ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekshärad F:1 (1688-1829) bild 53 sid 49  (läst 316 gånger)

2012-04-09, 20:48
läst 316 gånger

Utloggad Ingvar Åslund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 11:55
    • Visa profil
Lars Nilsson begravs den 12/5 1754. Jag kan hjälpligt tolka den första delen av texten som handlar om hans familj. Det som följer sedan har jag problem med.  
´varit sjuklig uti 19 åhr jämte det han uti många åhr varit nämndeman ------- 9 martii, dödde d 5 maji om morgonen 79 åhr --
Krumeluren som står sist i texten undrar jag om det är en signatur? Den förekommer på många
andra ställen.

2012-04-10, 11:49
Svar #1

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Ingvar! Bra träning för mig som försöker tolka sådan text...Här lite försök:
´Warit enkling i 19 åhr, jemte det han uti många åhr warit nämndeman. Warit siuklig denna Wåren af ålderdomskrämpor, hwartill omsider Styng och MageSweda´
 
För en gångs skull provade jag SVAR, vars bild var något bättre än AD.

2012-04-10, 14:50
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

Olle Andersson.
 
Denne Lars Nilsson kan vara samma person som jag har antecknad. Hustrun Kerstin Persdotter dog 1735. Vilket stämmer med änkling i 19 år.
 
Tack för uppgifterna son ni lämnat här. Lars bror Erik är min ana. Jag har ett par anor till bakåt om ni är intresserade.
 
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna