ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekshärad F:1( 1688-1829) sid 45  (läst 466 gånger)

2012-04-02, 18:05
läst 466 gånger

Utloggad Ingvar Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 11:55
    • Visa profil
Nu behöver jag litet läshjälp igen. Per Jonsson verkar drukna den 5/9 1752 men återfinns inte förrän den 1/10 och begravs den 5/10. Jag vet ej var drunkningsolyckan sker men tycker mig tolka att det är i en sjö.
Det verkar också som han har varit gift två gånger.
Tacksam om någon kan tolka vad prästen skrivit om honom i dödsboken.

2012-04-02, 18:46
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:19
    • Visa profil
Hej Ingvar!
Jag klarar inte alla ord men ändå ett försök:
Dannemannen Pehr Jonsson i Sälje, född år 1686 uti Bergsäng: föräldrar Jon Elofsson och hustru Kristina Eriksdotter, varit 2 gånger gift: första gången med änkan Gunnila Jonsdotter i Sälje uti 16 åhr med vilken han avlat 4 barn, 2 söner och 2 döttrar af vilka 1 dotter ? ännu lever, andra gången med enkan
Britta Olofsdotter från ? som ? nu efterlefver och utan någon livsfrukt med honom: dock hafva de uti 23 åhr sammanlefvat.
Under ?-fiskande och ensam uti en ökstock blev han den 5 sistlidne september uti dåvarande ? drunknad i sundet mellan Öijesjön och ? men icke igenfunnits förrän den 1 oktober innevarande.Hans ålder år 66 år.
Mvh Anita H

2012-04-02, 20:26
Svar #2

Utloggad Ingvar Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 11:55
    • Visa profil
Tack Anita för hjälpen!. Uppgifterna om hans familj stämmer ungefär med vad jag redan vet. Jag vet fortfarande inte vilka sjöar som avses. Den andra sjön skulle kunna vara Knon som jag känner till men jag vet ej vilket sund man menar. Den första sjön Öijesjön känner jag inte till men jag kan kontakta en släkting som brukar fiska i Knon.

2012-04-02, 21:46
Svar #3

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej Ingvar,
Per är även min ana. En tidigare fråga om översättning blev besvarad så här vad gäller den sista delen av texten: Under sitt fiskande och ensam uti en ökståck blef han d. 5:e sisdtl. Sept. uti då warande stormväder drunknad i sundet imellan Bysjön och sjön Knon; men icke igenfunnen före än d. 1 Octob. innevarande.  
Britta Olofsdotter från Emtebiörk står det väl också. Det återstående frågetecknet kan jag inte tyda.
Mvh Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna