ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: snabbis ;)  (läst 1076 gånger)

2004-10-05, 19:56
läst 1076 gånger

Emma Hofmeijer


(GID 495.49.57100)

2004-10-05, 19:57
Svar #1

Emma Hofmeijer

Glömde skriva: Dödde af ...

2004-10-05, 20:13
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kikhosta.
 
Snabb nog?

2004-10-06, 10:44
Svar #3

Emma Hofmeijer


2009-09-12, 19:26
Svar #4

Sten Magnusson

Källa?
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-09-12, 23:12
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Sten, är det någon idé att klaga på att källhänvisningar saknas i en fråga, som besvarades för nära 5 år sedan?

2009-09-13, 09:11
Svar #6

Sten Magnusson

Denna uppgift kan ju jag och flera andra läsare vara intresserade av. Det kan ju faktiskt vara en släkting till mig eller någon annan som läser detta och då är det ju självklart att man måste lämna källhänvisning. Det är ju inte säkert att man ser denna fråga direkt och då är det ju bra om sådan finns.
 
För övrigt finns det på Anbytarforum » Läshjälp » Värmland » Anteckning GID: 495.35.51300 en bild på en text som legat ute i fem år utan att den besvarats förrän i går. Källhänvisning saknas t.v. även där.
Länk dit: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/29510/60927.html?1252789969
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-09-13, 10:15
Svar #7

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Föreslår att Släktforskarförbundet kostar på den självutnämnde? moderatorn för hela anbytarforum ett abonnemang på Genline så att denne enkelt och direkt med GIDnumrets hjälp får sina källhänvisninngar och kan skriva in dem så att vi slipper alla notiser som inte innehåller släktinformationer.

2009-09-13, 12:01
Svar #8

Utloggad Allan Sjöö

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 576
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 20:38
  • allan.sjoo.yahoo.se
    • Visa profil
Hej Bengt-Göran
 
I så fall måste Släktforskarförbundet kostar på alla som använder forumet ett gratis abonnemang på Genline,
så att vi kan hjälpa de som lägger hänvisningar till ett GID-nummer. Jag tycker det bättre att lägga in
de riktiga källhänvisningarna, så att även de som har AD-Online och Svar kan hjälpa till.
 
mvh Allan

2009-09-13, 12:56
Svar #9

Sten Magnusson

Detta inlägg som här ovan ställs av Bengt Göran Nilsson anser jag vara ett påhopp av den typ som ej ska förekomma i Anbytarforum. Det finns ju andra än jag som ej har Genline och måste man tvingas slösa pengar på ett abonnemang där när det finns två andra utmärkta tjänster (SVAR resp. AD-Online). Det har ingenting med att jag skulle vara något slags självutnämnd Moderator utan en källhänvisning är något som alla och envar ska lämna i sina inlägg för att underlätta för samtliga läsare av en diskussion att kunna kontrollera befintliga uppgifter. Ett påhittat GID-nr är ej någon källa vilket klart och tydligt framgår av bl.a. Anbytarforums Ordningsregler. Jag är för övrigt inte den enda läsaren i Anbytarforum som påpekat detta.
 
Här ett exempel från Läshjälp
Givetvis kan man här även fråga efter ett ord eller namn i en viss volym fast man inte kan skicka in någon bild, bara man då noggrannt anger exakt var uppgifterna finns. Men det bästa är naturligtvis om man kan få in en bild på problemet.  
Lägg upp rubrikerna enligt principen: Socken, typ av bok, årtal  
Detta förfarande underlättar för alla - dessutom kommer frågorna att sorteras sockenvis.  
Kontakta gärna Moderator Läshjälp om du har frågor.  
 
Här ett exempel från Ordningsregler
Källhänvisningar
 
Källhänvisningar ska lämnas, både när man ställer frågor och när man besvarar frågor. Se utförligare information om detta längst ner.
 
Längre ner på samma sida
Vi rekommenderar att du inte enbart anger GID-nummer från Genline som din källhänvisning. Anledningen är att det inte säger något om vilken kyrkbok uppgiften kommer från, husförhörslängd eller födelsebok t.ex., och inte heller hjälper den som inte prenumererar på Genlines tjänster.
 
På slutet
Att uppge sina källor är ett krav, men det finns inget krav på att man ska utforma källhänvisningarna på ett speciellt sätt. Det som visats är exempel på hur man kan göra.
 
Är det inte Moderatorerna av resp. diskussion som ska påpeka för de deltagande när källhänvisningar utelämnas?
 
(Nu kom jag visst på efterkälken igen)
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-09-13 12:59)

2009-09-13, 16:26
Svar #10

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Är det inte Moderatorerna av resp. diskussion som ska påpeka för de deltagande när källhänvisningar utelämnas?  
Så avslutar Magnusson sitt inlägg. Där har vi den springande punkten. Om man går in under läshjälp så finner man ett otal inlägg av Sten Magnusson som påpekar att källor saknas. Således har ju herr Magnusson påtagit sig rollen av moderator enligt mitt tycke.
Källhänvisning skall naturligtvis göras. Har själv besvarat tusentals frågor och tror mig ha lämnat källhänvisningar i de allra flesta fall. Om jag utifrån inskannad bild utan källhänvisning lämar ett svar så anser jag mig inte tvingad att efterforska källan, utan detta bör åligga den som ställt frågan. Om jag däremot använder mig av annan information som hämtas från annat håll blir det en annan sak.
 
Med vänlig hälsning
Bengt-Göran Nilsson

2009-09-13, 18:24
Svar #11

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
....och att efterfråga källor på frågor som är 5 år gamla är ju bara att ta upp onödigt utrymme i Anbytarforum. Frågeställaren kan ju både ha lämnat anbytarforum och även lämnat in.
 
Nä, mitt förslag är att Moderatorn inför statskontrollerat Anbytarforum.
 
Gå till källan!
Skjut inte budbäraren.
Förbjud frågor som inte har källhänvisningar. Radera inlägget om någon olydig inte hörsammar reglerna.
Tillåt inga svar som inte har källhänvisning. Radera inlägg som inte håller måttet.
Då får vi ett renrasigt Anbytarforum.
 
Hälsar
Bengt-Göran Nilsson
 
(Meddelandet ändrat av bege 2009-09-13 18:29)

2009-09-13, 18:51
Svar #12

Sten Magnusson

Denna diskussion om källhänvisningar torde väl snarare höra till debatten om källor där jag nu med anledning av dessa som jag anser det opåkallade påhopp i denna diskussion fr.om. 12/9 2009 23:12 startat en ny diskussion.
 
Anbytarforum: Källor: Övrigt om källor: Anbytarforum, källhänvisningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna