ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Salthenius  (läst 1101 gånger)

1999-01-28, 12:57
läst 1101 gånger

Anna Johnson

Jag söker efter släkten Salthenius som troligen kommer från Hälsingland. I Uppsala universitets matrikel förekommer följande personer:
 
Johannem Laurentij [Salthenium] (inskriven 1653)
Olaum Laurentij [Salthenium] (d:o)
(Båda omnämnda som Helsingos)
 
Laurentz Salthenius (inskriven 1685
 
Andreas Laur[entii] Salthenius (inskriven 1712)
Daniel Laur. Salthenius (d:o)
Vid dessa två finns även anteckningen:
fratres germani, pr. pr. Elia Ruth Helsingo.
 
Har någon stött på denna släkt någonstans i Hälsingland?

1999-01-28, 17:19
Svar #1

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Salthenius släktens ursprung är från Sylta i Rogsta socken (om jag inte missminner mig.)
 
Kolla herdaminnet för Uppsala ärkestift så finner du nog på Laurentius Salthenius kh i Rogsta.  
Jag tror att släkten även behandlats av Olof Joh. Broman i hans storslagna verk Glysisvallur.

1999-01-28, 19:57
Svar #2

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Laurenthius Andreae Salthenius, magister född i Gävle. Kh i Rogsta(Häls.) 1634-1649. Kallade sig först Gevalensis men tog sig sedan namnet Sylthenius efter byn Sylta där han en tid ägde ett hemman, och slutligen Salthenius efter Saltpannfjärden i Rogsta.  Han blev sedermera kyrkoherde i Forsa (Häls.)
(Hämtat ur Tryggve Berglunds Rogstada Illustrata, tryckt 1989 av Hälsinglands museum)
 
mvh Thomas Sverker

1999-02-04, 23:02
Svar #3

David Ågren

I den utmärkta boken Historia och minnen i Markim (Vallentuna kommun) finns en intressant berättelse om Daniel Salthenius född omkring 1700. Han var son till kyrkoherden i Markim Lars Salthenius. Daniel slutade sin karriär som professor i Tyskland.
 
Jag kan förmedla boken till event. intresserad.

1999-06-11, 16:38
Svar #4

Anna Johnson

Vet David om Lars och Daniel är släkt med Timotheus Salthén/Salthenius, jägmästare i Roslagen, troligen f. 1711 eller 1713? Vet du i så fall var han är född?

1999-08-30, 16:41
Svar #5

Anna Johnson

För ev intresserade kan jag meddela att jag nu har hittat kopplingen mellan Lars, Daniel och Timotheus: Timotheus är son till den, enligt Uppsala ärkestifts herdaminne, synnerligen elake kyrkoherden Lars Salthenius och således bror till Daniel och född i Markim sn.
 
Som kuriosa kan nämnas att Lars verkar ha haft ett barn som inte nämns i böckerna, nämligen Abrahamus (senare kallad Abraham kort och gott). Det står visserligen inte i fb att han är son till kyrkoherden, men han är född i prästgården och han är inskriven av Lars på samma sätt som övriga prästsöner, d v s med dubbel så stor stil som övriga barn ...
 
Tack alla för hjälpen!
/Anna

2000-10-26, 18:03
Svar #6

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
I Hög församling (Gävleborgs län) döptes 1734-10-10 Per Högwall. Som faddrar anges bl.a. handelsman Peter Högh, hustrun Helena Salthenia och jungfru Sara Salthenia. Ingen annan ort anges, så jag antar att de också bodde i Hög. Vet inte om Helena Salthenia var Peter Höghs hustru eller någon annans.
Hälsn Christina Blanck

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna