ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Närtuna fb C1:3 s 11  (läst 345 gånger)

2010-10-01, 12:54
läst 345 gånger

Utloggad Maude Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 17:45
    • Visa profil

När jag äntligen hittade lille Olof i födelseboken så klarade jag inte av att läsa resten av texten. Modern Maja Carlsdotter? Och vad står det sen?

2010-10-01, 15:39
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Maude!
 
Jag trodde först att AD hade misslyckats med skärpan, men bilderna hos SVAR och Genline är lika oläsliga.  
 
Det ser emellertid ut som om Maja är dotter till soldat nr 68, Carl Åkerblom. Se Närtuna AI:4, s 173, där det finns en notis om sonen Olof som med lite tålamod kanske går lättare att läsa. Det verkar stå något om egen bekännelse af And. Ols son Olof.
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(Meddelandet ändrat av Hansolof 2010-10-01 15:54)
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2010-10-01, 22:22
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Med en viss möda har jag nu lyckats lista ut var Anders Olsson och hans son Olof var bosatta, nämligen torpet Burvreten. Av de ganska svårlästa anteckningarna om Olof Andersson (f 1766-04-03) i husförhörslängden (Närtuna AI:4, s 25) tycks det i varje fall vara klart att det är han som är far till Maja Carlsdotters son Olof.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2010-10-02, 14:34
Svar #3

Utloggad Maude Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 17:45
    • Visa profil
Underbart med dessa hjälpsamma människor som finns på Rötter! Tack snälla Hans Olof, där fick jag lösningen på ett problem som legat och grott under många år! Den lille Olof blev sedermera sockenskräddare i Kårsta under namnet Lindström och är min mormors morfars farfar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna