ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Strand, Brunskog!  (läst 424 gånger)

2009-05-13, 19:53
läst 424 gånger

Utloggad Emelie Bäckvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2009-05-18, 14:56
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle behöva läshjälp i Husförhörslängden från Brunskog 1782-1786 sidan 75 Strand.
 
Mina anfäder är Jan Olsson och Marit Jonsdotter. Tycker att det står Ö.W framför Jan Olsson, vad betyder det.
 
Och vad står det på personerna över både i marginal och liknande. Även vad det står på Anders Under Jan
 
Tack

2009-05-13, 22:07
Svar #1

Utloggad Emelie Bäckvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2009-05-18, 14:56
    • Visa profil
tillför litegrann.  
Jag behöver hjälp bakåt oxå....tror jag hittar rätt med syster karin olofsdotter och mor typ anna/carin... F1695 Far JOn F 1713(husförhör strand 1775-1781 s 69) kan det verkligen stämma med åldersskillnaden??
Det är ju svårläst i de böckerna
 
Är han född i Ö furtan? Är inte det en ort??
 
HJÄLP!!!

2009-05-15, 20:44
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej, Emelie!
 
Jag förstår inte riktigt vilka personer du menar i det senaste inlägget (syster karin olofsdotter och mor typ anna/carin).
 
För att ta det uppifrån, så är husbondsfolket på gården, Jon Knutsson och Anna Börjesdotter, inte föräldrar till Jan Olsson - eller till någon annan, som det verkar. Enligt dödsnotisen för Anna (januari 1783 - E:2, s 161) gifte de sig 1738, när Anna var 43 år (och Jon 25). Inga barn är nämnda i dödsnotisen eller vad jag kunnat se i husförhörslängderna. Det som står framför Jons namn är Enkl, och det har alltså lagts till efter Annas död.
 
Den tredje personen i listan, Kari Elofsdotter, tycks däremot vara mor till Anna Olsdotter och Jan Olsson, vilket bekräftas om man går tillbaka i husförhörslängderna. Före hennes namn står det Enk. Sw:, vilket förmodligen ska utläsas som änkan svägerskan. Av husförhörslängden för 1760-1763 (AI:1, s 67) framgår att Karis make och Jans far hette Oluf Knutsson och att han avled 1760. Med stor sannolikhet var han alltså yngre bror till Jon Knutsson, vilket säkert är förklaringen till att Kari och hennes två barn efter Olufs död kommer som inhysesfolk till Jon och Anna Börjesdotter (se AI:2, s 66).
 
Hoppas detta hjälper dig att komma vidare.
 
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna