ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: U-a domkyrkoförsamling. födda 1932, SCB  (läst 895 gånger)

2010-04-04, 20:16
läst 895 gånger

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Detta är pinsamt faktiskt för detta gäller så sent som 1932, så det borde man väl klara själv, men det står så mycket konstigheter så jag måste fråga.  
 


 
 


 
 
Mina frågor är följande:
 
* Vad står det i första rutan ovan namnet på modern? a2516 ser det ut som, vad är detta?? Och Berga någonting...???  
 
* Varför är hennes födelseårtal understruket? Har sett i kyrkoböckerna att ibland är det understruket, ibland inte, vad menas med detta?
 
* Vad står det i andra rutan? Så som jag kan tyda det står det typ Nedkomstort Engelbrekt Sth. Avis från Allm. BB om födelse o dop 12/4 32. Vad menas??? Utdraget är från Uppsala domkyrkoförsamling, varför kan det då stå Engelbrekt Sthlm som nedkomstort???  Och vad menas med detta med avisen???  
 
* Under orden Allm BB om är det ett understreck och före ordet Allm går det ett lodrätt streck upp. Vad menas med detta?

2010-04-05, 17:10
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Bergagatan finns i Uppsala. Numret vet jag inte men en del av det som står på SCB-utdragen är tillskrivet när man kodade dem på Statistiska Centralbyrån, det gäller t ex strecket i bild 2 - man kryssade av när man skrivit in, samt födelseåret. Barnet föddes på Allmänna BB i Stockholm som ligger i Engelbrekt, det bör finnas i deras födelsebok också, sedan sändes en avis till moderns hemförsamling då barnet skulle skrivas där efter födseln.

2010-04-05, 17:17
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
BArnet finns även i SCB utdrag för Allmänna BB, 10 april (Svar ID A0032576_00134). Men själva födelseboken är PuL märkt så den får man läsa på stadsarkivet i Stockholm.

2010-04-07, 06:36
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Beteckningen a2516 står nog för vilken sidan i församlingsboken hon står på!  
 
Det kan förstås möjligen också vara någon annan administrativ beteckning.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-04-07, 11:52
Svar #4

Utloggad Maria Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2018-02-11, 14:18
    • Visa profil
Aha, intressant! Så Berga . är alltså Bergagatan? Jag tyckte det såg ut som ett h nästan, fast med ett väldigt långt lodrätt streck. Är det alltså på Bergagatan de skulle skrivas efter födseln? Och handlar det om att de skulle flytta dit alltså?  
 
Hon jobbade på ett sjukhus i Stockholm omkring pojkens födelse, då borde hon väl rimligtvis ha bott i Sthlm också (tror inte pendlingar var så vanliga på den tiden), så då måste det väl vara en kommande flytt till Uppsala det är frågan om, och då är jag lite förbryllad att flyttanteckningar med t.o.m kommande gatuadress står med i födelseböckerna!!??? Eller är det bara för att det är en SCB-födelsebok?
 
Finns det alltså dels vanliga födelseböcker och sen också SCB-födelseböcker? Och står det exakt samma eller olika saker i dessa båda böcker?

2010-04-07, 12:28
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
SCB har bara statistiska utdrag ur födelseböckerna för statistikens skull, så det kan stå mer i vanliga födelseboken.
 
Nej, hon bodde väl på Bergagatan i Uppsala domkyrkoförsamling?
 
 
De som födde sina barn på Allmänna BB i Engelbrekts församling bodde i hela Stockholms län o kanske i Uppsala också?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna