ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekshärad C:2 (1723-1799) Bild 36 / sid 65  (läst 1299 gånger)

2015-06-26, 15:06
läst 1299 gånger

Utloggad Måns Höög

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 18:04
  • Måns Höög
    • Visa profil
    • http://mansmsonhoog.wordpress.com/
Hej!
 
Maria Andersdotter föddes den 26 mar 1731 i Ekshärad, men jag kan varken fullt tyda hennes födelseort, eller känna igenom platsen från tidigare forskning. Jag tror att det står någonting i stil med Å(?)råd(s?)kiärn, men om någon kunde ge mig en hjälpande hand med att tyda hela födelseorten skulle jag vara tacksam! Om någon även vet vart man hittar familjen i den samtida husförhörsboken får man extra pluspoäng!
 

 
MVH
Måns
Hälsningar,
Måns Höög

2015-06-26, 18:08
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Åhredz kiärn läser jag!
Kanske nu stavat Åretjärn!

2015-06-26, 19:36
Svar #2

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Nej hon är INTE född i Ekshärad! Det är Åfrådskiärn som heter Avradstjärn, Malungs socken. Det ligger i sydväst nära Brunnberg i nordöstra Ekshärad socken och Västra Näsberget i sydöstra Norra Ny socken.  
Och pluspoäng för husförhörslängd är tyvärr omöjlig att få för den brann bokstavligen bort år 1797, om den nu fanns kvar. Enligt biskopsvistationsprotokoll som finns bevarade i Västerås' domkapitelsarkiv fanns i mitten av 1700-talet bevarade husförhörslängder från 1700-talet, minns ej om de äldsta var 1730- eller 1740.tal. Födelse- vigsel- och dödböcker fanns från 1600-talet. Födelse- och vigsel- och dödböcker var vid branden bortglömda inne i kyrkan när prästgården brann, därför finns de från 1775 idag. Kyrkoherden var dock nedbruten av branden och ingen började med att lägga upp ny bok, därför börjar den först år 1803 idag. Tyvärr är den skadad så en del byar saknas. Av nån anledning saknas finnmarksbyar. men Östra Näsberg finns i Norra Nys husförhörsböcker från ca 1773 till några år in på 1800-talet. Tyngsjö förekommer delvis litet, i Äppelbos hfl:er.  
 
I mantalslängder och i domböcker finns en Anders från just denna tid angiven med många barn. man försöker få bort honom, men han får i nåder vara kvar för sina många barns skull. Låna boken Malung - ur en sockens historia del 2, där finns en artikel om Finnmarken. Det står så här i artikeln på sidan 287 ur 1726 års inventering av finntorp i Dalarna. Fem fanns i Dalarna. Om Avradstjern står: 5. Afradstjärn. Oskattl. Åbon Anders Olsson föder sig med bettlande, i mäkta uselt tillstånd emedan tjänlig lägenhet inte finnes. Torpet blef redan i dess faders tid utdömdt, men åbon har fått tillstånd att i sin lifstid där få kvarsitta, dock intet åtalat för hans många barns skuld. (Personregister m. fl. register finns i del 4.)
 
Mvh från en som forskat länge och som har ex av avskrifter av födelseboken där det i slutet finns även födelseorter utanför socknen angivna, i andra socknar.
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2015-06-26 20:14)

2015-06-26, 20:03
Svar #3

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Här följer uppgifter ur boken Gårdar och folk på Malungs finnmark (har förstq upplagan tryckt år 2011). En 2a är tryckt senare.  
 
Sidan 184: Far: Anders Olofsson som enligt Gottlund var son till Olof Larsson Tillman. Anders fick tillstånd år 1728 att kvarsitta på torpet i 5 år.  
 
Olof vid Avradstjärnen är belagd från och med mantalslängden år 1682. Gården kallas Tillkråka i gamla tingshandlingar och låg på Yttermalungsbornas allmänningsmark där slogar fanns för Yttermalungsborna. Carl Axel Gottlund påstår i sin postumt publicerade dagbok att Anders Olofssosn far var Olof Larsson Tillman och även att denne skall ha varit en prästson ifrån Karlskoga. Denna var soldat en tid och hade bott i de äldre finntorpen Bredsjön och Avradsberg i Malungs finnmark.  
 
Anders Olofsson anges i boken son gift med Lisa Persdotter, men sedan står att de inte fick gifta sig. Hon var född i Björnåsen i Lövåna av Per Johansson och Maria Henriksdotter. Fick ej gifta med Maria utan de bodde 8 år i Fryksdalen.. Senare blev hn gift med Maria Eriksdotter.
Barn anges vara 4 stycken (jag vet det ver fler!); Marit född 1711, Sven född 1713, Gustav född 1728-01-04, Maria, född 1731 (de har INTE din uppgift i boken med datum 26 mars 1731!).
 
Min förmodan är att det är andra hustrun som var mor till din Maria.  
 
För mer uppgifter hänvisar jag till boken.  
 
Mvh Björn

2015-06-27, 17:18
Svar #4

Utloggad Måns Höög

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 18:04
  • Måns Höög
    • Visa profil
    • http://mansmsonhoog.wordpress.com/
Tack så mycket för svaren!
 
Och Björn, du får pluspoäng även fast Malungs husförhörsböcker brann upp 1797! Du bidrog med mycket mer information än jag hade förväntat mig att få när jag ställde frågan!
 
Stort tack!
MVH  
Måns
Hälsningar,
Måns Höög

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna