ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Simtuna AI:20  (läst 1530 gånger)

2006-04-13, 19:25
läst 1530 gånger

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
En intressant text vid modern till ett oäkta barn. Att den vänstra texten handlar om kyrkotagning och den högra om absolvering ser jag , men jag vore tacksam för hjälp med all text. Särskilt det sista i den högra texten, kan det vara barnafadern som nämns där?

2006-04-13, 19:26
Svar #1

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Hoppsan, glömde GID: 2376.23.75900

2006-04-14, 01:53
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
19/8 1861? kyrkotagen 26/11 såsom gardisten olof ?? vid lifg(-ardet) t häst fästequinna. (Sök i vigselboken i socknen eller där föräldrarna bor om det finns någon vigsel)
 
absolv. tid.(-igare) Oäkta sonen Johan August p(ag) 323 f. 26/8 57; vistas hos föräldrarna (troligen moderns) och har barnföda af dr Joh. aug. ekblom f. n. i Dingtuna (socken(U).
 
Tror jag att det står.

2006-04-14, 16:30
Svar #3

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Tack för det, Torbjörn
 
Får jag besvära om en tydning till?
Här är anteckningen om vigsel. I sidrubriken står dock bara Lysningar. Vilket är vigseldatumet? Vad står det i övrigt? Är kyrkotagning samma som vigsel?
GID 2376.7.103400
 

2006-04-14, 21:46
Svar #4

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kyrktagning och vigsel är inte samma sak. Läsförsök: Gardisten vid kungliga lifgarde till Häst, Major Bergs? ......., Nr 7 Carl Johan Carlsson? och Pigan Johanna Charlotta Modin vid Vänögla (Ligger i Simtuna socken)
 
Lysningen utfördes ?? Pastor P J Ödberg och tillsänt i Dupplett samt afkunnat härstädes d. 30 juni och 7 samt 14 juli utan klander. Återsänt den 17/7 1861 med intyg om afkunnandet och frihet från klander. (I vilken socken skedde lysningen?)
 
Mina kommentarer: Johanna Charlotta tituleras Pigan. En mycket positiv titulering med hänsyn till omständigheterna. Hon har även ett efternamn och inte ett patronymikon. Lysning har ägt rum enligt ovan. Men skriftligt bevis om lysningen har översänts till den församling där vigseln skulle äga rum. Kolla upp detta.  
 
******
 
Kontrollera dessutom nedanstående person. Om det kan vara Johanna Charlottas äldre son. (Källa Sv bef 1890)
 
Post 396776
 
Modin, Johan August
Statdräng
 
f. 1857 i Sparrsätra (Uppsala län, Uppland)
 
Gift man, far i familjen
 
Skärmarö
Värmdö (Stockholms län, Uppland)
 
Födelseort i källan: Sparrsätra Ups. l.

2006-04-15, 17:19
Svar #5

Utloggad Jerker Thorell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2017-05-07, 15:14
    • Visa profil
Hej Torbjörn
 
Jo, du hade rätt. Johanna Charlotta gifte sig med sin hästgardist i Lifgardet till Häst församling i Stockholm den 26/7 1861. Lysningen måste ha utförts i Simtuna? Därefter har jag kunna följa familjen men 1895 slutar hfhl och då lever gardisten fortfarande. Hur får jag död på honom? Tips?
 
Johan August är mycket riktigt Johanna Charlottas oäkta som före giftermålet med hästgardisten. Vilken tur att du hittade honom. Jag tappade honom 1872 när jag inte kunde tyda vart han flyttade. Nu kan jag nog nysta upp honom baklänges. Jag får nog skaffa Sv Bef 1890, verkar vara en guldgruva.
 
En fråga till: Hur ska jag tolka har barnföda av dr Joh. aug. Ekblom i Dingtuna? Kan det betyda att han är far till Johan A?
 
Tur att jag kan få så mycket hjälp i Anbytarforum. Svårt att forska annars, särskilt för en novis. Jag märker dock att jag successivt lär mig läsa bättre och bättre, så framåt går det.
 
mvh

2006-04-15, 17:23
Svar #6

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Det står troligen Major Bergs sqvadron. Skvadron är ungefär detsamma som kompani fast vid ett kavalleriregemente.
Det kan nog hända ibland att vigseldatum inte skrivs ut, har råkat ut för det förr. Har du tittat i husförhörslängden om vigseldatum är inskrivet där?
 
Hälsningar
Marianne K

2009-11-14, 10:22
Svar #7

Utloggad Tony Eklöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-03-17, 12:36
    • Visa profil
Söker fadern till min farfars farfar. Hittade en not. under hans mor, men kan inte tyda stilen.

2009-11-14, 13:24
Svar #8

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Tony!
 
Om du talar om var du hämtat detta så kanske...
Eagle

2009-11-14, 23:51
Svar #9

Utloggad Tony Eklöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-03-17, 12:36
    • Visa profil
Hej Christina
Simtuna AI:20b (1851-1855) sid 276. Hennes namn var Anna Brita Pettersson. Hennes son tar namnet Eklöf.

2009-11-15, 08:05
Svar #10

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Hej Tony,
 
Nog står det flera saker, men ingenting om någon barnafader.
Det understrukna säger:
Hennes oäkta son ? tecknad under moderns namn. Och det ju stämma med att han under många år hette just Pettersson.
Namnet Eklöf kan möjligen komma av Eklunda, det var ganska vanligt att man tog namn som liknade trakten man kom ifrån.
 
Mvh
Christina
Eagle

2009-11-15, 08:22
Svar #11

Utloggad Tony Eklöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-03-17, 12:36
    • Visa profil
Jätte mycket tack Christina
Jag trodde efternamnet var ett soldatnamn

2009-11-16, 18:35
Svar #12

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Tony!
 
Jag tror Christina har rätt när det gäller namnet Eklöf. Men det kan också visa sig värt besväret att kolla upp personer med namnet Eklöf som dyker upp i husförhörslängderna i Anna Britas närhet.  
 
En systematisk genomgång av kyrkböckerna - om du inte redan har gjort en sådan - kan förmodligen ge även andra ledtrådar.  
 
Som du säkert känner till, fick Anna Brita ytterligare två oäkta söner efter Johan Peter. Eftersom hon var 28 år gammal när hon födde den äldsta sonen, var han knappast ett resultat av ungdomligt oförstånd. Kanske hade alla sönerna samma far - någon som redan var gift eller som av sociala eller ekonomiska skäl inte kunde gifta sig med henne? Det skulle i så fall kunna löna sig att leta ledtrådar rörande faderskapet till även de båda andra sönerna.
 
Anna Brita hade en enkel bakgrund. Hennes far, Jan Julius Persson, var visserligen bonde men råkade tydligen i olycka och tycks ha förlorat gården. I husförhörslängden för Altuna 1831-1840 uppges han vara inhysesman på Billerstena ägor. När Anna Brita lämnade föräldrahemmet och flyttade till Simtuna för att bli piga 1839, valde hon att kalla sig Anna Brita Juliidotter men redan efter ett par år byter hon ut sitt patronymikon mot efternamnet Pettersson. Man kan undra över valet av både patronymikon och efternamn. Det kan nämnas att hennes yngre bror som flyttade till Simtuna 1840 inte kallade sig Juliusson eller något liknande, utan helt enkelt Johan Petter Jansson.
 
Att döma av ovanstående anteckningar från husförhörslängden påbörjade hon efter första sonens födelse något slags kurragömmalek med myndigheter och kyrka. Enligt den första (?) anteckningen har hon flyttat tillbaka till Altuna, vilket förmodligen innebär att prästen har skrivit ut en flyttningsattest dit. Men senare (?) har han tydligen fått reda på att hon istället vistas i Veckholm, gissningsvis vid Ekholmens säteri. Där födde hon också sin andra son, Carl Erik, 1854-01-22. Notabelt är att hennes bror Johan Petter är ett av vittnena vid dopet en vecka senare. Både Anna Brita och brodern anges i dopboken vara från Altuna.
 
När hon sedan återvänder till Simtuna socken 1855 (?), återfinns hon inte på Ekelunda som tidigare utan på Tisby säteri. Av sönerna nämns bara Johan Peter  i husförhörslängden för Tisby 1855, men i nästa volym skrivs även Carl Erik in. Han dör dock redan 1856, och Anna Brita flyttar samma år tillbaka till Ekelunda säteri, där hon sedan blir kvar ända till 1870. I november 1858 föds hennes tredje son, Lars Victor, som förresten också senare antar släktnamnet Eklöf.
 
Jag kan ha fel, men jag tycker det verkar osannolikt att hon skulle ha kunnat röra sig som hon gjorde under 1850-talet utan ekonomiskt och praktiskt stöd från någon eller några som tillhörde hushållet vid något av de säterier hon vistades vid - och mest troligt då Ekelunda. Kanske kan du hitta fadern till hennes barn där - eller i varje fall någon tänkbar kandidat som du kan undersöka vidare. Att hon 1870 fick flytta till fattigstugan kan möjligen också vara en användbar ledtråd. Kanske det skedde i anslutning till hennes beskyddares död?
 
Hon blev dock inte långvarig i fattigstugan - redan följande år återfinns hon som piga hos rusthållaren Carl Arvid Alinder i Karleby, och 1874 flyttar hon till Salfors. Därefter tycks hon dock försvinna spårlöst, och jag kan inte heller finna källan till din uppgift att hon dog 1884.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2009-11-16, 20:46
Svar #13

Utloggad Tony Eklöv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2019-03-17, 12:36
    • Visa profil
Tack Hans Olof
Jag blir imponerad av uppgifterna som du har tagit fram. Det är svårt att följa en person som har varit så rörlig som Anna Brita.
Jag använder Arkiv Digital, men mycket information finns inte i digital form. Är det möjligt att få fram information utan att gräva i arkiven i Uppsala?
 
Tack igen
 
Tony Eklöv

2009-11-16, 22:39
Svar #14

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen!
 
All information i mitt inlägg ovan kommer från kyrkböcker som är tillgängliga hos Genline och/eller AD Online. Du kan säkert få fram ännu mera intressant material från dem genom att t ex kartlägga en del av människorna i Anna Britas närhet. Var fanns hennes bror från det han lämnade Altuna 1840 och tills han plötsligt dyker upp som dopvittne i det ganska avlägsna Veckholm? Vilken roll kan han ha spelat? Kan man hitta några förbindelser mellan människorna vid de tre säterierna där Anna Brita vistas under 1850-talet? Kan det ha någon betydelse att Anna Britas mor var född i Simtuna? Var fanns hennes släktingar? Kan de ha hjälpt Anna Brita?  
 
Jag har själv lyckats identifiera fadern till min farmors farmor, som föddes som oäkta dotter till en soldatänka några decennier tidigare i just Simtuna. Även om jag hittade de slutgiltiga bevisen i ett par domböcker från Simtuna häradsrätt, så fanns praktiskt taget alla pusselbitar också tillgängliga i kyrkböckerna på nätet.
 
Även om det är långt ifrån säkert att du kan finna svaret på frågan vem som var Johan Peters far i någon dombok och ännu mindre troligt att lösningen finns i några kyrkliga räkenskaper, finns det åtminstone just nu bara ett sätt att veta det, och det är att bege sig till landsarkivet och leta. Men som sagt, jag tror att det fortfarande kan finnas mycket att upptäcka i de tillgängliga kyrkböckerna. Lycka till!
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna