ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dalby, (Norra Finnskoga) 474.33.64800 fb 1793  (läst 532 gånger)

2005-04-12, 19:51
läst 532 gånger

Yvonne Olofsson

Hej. I fb 1793 föds i Aspberget: Mates Olsson 4 april. Han är oä. och jag har problem med tolkningen av var fadern kommer från.
Tycker själv att det står något med Norrige....
Kan någon hjälpa mig?
Vänligen Yvonne (bilden är blank nertill en bit)

2005-04-12, 20:50
Svar #1

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej Yvonne,
Tycker att det till att börja med står Flisbergstorp vilket jag inte hittar varken under Dalby eller Norra Finnskoga. Sedan mycket svårt att läsa.
mvh/Christina

2005-04-12, 21:49
Svar #2

Yvonne Olofsson

Hej Christina.
Bo Hansson har skrivit om de första bosättningarnapå den nordligaste finnskogen.
Under kapitlet Elverum nämns en plats som heter Flisberget tillsammans med Gråberget och Håberget. Tror du att det kan stå Flisberget ... Norrige? Elverum ligger ju i Norge.
Om så skulle vara fallet vad står det däremellan?
Ser ut som tre bokstäver.
Snälla, ge ett förlag, igen....
Tack på förhand, Yvonne

2005-04-12, 22:13
Svar #3

Yvonne Olofsson

Tjohoo!
Har hittat en plats på en Norsk karta som heter Flisberg. Det ligger knappt 1,5 mil rakt västerut om Aspberget. (Platsen precis brevid i Norge heter Enberget.)  
Tja det börjar kännas som det är det rätta...  
Ska bara förhöra mig med de norska forskarna om det fanns en möjlig fader till Mates med namnet Olof Mattsson vid den aktuella tiden.
Ha de?, som norrmännen säger....
Tack, Yvonne

2005-04-12, 22:27
Svar #4

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej igen,
Tror att det står ors, ser ju ut som om de tre bokstäverna hör ihop med Flisbergstorp. Hoppas du får träff. Lycka till.
mvh/Christina

2005-04-12, 22:33
Svar #5

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Nu blev det nog lite fel tittade engång till och de tre bokstäver du menar är nog orp i Flisbergstorp.
mvh/Christina

2005-04-12, 22:40
Svar #6

Yvonne Olofsson

Hejsvejs.
Kanske ett torp i Flisberget, som prästen valde att skriva så, istället för Flisbergets torp.
Hoppas det. Ska luska vidare....
Tack! och Go?natt, MVH Yvonne

2005-04-13, 06:46
Svar #7

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Yvonne !
 
Det var en dålig kopia du fått tag på men nog tycker jag att det ser ut som Fliaberget och norrige
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna