ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Tveta C:1 sid 33  (läst 549 gånger)

2013-03-18, 13:01
läst 549 gånger

Utloggad Britt Ellingsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:28
    • Visa profil
hej, ber om hjälp att tyda födelseboken Tveta(s)  C;1 sid 33, söker en soldat från Teva i S län som heter Lars Erik Jerngren fam finns  under Tveta A1:5 sid 219, vill gärna få hjälp med var heter Lars Erik Jerngren föräldrar och vad heter Britta Jeansdotters föräldrar så att jag kan försöka gå vidare, vad jag kan avläsa så är de födda 1766 båda två. vänligen Britt E

2013-03-18, 15:32
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Britt
 
Du kanske har sett att det i Centrala soldatregistret finns en Lars Eriksson Järngren, född 1761.
http://www.ep.liu.se/databases/soldatregister/dbrecord.sv.aspx?id=402580
 
Var finns uppgiften att han ska vara född i Tveta?

2013-03-19, 09:59
Svar #2

Utloggad Britt Ellingsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:28
    • Visa profil
Hej, det är skillnad på födelseåren för Lars Erik Järngren född 1761 eller 1766,  i Höra A1;2 sid 63 finns min släkting Nils Pettersson och han gifter sig med Cajs Larsdotter(Tveta) på samma sida står LarsErik Jerngren o Britta Jeansdotter under står dottern Cajsa som har flyttats up till Nils Pettersson
så jag drog den slutsatsen att de var födda i Tveta. Där står att Jerngren är född 1766.
Men eftersom jag inte har hållit på så länge och släktforskat så behöver jag lite hjälp ibland, annars hade jag inte skrivit hit.
Hälsn Britt E

2013-03-19, 14:36
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Britt
 
Jag trodde du inte hade funnit honom i födelseboken för Tveta. Men där finns ju en Lars, född i mars 1766 och son till Erik Ingmarsson och Karin Hansdotter. Det är i alla fall en möjlig kandidat. Den Lars som finns i soldatregistret kan ju vara en annan, eller har han fått fel födelseår där.  
 
Observera att han heter Lars Eriksson (inte Lars Erik) innan han blev soldat Järngren.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna