ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan någon Läsa ?  (läst 551 gånger)

2011-01-28, 15:40
läst 551 gånger

Utloggad Ove Gustafson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 08:56
    • Visa profil
I Skillingmark C:5 sid 91 har jag hittat  Bergerud 19 April 1767 dottern Marit till Olof Mattsson och Kjersti Nilsdotter.
I Skillingmark AI:5 sid 95 hittar jag dem med födelsetid 1733 och 1735
I Skillingmark C:3 sid 97 finner jag årtalet 1733 men kan inte läsa så jag hittar Olof född 33
på sid 103 försökte jag hitta Kjersti 1735.
Jag kan inte läsa denna skrivstilen och är inte säker på om dessa personer är födda här, men tror det.
Någon läskunnig som kan hjälpa till ?
Ove Gustafson

2011-01-28, 22:45
Svar #1

Utloggad Ingrid Edvardsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 13:46
    • Visa profil
Ove Gustafson,
Kerstin Nilsdotters födelsenotis finns i Skillingmarks C:3 sid 105. Denna bok verkar vara en s k kladdbok och det är något bättre att läsa C:4 sid 41, den är också kladdig: 1735 Bergerud, d 26 September föddes Nils Biörssons samt hust. Marit Halfwardsdotters lilla dotter, christnad d 29 af Pastore och blef i dopet kallad Kerstin. M:fr: Erick Jonssons i Strömsmark, Olof Biörsson i Rämgienge (Remjäng i Järnskog). Q:fr: Sigri Andersdotter i Bergerud bar barnet, med henne war Marit Olsdotter ibid., pigan Marit Göransdotter i Klefwane (Klevan i Skillingmark).
 
Kerstin har sina rötter på sin fars sida i Bergerud. Modern Marit Halfwardsdotter vet jag i skrivande stund inte var hon härstammar från. Farmodern Ingeborg Börjesdotter kom från Lernäs i Köla socken.
 
Vad gäller Olof Mattsson, så finns det ingen Mats eller Mattes varken i Skillingmark eller grannsocknen Järnskog som har fått barn under 1730-talet. Däremot finns ett napp i Köla 1733, C:3 sid 249: Tömpte d 21 okt föddes Mattes Nilssons sampt Giyri Olsdotters lilla son, christnad d 28 af Pastore och blef i dopet kallad Oluf. M:fr. Oluf Månsson i Tömpte, Anders Pärsson i öfre Elgestad, drängen Oluf Nilsson i Gunnarsrud. Q:fr. hustru Anna Andersdotter bar Barnet, med henne war hustru Böret Nilsdotter, pigan Böret Andersdotter i Tömpte.
 
Enligt husförhörslängd A1:5 för Köla sid 102 bodde Mattes Nilsson med hustru i hemmanet Tömte i Köla socken och flyttade till Skillingmark, se notering, något av åren 1736 - 37, då husförhörsdatering har upphört. Det var till hemmanet Gunnarsrud som familjen flyttade. I dödbok C:4 för Skillingmark, sid 149, framgår att Mattes Nilsson i Gunnarsrud dog den 13 dec 1751, 47 år. Bröderna Olof och Anders Mattesson var bosatta i Gunnarsrud, se Skillingmarks A1:1, sid 7 och 9. De gifte sig 1757 se C:1 sid 21 resp 1758 se C:1 sid 22 med systrarna Kerstin och Karin Nilsdöttrar från Bergerud! Bröderna med familjer flyttade till Bergerud, se nästa A1:2. Modern Gyri bodde hos sonen Olof och dog 1770, se F:1 sid 19.  
 
Det är oklart var Mattes Nilsson och hustru Gyri kommer ifrån. Jag har skummat, kanske för hastigt, födelseböcker i Skillingmark och socknarna runtom, utan resultat. Det framgår dock att de bodde i Tömte, Köla 1733 när sonen Olof föddes och några år därefter. Brodern Anders var född 1732 enl husförhörslängderna i Skillingmark, hans födelse återfinns inte i Köla.
 
Lycka till med fortsättning!
Ingrid

2011-01-29, 09:21
Svar #2

Utloggad Ove Gustafson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 08:56
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen. Jag ska få uppgifter från en som forskat i sin släkt i området, och han tror att det finns beröringspunkter. Kanske det går att få fram samband/verifikationer på riktighet från fler håll.
Återigen ett stort tack från en hjälplös nybörjare.
Ove.G

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna