ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var är Margareta född?  (läst 514 gånger)

2003-03-02, 01:18
läst 514 gånger

Anna-Karin Johansson

Skulle bli mycket tacksam om någon kunde hjälpa mig med följande födelseanteckning.PÅ sidan 78 i födelseboken för Rudskoga år 1741 finns min farfars farfars mormor Margareta med. Handstilen är för mig dock fullkomligt hopplös att tyda. Tror mig kunna läsa att fadern hette Johan Bengtsson (Bänktsson?) och modern Maria ---sdotter nå'nting. Hade ju varit lättare om jag kunnat se var de bodde men det som jag tycker ser ut som Kårsbol finns inte i Rudskoga. Södra Gisselbacka har jag tyckt mig kunna läsa bland faddrarna men annars är det svårt.
 
Hoppas någon kan hjälpa även om jag inte lyckas klippa in bilden från Genline.
 
/Anna-Karin

2003-03-02, 09:08
Svar #1

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej Anna-Karin!
 
Fadern hette Johan Börjesson, modern Maria Folkesdotter, och de fanns i Persbol (stavat Pärsbohl). Bifogar även en bild på familjen från AI:3 sid 35 i del 2 (gid 519.22.45900)
 
mvh Lennart
 

2003-03-02, 09:19
Svar #2

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Hej igen Anna-Karin,
borde väl också lägga in dopnotisen:
 

2003-03-02, 14:26
Svar #3

Anna-Karin Johansson

Tack Lennart,
Nu har jag idag fått hjälp med två länkar i mina Rudskoga-anor som hjälper mig mycket. Att det stod Persbol hade jag aldrig kunnat klura ut själv. Även om tre av min farfars grenar verkar ha hållt sig i Rudskoga sedan Hedenhös (ja, möjligheten finns ju men det får man väl aldrig veta) så kan det ibland köra ihop sig. Ofta beror det på att skrivstilsundervisningen för oss (19)60-talister (ett par lektioner i fjärde klass om jag minns rätt) inte hade mycket att göra med forna dagars.

2003-03-02, 15:07
Svar #4

Anna-Karin Johansson

När jag söker i Genline blir jag lite förvirrad. Finns det fler upplagor av samma hfl. När jag går in på Persbol i AI:3 så ser det knappast lika tydligt och fint ut som på den bild du lagt in. Någon del 2 kan jag heller inte finna för denna. Är det något jag missat?

2003-03-02, 15:15
Svar #5

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Anna-Karin, jag ser att det ska vara AI:4, sorry. Men där finns det två delar, se innehållsförteckningen.

2003-03-04, 17:32
Svar #6

Anna-Karin Johansson

Hittade det till sist. Ganska logiskt om jag tänkt efter först.  
 
Som kuriosa kan jag berätta att din hjälp ledde mig över Östersjön, så det där med att ha bott i Rudskoga sedan stenåldern verkar jag få revidera...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna