ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Dalby  (läst 308 gånger)

2005-04-05, 16:09
läst 308 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hoppas någon kan hjälpa mig att tyda födelseboken 1788 sid. 51. Det föds en Per Petersson 4 mars i Uppgården. Far: Peter Engbrectsson men jag kan inte läsa moderns namn. Tycker det står Ingri(d) i Uppgården. Peter flyttar från Hjällstad 1786 enl. Hfl 1784-1793 sid. 80 med notering - återkommer - på sid. 81 är han tillbaka i Hjällstad kan inte se vilket år då det inte finns några noteringar i Hfl,han står då tillsammans med Maret Nilsdotter, ytterligare fråga står det gift framför hennes namn?
Mycket tacksam om någon har tid och möjlighet att hjälpa mig.
mvh/Christina

2005-04-05, 21:45
Svar #1

Rolf Nordin

Kanske 'Ingeb' Ingeborg?

mvh/rolf nordin

2005-04-05, 21:54
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Det står hust. framför hennes namn. De gifte sig 1791.
Det står ett tecken framför födde på Per Petersson som jag gissar betyder oä=oäkta.
Moder är pig Ingeb(org) möjligen.

2005-04-05, 21:57
Svar #3

Rolf Nordin

'hust' hustru Maret Nilsdotter!
 
mvh/rolf nordin

2005-04-05, 21:58
Svar #4

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Rolf,
Tack för din tolkning, får försöka leta vidare. Har du möjlighet att kontrollera vad som står före Marit Nilsdotters namn i Hfl 1784-1793 sid. 81?  
mvh/Christina

2005-04-05, 22:08
Svar #5

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Tack både Bengt-Göran och Rolf,
Svarade innan jag såg alla svar jag fått. Hur skall man då tolka födelsenotisen? Far är ju Peter Engbrecktsson. Av vilken anledning står det då oä? För att det inte gifter sig? När det gäller oä är det väl för att fader är okänd. Tacksam om ni har ett svar.
mvh/Christina

2005-04-05, 22:24
Svar #6

Rolf Nordin

Oäkta barn var barn som föddes utom äktenskapet oavsett om fadern var känd eller ej. Men här förefaller ju fadern vara känd. Fram till omkring 1865 var det olagligt att föda utomäktenskapliga barn och åtalbart. Vill man se vilka eventuella straff föräldrarna fick måste man gå till rättegångsprotokoll som finns i den häradsrätts domstolsarkiv som socknen tillhörde vid denna tid.
 
mvh/rolf

2005-04-05, 22:36
Svar #7

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Rolf,
Tack för ditt svar, första gången jag hittar ett oä barn där fader finns, därav min fråga. Förstår att han erkänt sitt faderskap då.
Tack än en gång för ditt svar.
mvh/Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna