det hade jag tänkt be Värmlandsarkivet om hjälp med så småningom, eller åka upp till Karlstad själv.
 
Hmmm - jag känner mig lite osäker på vad jag skall göra ...
 
Hälsningar,
Gunilla
 
PS - Marcus, jag läser alltid dina inlägg på Anbytarforum med stort intresse, senast nu om Höffner, som också finns bland mina anor. DS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna