ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelseort för Anders Larsson gift i Glava  (läst 338 gånger)

2011-05-30, 13:25
läst 338 gånger

Utloggad Hans Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2018-06-15, 19:05
    • Visa profil
Glava AI:5 sida 42 och Glava AI:6 sida 1a finner jag Anders Larsson men vad står där som födelseort?
Finner inte paret i vigsellängden för Glava, bör vara 1777, första gemensamma barnet är fött 1778. Om någon vet något om Kerstins oäkta (Nils)son:s fader som heter Nils Nilsson enligt födelselängden.
 
Mvh
Hans

2011-05-30, 16:05
Svar #1

Lars Lundell

Hej Hans,
Jag tycker det står Sebneb. På sidan 45 i samma hfl finns en Jon Larsson som också är född i Sebneb och i födelseboken anges födelseorten vara Sebenebyn (eller Sebbenebyn, som orten kallas i GLA:s ortsregister i hfl).
 
Jag kan heller inte hitta giftermålet i vigselboken, men det bör ha skett före 1776, eftersom Nils Tolsson (som var Kerstins far) står noterad med måg och dotter i mantalslängden för detta år (1775 saknas). Vigseln bör dock ha skett 1775 eftersom Kerstins förste make avled i januari 1774 (se nedan).
 
Beträffande Kerstin son Nils, så tror jag inte att han är oäkta. I födelseboken C:4, s229 står det Änk. Kjerst Nils=rs Äckta son af Nils Nilsson... och letar man i dödboken (som tack och lov är en personaliebok) F:1 hittar man på sidan 143 (år 1774): Sexmannen Nils Nilsson i Berga, född ibid d 8 Julii 1744, las wäl, tjente i Berga 4 år och i [Härrud?] 14 år: Gifte sig 1772 d 28 Dec: med pig: nu Änkan Kjerstin Nilsdr i Berga, haft inga barn; dock lemnadt sin hustru hafwande eft: sig. Sjukn: 3=die dag Jul...
 
(Meddelandet ändrat av ldll 2011-05-30 16:08)

2011-05-31, 11:21
Svar #2

Utloggad Hans Söderlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2018-06-15, 19:05
    • Visa profil
Hej Lars och tack för ditt svar.
Jag såg likaså giftemålet, men visste inte om det med säkerhet gällde mina Nils och Kerstin.
Med din hjälp kommer jag nu vidare, tack ännu en gång.
 
Mvh
Hans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna