ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Samuel Fahlberg  (läst 1140 gånger)

2000-07-11, 18:22
läst 1140 gånger

Utloggad Magnus Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2023-10-02, 21:07
    • Visa profil
Jag ägnar mig åt biografisk forskning kring den
förste svenske läkaren på vår koloni St Barthélemy.  
Hans namn var Samuel Fahlberg och det uppges i en
mängd källhänvisningar att han föddes i Hälsingland 9 september 1758.  
Hans fader skall ha varit bonde, Samuel hade en bror men både modern och brodern dog på 1760-talet, och 1769 for han  med sin moder mot Stockholm. Slupen förliste och modern omkom. Samuel lyckades rädda sig på ett is-
flak och kom slutligen till Stockholm, där han
omhändertogs av en badarmästare/fältskär vid namn
Jacob Tjäder. Han såg till att Samuel utbildades till läkare och resten av hans liv är otroligt spännande.
Jag har sökt igenom födelseböcker för alla församlingar i Hälsingland för året 1758, men
tyvärr förgäves.
Det finns ett enda men: framlidne biskopen J-A
Hellström som skrev sin doktorsavhandling om den
kyrliga verksamheten på St Barth uppger att Samuel
var född 9 september 1760. Detta är enda gång som
jag funnit en avvikande uppgift betr. födelseåret.
 
Vet någon något om Samuel Fahlberg o hans familj
är jag förstås mycket tacksam för info.

2013-12-20, 19:43
Svar #1

Utloggad Jon Kahn

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2022-11-24, 16:59
    • Visa profil
    • kahn.in
Hej,
 
kul, jag håller på med ett romanprojekt där Fahlberg deltar. Ska i januari till Naturhistoriska där det finns massvis av material han samlade in. Jag trodde han var född i Söderala men icke. Det finns ju Fahlberg i Norrala. På nätet kam man hitta följande om Karin Fahlberg i Norrala.
 Möjligen finns också ett samband med den Samuel Fahlberg vid Färjebacken i Lynäs, Söderala sn, efter vilken bouppteckning upprättas 1802. Den inleds: År 1802 den 21. October anställdes Bouptekning, och skifte efter afskedade Sokneskräddaren Sam. Fahlberg å Lynäs ägor wid Färjbacken, som dödde den 15 näst---kne [slutleden otydlig] Maji, och efter sig lämnade Enkan Maria Fahlberg född Arnqvist, barnlös; men i förra giftet med des aflidne hustru Karin Elglund[?], hade han 2.ne döttrar: Greta, ogift och på okänd ort warande hwars rätt nu underteknad Ipediturin[?] fogde will bewaka, samt Stina med sin man Torparen Jon Olofsson å stället. [Bouppteckningar 1801-1804, nr 82, Norrala häradsrätt, Ala tingslag, Sydöstra Hälsinglands domsaga, Gävleborgs län, HLA]
En Stina Falberg, änka efter gamle bonden Jon Olofsson i Färjebacken, Söderala, deltar i arvsskiftet efter denne tillsammans med sina tre barn (döttrarna Anna, Margta [Martha] och Kajsa) 1810-11-26. [Bouppteckningar 1810-1812, nr 56, Norrala häradsrätt, Ala tingslag, Sydöstra Hälsinglands domsaga, Gävleborgs län, HLA]
Tittar man vidare var denne Fahlborg född i Torsåker (Gävleborg). Men hittar inte Samuel i fördelselängden där.Många Fahlberg finns i Sundsvallstrakten och Falun...  
 
Jag är intresserad av kontakt (kahns (@) comhem.se) Vill diskutera mer om Samuel Fahlberg, finns det bild på honom m.m.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna