ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjurtjärn, Alkvettern Karl Kullberg.  (läst 1086 gånger)

2014-05-17, 17:59
läst 1086 gånger

Utloggad Kaj Johnsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2020-03-15, 16:33
    • Visa profil

Ovanstående urklipp från födelse- och dopbok för Bjurtjärn C:2 (1714 - 1743) Bild 61 / sid 113 skall beskriva att Karl Kullberg föddes 1730-02-20 i Alkvettern, Bjurtjärn i Värmland. Tyvärr, kan jag bara tyda vissa delar av texten. Framförallt kan jag inte hitta något födelsedatum i någon form. Tacksam för eventuell läshjälp av ovanstående text.

2014-05-17, 18:39
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5039
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 23:09
    • Visa profil
Hej Kaj!

Det stämmer, det verkar som att prästen har glömt att anteckna både födelse- och dopdatumet. Jag läser notisen såhär:
”Ahlquittren. Trägårdz Mästären Lars Kullbergz son Carl
Fadd. Wälb:ne Hr Carl Linroth
Hans Ehrewördighet Hr Thingberg
Bokhållaren Hr Johan Knidstedt
Majorskan Wälb:na Fru Sara Ehrenpræns
Wälb. Jungf. Brigitta Cajsa Stedt
Jungf. Christina Norstedt”.
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-05-17, 21:43
Svar #2

Utloggad Kaj Johnsson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2020-03-15, 16:33
    • Visa profil
Hej Markus!

Hjärtligt tack för snabb respons på mitt problem att tyda födelse- och dopboken. Informationen född 1730-02-20 är hämtad från Smedsskivan 2013 - 2014. Jag tolkade texten rätt. Dvs, den innehöll inget födelsedatum. Hur Smedsskivan fått tag i det återstår att se.  
Jag är tacksam för din tolkning av texten. Nu vet jag att Carl Kullbergs pappa var trädgårdsmästare bland annat. Det är tur att Anbytarforum finns. Man får alltid svar och lär sig alltid något nytt.

Mvh / Kaj

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna