ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Filipstad, födelsebok 1727, GID 479.29.66800  (läst 1009 gånger)

2008-02-04, 23:03
läst 1009 gånger

Utloggad Andreas Carlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-29, 16:30
    • Visa profil
    • freewebtown.com/Andreas
Kan någon hjälpa mig att tyda notering till Sven som föddes vid Mögsjön, Filipstad 1727.
Det lyser igenom för mycket från bladets baksida...

 
Tacksam för hjälp!
/Andreas Carlström

2008-02-05, 11:08
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Andreas, det är bra om du anger exakt datum för den notis du vill fråga om. I alla fall jag använder inte Genline för Värmland, eftersom Arkiv Digitals bilder är mycket bättre.

 
Så här står det:
M[ans] f[addrar] Jon Biörsson, Mats Rauman
d[räng] f[addrar] Oluf Sahlin, Trädgårdsmäst Eric
h[ustru] f[addrar] Mats Raumans h., Annika Giliusd[otter]
p[ig] f[addrar] Jungf. Deijenberg, Cathrina Swensd[otter]

2008-02-05, 11:55
Svar #2

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Vilken otrolig skillnad i kvalité på bilderna. Genlines bild är ju sorlig får man säga.
 
Jag känner alls inte till Arikv Digital. Har dom lika brett sortiment som genline?
 
/mikael

2008-02-05, 12:34
Svar #3

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan.
Nej Arkiv Digital har inte på långa vägar lika mycket material som Genline eller ens SVAR för den delen.. Tyvärr måste man väl säga.  
 
Själv har jag som komplement till Genline ett abonnemang på SVAR där bilderna också brukar vara av en väsentligt större bildkvalitét trots att det ofta rör sig om samma grundmaterial (mormonfilmerna). Jag misstänker att Genline har försämrat bildkvaliteten ganska mycket för att snabba upp nedladdningen, men nedladningshastighetet är ju oftast inga problem för dem som sitter på en bredbandsuppkoppling.
 
Nu har ju inte SVAR samma bredd som Genline men där de har samma material så brukar jag använda Genline för att grovleta på grund av att det är snabbare och mera användarvänligt.. När jag sedan har hittat rätt gård/person/sida så går jag till motsvarande sida i SVAR och läser vad som står.. =) Mycket ofta är sidor som är i det närmaste oläsliga på Genline fullt läsliga hos SVAR.. Men som sagt, än så länge behövs Genline för dess bredd..

2008-02-05, 13:39
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Arkiv Digital har mycket för västra Sverige och även för Småland, och en hel del för Östergötland. Men bästa stället för att se vad de har är förstås att gå till deras hemsida. Och deras ambition är att ha fotade kyrkböcker för hela landet klart under 2009. De har också en del material som varken finns hos SVAR eller Genline, t.ex. bouppteckningsregister för Värmland.

2008-02-05, 13:42
Svar #5

Utloggad Mikael karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2011-02-03, 20:14
    • Visa profil
Hej,  
Arkiv Digital har inte Sverige täckning ännu.
 
Men däremot vad gäller Värmland har vi en väldigt god täckning
då vi har de riktiga volymerna för födda, döda, vigda till ca 1895.
 
Sedan har vi även filmat upp alla bouppteckningar t.o.m 1900.
OBS efter ca 1860 finns de ej ens på mikrokort.
 
Vi har även kommit en bra bit på väg med flyttattesterna i Värmland som vi filmar t.om. ca 1900.
 
Sedan har vi även en del annat filmat för Värmland.
te.x  framlidne domprosten C. V. Bromanders (1865-1963) släktutredningar.
 
Generalmönsterrullorna för tex Värmlands och Närkes regementen.
 
För mer info vad vi har se vår hemsida: Arkiv Digital
 
Hälsningar
Mikael Karlsson
Arkiv Digital

2008-02-05, 14:02
Svar #6

Utloggad Andreas Carlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-29, 16:30
    • Visa profil
    • freewebtown.com/Andreas
Intressanta inlägg!
För oss med Värmlandsanor är väl detta alternativ mycket bra?!
Scanningen är som dag och natt. Även jag som är amatör på detta att läsa 1700-tals skrivstil har inga större besvär att tolka denna text.
Misstänker också att Genline drar ner på kvaliteten för att snabba på nedladdningstiderna etc, vilket i och för sig är en sund inställning.
Hur är användargränssnittet i Arkiv Digital?
Genlines gränssnitt tycker jag är klockrent faktiskt.
 
Elisabeth - tack än en gång för hjälpen!
 
/Andreas

2008-02-05, 15:45
Svar #7

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Av intresse, hur har man gått till väga för att digitalisera originalhandlingarna som det står på hemsidan? Har man alltså fotograferat av källböckerna på landsarkivet?
 
Sen undrar jag också över användargränssnittet i A.D.  
 
Dessutom,  A.D har tydligen också bilder av origialböckerna (ministeriallängder) för födelse/vigsel/dop från senare delan av 1800-talet. Hur kommer det sig att man använder sig av SCB på genline (1860-1895)? Fotade kanske aldrig mormonerna av dessa årtal?
 
/mikael

2008-02-05, 19:05
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Diskussioner om Arkiv Digital startar ofta under olika rubriker när, som här, en släktforskare som sitter och försöker att tyda kyrkoböckerna i stearinljusets sken plötsligt upptäcker att det finns glödlampor.  
 
Men det är synd att AD mest diskuteras i 'skymundan' under rubriker som knappast uppmärksammas av så många fler än dem som intresserar sig för respektive socken eller släkt.
 
Ett tips: Arkiv Digital har en egen avdelning i Anbytarforum, där fler lägger märke till diskussionerna när de dyker upp under Nytt senaste dygn: Källor: Arkiv Digital. Så fortsätt gärna diskussionen där.
 
(Meddelandet ändrat av jts den 05 februari, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-02-05, 19:46
Svar #9

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna