ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eda  (läst 788 gånger)

2009-12-03, 19:35
läst 788 gånger

Utloggad Jan Braathen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2010-01-24, 14:37
    • Visa profil
Hei.
 
Jeg legger ved et bilde fra et ekteskap i Eda kirke 13. juni 1731 mellom Olof Persson og Böret Olofsdotter.
 
Det som er merkelig er at Böret er skrevet før Olofs navn. I alle andre ekteskap står mannens navn først. Kan noen hjelpe meg med denne teksten og eventuelt forklare hvorfor Böret står først.
 
Vennlig hilsen
Jan Braathen

2009-12-03, 21:06
Svar #1

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 13:33
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Hwitsten (Vittensten) d. 13 juni blefwo efter 3ne förutgångne lysnin
gar samanwigde Quinsspersohnen Börit Olufzdr
ifrån Sandzgården och drängen Ährl. och Beskedl.
Oluf Pärsson i witsten, hemma utan skrud.
 
Det var ovanligt att bruden stod först, kanske prästen tog den som hade hemmamatch först?
 
MVH Kenneth Larsson, Mangskog

2009-12-04, 00:58
Svar #2

Utloggad Jan Braathen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2010-01-24, 14:37
    • Visa profil
Hei Kenneth.
 
Jeg fant dette ekteskapet når jeg lette etter sønnen, Pehr. I Husförhörslängder for Eda fant jeg sønnen Pehr som født 1729 og hans søster Elin som født 1731. I FamilySearch fant jeg ekteskapet til foreldrene (13. juni 1731). Nå har jeg søkt etter når barnene ble født. Jeg fant Elin 27. januar 1733. Jeg søkte bakover i tid og kom over det jeg tror er fødselen til Pehr 19. november 1730. Se vedlagte bilde.
 
Kan noen bekrefte at dette er Olof Persson og Böret Olofsdotter som døper Pehr. Jeg ser ikke tydelig om det står Pehr.
 
Dersom dette er Pehr og de fikk Pehr før de var gift, så er dette kanskje grunnen til at presten skrev Börets navn før Olof ved ekteskapet og at vielsen var hjemme uten skrud.
 
vennlig hilsen
Jan Braathen

2009-12-04, 06:58
Svar #3

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 13:33
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Jodå, det står Pehr. Men att Böret stod först berodde nog inte på att de fick barn före äktenskapet - då skulle många kvinnor ha stått först i vigselboken. Man får inte glömma den enklaste möjligheten - prästen kanske råkade skriva hennes namn först, och någon deleteknapp hade han ju inte.
 
Kenneth Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna