ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Öberg/Ersson ljusdal  (läst 441 gånger)

2001-03-30, 11:41
läst 441 gånger

Mariana Dehlin

Hejsan jag undrar om det finns någon som kanske vet något om min morfars fars släkt. Han hette Sven Öberg men tog namnet Ersson, han var f:1893-05-27,och vi tror att han kom från något som hette Myra el Myras antingen i Ljusdal el Järvsö, tyvärr så vet vi inte så mycket om hans föräldrars namn osv.
Han jobbade som Rallare men också som anläggnings arbetare under kriget. Han kom till Wallvik 1928 och stannade där till sin död 1979-01-14. Sven gifte sig med Ester och dom fick en son tillsammans Sven-Erik f:1933-03-26, Ester hade även en son sedan tidigare som hette Gösta.
Jag skulle vara jätte glad om någon vet något om Svens historia innan han kom till Wallvik och om släkten då vi som sagt inte vet så mycket. Mvh Mariana Dehlin

2001-03-31, 09:45
Svar #1

Carina Andersson

Hej Mariana,
 
Det finns i Järvsö släktbok ”Min släkt” en Sven född 27 maj 1893 och utflyttad 1918. Hans familj bodde enligt släktboken i Rödmyra i Järvsö. Fadern hette inte Öberg utan Erik Svensson, men däremot hade en farbror efternamnet Svensson-Öberg så en koppling till namnet fanns tydligen. Eftersom pappan hette Erik så passar ju även efternamnet Ersson bra.
Fadern hette som sagt Erik Svensson och var född 13 januari 1853. Han var maskinist. Modern hette Anna Andersdotter och var född 11 september 1857 i Skästra i Järvsö.  
Föräldrarna gifte sig 30 november 1884.  
De fick tre barn, Brita född 24 november 1885,  
Anna född 16 februari 1889 och Sven född 27 maj 1893. Detta är som sagt taget ur släktboken ”Min släkt” och uppgifterna bör väl kontrolleras, men det mesta brukar ju stämma. Det går att följa både faderns och moderns släkt längre bakåt om man vill.
Enligt födelseboken C:8 1881-1894 kan man se att uppgifterna i släktboken stämmer förutom att det står att Erik Svensson är husman i Ö Skästra 2 och att barnet (Sven) föddes i Ljusdal. De båda äldre systrarna är födda i Ö Skästra. Enligt födelseboken finns familjen på pag 390 i husförhörslängden. Kanske man flyttade till Rödmyra efter att barnen blivit födda? Jag vet att det finns en gård som heter ”Öbergs” i Rödmyra i Järvsö, men vet inte om den har något samband med din släkt.  
 
Hälsningar Carina Andersson, Järvsö

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna